فرهنگی‌هنری 02:42 - 04 اردیبهشت 1398
جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «همسایه کتاب» با حضور نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر در محل این کتابخانه برگزار شد.

برپایی جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه جامع کانون به عنوان مرجع کتاب‌های مختلف منتشر شده در حوزه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان، جشن چهل سالگی خود را با حضور نویسندگان، مترجمان، تصویرگران کتاب کودک و اهالی فرهنگ و هنر برگزار کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از این مراسم ضمن قدردانی از فعالان در کتابخانه مرجع کانون و همچنین تلاش اهالی فرهنگ، بیان کرد: آرزو می‌کنم آینده بهتر از امروز باشد زیرا آینده را باید ساخت و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. اهالی قلم جزو اصلی‌ترین معماران شکل دادن آینده ما هستند.

فاضل نظری تأکید کرد: اگر مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات داریم به دلیل ریشه‌های فرهنگی است.

مدیرعامل کانون در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد فردایی که قرار است ساخته شود خیلی خیلی بهتر از امروز باشد.

بر اساس این گزارش، رضوان مددی‌نژاد مسئول کتابخانه مرجع کانون نیز در سخنانی گفت: ما امروز خوشحالیم که در آستانه چهل سالگی کتابخانه مرجع به عنوان یکی از نهادهای محوری در ادبیات کودک و نوجوان در خدمت شماییم. با تلاش چهل ساله مدیران و کتابداران دارای گنجینه‌ای بیش از هزاران عنوان کتاب و نشریه هستیم.

در ادامه نماهنگی حاوی مشخصات، فعالیت‌ها و منابع موجود در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پخش شد.

سپس مهسا ملک‌مرزبان مجری مراسم به ارائه تاریخچه‌ای از کتابخانه مرجع کانون پرداخت.

همچنین تصاویری از سخنان مدیران دوره‌های مختلف کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری شامل توضیح‌هایی درباره روند جمع‌آوری کتاب‌ها و نشریه‌های مختلف و همچنین فعالیت‌های انجام شده برای راه‌اندازی این کتابخانه، پخش شد.

در ادامه جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون فرشید مثقالی از تصویرگران باسابقه و مطرح کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: برایم آمدن به کانون بسیار شعف‌آور است زیرا دوره طلایی کاری‌ام را در این نهاد گذراندم و کار کردم. این نهاد حداکثر امکاناتی را که می‌شد در اختیار من قرار داد.

وی اظهار کرد: ما در عصر عجیبی زندگی می‌کنیم؛ از سرعت تغییرها و امکانات. وقتی صحبت از کتابخانه می‌شود به پدیده اینترنت اشاره می‌کنیم که شامل همه گنجینه‌ها هست. همیشه می‌خواهم در فرصتی این دو را با هم مقایسه کنم. من از عصری می‌آیم که ارتباطات حضوری بوده و هیچ چیز غیرحضوری نبوده است.

مثقالی ادامه داد: وقتی در عصر جدید قرار می‌گیرم مدام در گذشته و حال رفت و برگشت می‌کنم و این روند را مرور می‌کنم. ولی هیچ‌کدام این‌ها یک ذره‌ی، حضور نمی‌شود یعنی وقتی هر کدام از دوستانم را وقتی حضوری ببینم کیفیتش بسیار متفاوت از ارتباط غیرحضوری است. امروزه بسیاری از اطلاعات روی اینترنت و در دسترس همه است. من نیز چندین ساعت از این امکان برای به دست آوردن اطلاعات استفاده می‌کنم.

این تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان یادآور شد: من با دنیای نقاشی خارج از ایران از طریق کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا آشنا شدم. ولی خود اثر با آن‌چیزی که در کتاب‌ها می‌دیدم بسیار فرق می‌کرد و این موضوع را وقتی از نزدیک امکان دیدن آثار را در موزه‌های خارجی دیدم، متوجه شدم.

مثقالی تأکید کرد: اینترنت فضای مجازی ایده است و شما با ایده یک مجسمه، کتاب یا نقاشی آشنا می‌شوید ولی کتابخانه این امکان را می‌دهد که به صورت واقعی با یک سلسله از آدم‌ها و چیزهای مختلف ارتباط برقرار کنید. کتابخانه مرجع کانون چنین پدیده‌ای است؛ تجربه حسی دیگری در اینجا ایجاد می‌شود که در اینترنت قابل درک نیست.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: امیدوارم اندوخته‌های این کتابخانه بیشتر شود و جوان‌ها مثل دوران جوانی من بتوانند از آن استفاده کنند.

در این بخش از مراسم، انیمیشن کوتاه «کتاب‌های پرنده آقای موریس لسمور» پخش شد.

زهره قایینی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان نیز در این بخش از مراسم گفت: ما در مؤسسه «تاریخ ادبیات کودکان» رابطه نزدیکی با کتابخانه مرجع داریم زیرا پژوهش در ادبیات کودکان و نوجوانان پژوهشی کتابخانه‌ای است و میدانی نبوده است. در تهران کتابخانه مرجع یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های پژوهشی برای کار ما بوده است.

وی یادآور شد: بسیاری از اسناد و مدارک مورد نیاز برای کتاب‌های «تاریخ ادبیات کودکان» را که در مؤسسه منتشر کردیم، از طریق کتابخانه مرجع کانون به دست آوردیم.

مدیر مؤسسه پژوهشی «تاریخ ادبیات کودکان» تأکید کرد: مؤسسه در زمینه نگارش کتاب‌های پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان مدیون کتابخانه مرجع هست.

قایینی در پایان سخنان خود تصریح کرد: من به عنوان یک نویسنده و پژوهش گر در جامعه معتقدم که ما پژوهش‌گران محتاج این کتابخانه هستیم و کار یک پژوهش‌گر بدون کتابخانه مرجع انجام نمی‌شود و کتابخانه مرجع نیز وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

در بخش دیگری از این مراسم مهین جواهریان از فعالان عرصه انیمیشن با بیان این‌که من کتابخانه کانون را به عنوان بهشت می‌شناسم، اظهار کرد: الان بهشت برایم سبزتر است زیرا بسیاری از فرهیختگان تأثیرگذار در عرصه فرهنگ در این کتابخانه حضور دارند.

وی یادآور شد: هر وقت یک اثر هنری قرار است خلق شود نیازمند پژوهش است و اگر پژوهش صورت گیرد نتیجه بهتر خواهد بود. کتابخانه مرجع به قدری کتابخانه پرباری است که هر وقت به آن مراجعه می‌کنیم دست خالی از آن بیرون نمی‌رویم.

جواهریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قبلاً فکر می‌کردم بین سینمای زنده و انیمیشن مرزی نیست و هیچ فیلم موفقی در دنیا را نمی‌توان دید که در آن انیمیشن به شکل‌های مختلف استفاده نشده است، افزود: این روزها با رجوع به کتابخانه مرجع متوجه شدم که ادبیات نیز به این موضوع، پیوسته است و ادبیات تصویری بسیار تأثیرگذار است. معمولاً برای انیمیشن نیز متنی نوشته نمی‌شود و در تصویر است که می‌توانیم سناریوی انیمیشن را بخوانیم.

وی در پایان از فعالان و دست‌اندرکاران کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.

در پایان با حضور فاضل نظری، فرشید مثقالی، مصطفی رحماندوست و رضوان مددی‌نژاد از محمود شمسبد، زهرا احمدی و مهدی باقری از مدیران سابق کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین از سه همکار بازنشسته کتابخانه مرجع کانون در سال گذشته، قدردانی شد.

گفتنی است در این آئین نویسندگان، مترجمان و تصویرگرانی همچون محسن هجری، شهرام اقبال‌زاده، علی کاشفی‌خوانساری، حسن احمدی، مصطفی خرامان، زهره پریرخ، مرجان فولادوند، علی خانجانی، شهلا انتظاریان، کوروش پارسانژاد و… حضور داشتند.

انتهای پیام


10110028
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است