استانی 08:55 - 01 بهمن 1399

جنگل ها نفس تازه می کنند/ چشم کارخانه های نیمه جان به زراعت چوب

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مانور روی طرح زراعت چوب در مازندران شتاب گرفت اما آیا می‌تواند هجمه‌های فراوان وارده برای عرصه‌های بکر هیرکانی را کاهش دهد.

تولید ۷۰ درصد کاغذ کشور، وجود ۲۳۶ کارخانه سلولزی، وجود کارخانه‌های بزرگ و چوب طلب نظیر چوب و کاغذ و نکاچوب و قطب ام دی اف کشور بودن، نیاز چوبی مازندران را بیش از دیگر استان‌ها افزایش داده است.

قرار است شش میلیون اصله درخت در چهار هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های طبیعی مازندران در قالب زراعت چوب غرس شود، اما اینکه این طرح می‌تواند پاسخگوی نیاز چوبی استان و کشور باشد، جای تأمل وسئوال دارد.

حدود دوسالی از طرح تنفس جنگل در شمال کشور می‌گذرد و در این سال‌ها نه تنها نیاز چوبی کارخانه‌ها کاهش نیافت بلکه برای تأمین این نیاز به شیوه‌های گوناگون از جمله خرید از قاچاقچیان چوب نیز متوسل شدند. از سوی دیگر کمبود چوب و مواد اولیه، سبب شده تا بسیاری از صنایع چوبی استان با ظرفیت حدود ۳۰ درصدی کار کنند و تعطیلی این صنایع اشتغال زا را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه توسعه زراعت چوب از جمله بندهای برنامه توسعه ششم در کشور بوده است، گفت: این طرح برای تأمین نیاز چوبی کشور اجرا می‌شود.

عزیزاله شهیدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، نیاز صنایع چوبی کشور را به مواد اولیه هشت میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: در قالب این برنامه مقرر شد ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب در کشور انجام شود که سهم مازندران از این میزان چهار هزار هکتار است.

در قالب این برنامه مقرر شد ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب در کشور انجام شود که سهم مازندران از این میزان چهار هزار هکتار است

وی با عنوان اینکه تاکنون دو هزار و ۲۵۷ اراضی مستعد برای اجرای زراعت چوب شناسایی شده است، اظهار داشت: تاکنون هزار و ۸۵۷ هکتار معادل ۴۶ درصد برنامه تأیید اولیه شدند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که قصد انجام زراعت چوب دارند می‌توانند درخواستت خود را به ادارات منابع طبیعی دهند و پس از تأیید اولیه و مصوب در فرمانداری‌ها، تحت پوشش زراعت چوب قرار خواهند گرفت.

شهیدی فر درباره حمایت‌هایی که ازچوبکاران و زراعان صورت می‌گیرد، ارائه نهال‌های یارانه دار را از جمله اقدامات بیان کرد و گفت: در آینده نیز تسهیلاتی در این بخش داده می‌شود.

در ماه‌ها وروزهای اخیر قراردادهای متنوعی برای اجرای طرح زراعت چوب در گوشه و کنار مازندران منعقد شد که تخصیص ۱۵ هکتار در سیمرغ، ۴۰ هکتار در سوادکوه و ۳۰۰ هکتار در غرب مازندران از جمله آن است.

طرح زراعت چوب در ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های غرب مازندران

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح زراعت چوب در ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های منطقه انجام می‌شود، افزود: این طرح با کمک صندوق توسعه ملی در مناطق بالادست اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده تولید صنایع سلولزی و کاغذ در استان انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به وجود اراضی ده هکتاری در غرب استان، می‌توان به طرح زراعت چوب پرداخت.

وی زراعت چوب را اقدامی مؤثر برای تأمین نیاز اولیه صنایع چوبی و دانست و گفت: این طرح می‌تواند فشار بر عرصه‌های جنگلی را برای تأمین چوب کاهش دهد.

سنگاری با اشاره به گونه‌های غرس شده در زراعت چوب، اکالیپتوس را از جمله گونه‌ها بیان کرد و گفت: گونه صنوبر نیز در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر صنایع چوبی مازندران به سالانه پنج میلیون مترمکعب چوب نیاز دارند و با توجه اما واگرهای فراوان برای واردات چوب از یک سو و تنفس جنگل‌ها و ممنوعیت بهره برداری، زراعت چوب می‌تواند اقدامی ارزشمند برای تأمین کسری‌های فراروی آن باشد.

چشم ۲۳۶ کارخانه به زراعت چوب

قرار است در قالب زراعت چوب شش میلیون اصله نهال در مازندران کشت شود و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، اراضی دانشگاه‌ها، پادگان‌های نظامی و قطعات ده هکتاری از جمله اراضی بوده که مستعد اجرای طرح زراعت چوب است.

حسن خیریان پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زراعت چوب سبب تنفس جنگل‌ها و ایجاد فضای سبز و بانشاط می‌شود، افزود: این طرح در چهار هزار هکتار از عرصه‌های استان اجرایی می‌شود.

وی شمار صنایع و کارخانه‌های چوبی استان را ۲۳۶ واحد بیان کرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر در این کارخانه‌ها فعالیت دارند و با زراعت چوب می‌توان به حفظ و توسعه اشتغال نیز کمک کرد.

خیریان پور سرمایه گذاری صورت گرفته در صنایع سلولزی استان را بیش از ۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بخشی از نیازهای این صنایع باید از طریق زراعت چوب صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران به واردات چوب برای تأمین نیاز صنایع استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال بیش زا ۳۱ هزار تن چوب به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار وارد شد درحالی که با زراعت چوب می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد.

مازندران ۷۰ درصد کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، ۴۰ درصد ام دی اف، ۳۰ درصد نئوپان کشور را تولید می‌کند از این روز نیاز به گونه‌های اقتصادی و سریع الرشد برای زراعت چوب و حمایت از زارعان امری ضروری به نظر می‌رسد تا فشار بر عرصه‌های طبیعی را به حداقل برساند.

کشت گونه‌های سریع الرشد برای صرفه جویی ارزی برای جلوگیری از واردات چوب و کمک به حفاظت و صیامت از عرصه‌های جنگلی از جمله اهداف طرح زراعت چوب است.

از سوی دیگر مهمترین راهکارها برای برون رفت از بحران تخریب و نابودی جنگل‌های شمال که هر سال سطح آب کاسته می‌شود، زراعت چوب است اگر این طرح به درستی اجرایی شود.


10911985
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است