علمی فناوری 13:23 - 06 بهمن 1398

تولید تجاری دشمنان طبیعی آفات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، دستیابی به تکنیک‌های پرورش انبوه زنبورهای پارازیتویید از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا مهندس مهران رضایی، دانشجوی دکترای گروه حشره شناسی کشاورزی، روش پرورش انبوه زنبورهای پارازیتوئید شته های آفت را در قالب رساله دکتری با راهنمایی علی اصغر طالبی و یعقوب فتحی پور و با به‌ کارگیری کمترین نیروی انسانی و امکانات به ثبت رسانید.

وی در این خصوص گفت: استفاده بی‌رویه از آفت کش‌های شیمیایی اثرات جبران‌ناپذیری روی محیط زیست و موجودات زنده برجای می‌گذارد. لذا بهترین گزینه برای جایگزینی ترکیبات شیمیایی، استفاده از روش بیولوژیک می‌باشد. در این روش برای تولید محصول سالم و ارگانیک از موجودات زنده برای کاهش جمعیت آفات استفاده می‌شود. زنبورهای پارازیتوئید شته‌ها در محیط گلخانه یا فضای آزاد با پیدا کردن شته‌ها در بدن آنها تخم‌ریزی کرده و آنها را از بین می‌برند و هیچ‌گونه اثر سویی برای انسان ندارند.

انتظار می‌رود که با تجاری‌سازی این روش گامی موثر در عرصه تولید عوامل کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی برداشته شود و از استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌های شیمیایی و پیامدهای باقیمانده آنها در محصولات کشاورزی کاسته شود.

گفتنی است فرآیند پرورش انبوه زنبورهای پارازیتوئید شته‌های آفت توسط مرکز مالکیت معنوی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، اعتبارسنجی و مورد تایید قرار گرفت.


10362980
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که به‌خوبی ثابت شده که فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر حمله قلبی هستند، کارشناسان می‌گویند علائم مشخصی وجود دارد که در روز‌ها و هفته‌های قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزودن برچسب میزان کالری غذا‌ها در منوی رستوران‌ها، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است