بین‌الملل 14:37 - 19 آذر 1398
ماهاتیر محمد امروز، سه‌شنبه متعهد شد که قدرت را به انور ابراهیم واگذار کند.

ماهاتیر محمد: قدرت را واگذار می‌کنم اما نه پیش از نوامبر ۲۰۲۰

به گزارش ایسنا، ماهاتیر محمد، نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی در گفتگویی با خبرگزاری رویترز اظهار کرد، پیش از نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک (اَپک) در سال ۲۰۲۰ که مالزی میزبانی آن را بر عهده خواهد داشت، قدرت را واگذار نخواهد کرد اما پس از آن برای این کار آماده خواهد بود.

ماهاتیر در این باره گفت: من متعهد شده‌ام که قدرت را واگذار کنم و این کار را خواهم کرد اما فکر می‌کنم ایجاد تغییر درست پیش از نشست اپک مخرب خواهد بود.

وی با اشاره به اتهامات تعرض جنسی که اخیرا علیه انور ابراهیم، رییس حزب حاکم مالزی مطرح شده، افزود: من کناره‌گیری می‌کنم و قدرت را به او (انور ابراهیم) می‌سپارم. اگر مردم او را نمی‌خواهند به خودشان مربوط است اما من کاری که به آن متعهد شده‌ام را فارغ از هر اتهامی که مطرح شده، انجام خواهم داد. متعهد شده‌ام و به آن عمل خواهم کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال واگذاری قدرت در دسامبر ۲۰۲۰ گفت: وقتی زمانش فرا رسید این مساله را بررسی خواهیم کرد.

اگر چه ماهاتیر در کمپین انتخاباتی سال گذشته‌اش متعهد شد که قدرت را به انور واگذار کند، بعدها اظهار کرد که برای جبران آسیب‌هایی که در دوران نخست وزیر پیشین به مالزی وارد شده، به زمان بیشتری نیاز دارد.

کوالالامپور طی روزهای آتی میزبان نشستی خواهد بود که رهبران ایران، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان را گردهم خواهد آورد. ماهاتیر در این باره گفت، این نشست بر مسائلی از جمله اتهام سوء استفاده از حقوق مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ متمرکز خواهد بود اما چشم‌انداز اقدام جهان اسلام در این زمینه محدود خواهد بود.

ماهاتیر اظهار کرد: موضع‌گیری یک چیز است و انجام کاری که بتواند این شرایط را بهبود ببخشد چیز دیگری است. وقتی موضع‌گیری می‌کنیم که نتیجه‌اش اعمال فشار بیشتر باشد ولی این کار برای ما نتیجه خوبی نخواهد داشت.

او در گذشته نیز گفته بود، چین بسیار قدرتمند است و نمی‌توان آن را بر سر مساله سین‌کیانگ به چالش کشید.

این نخست وزیر در خصوص جلسات استماع کشتار مسلمانان روهینجا در دیوان کیفری بین‌المللی نیز ابراز امیدواری کرد که اتهام "نسل‌کشی" به رسمیت شناخته و پذیرفته شود.

انتهای پیام


10315723
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی از پایگاهی در نیوزیلند نانوماهواره خود را با هدف رصد شبه جزیره کره پرتاب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی ویدیویی خطاب به شرکت‌کنندگان در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیت در سن‌پترزبورگ اعلام کرد: روسیه آماده همکاری نزدیک با همه شرکای ذی‌نفع در تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای در شکل‌گیری نظم جهانی چندقطبی ج...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور‌های ارشد جمهوری‌خواه از دولت جو بایدن خواسته‌اند نیرو‌های پلیس فدرال را برای سرکوب دانشجویان اعزام کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر نخست‌وزیری جامائیکا از تصمیم کشورش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به سفر ماه آینده اردوغان به آمریکا از سنگ اندازی اسرائیل برای لغو آن خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در سخنانی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی را بخشی از نبرد جاری علیه رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه گسترش اعتراضات دانشجویی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، دانشجویان دانشگاه سیدنی نیز با برنامه ویژه‌ای به این اقدامات اعتراضی پیوستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرویس مخفی آمریکا در حال آماده سازی طرحی برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا به لایحه‌ای رای داده است که اگر شرکت چینی مالک تیک‌تاک آن را در ۹ ماه آینده واگذار نکند، در آمریکا با ممنوعیت روبرو می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است