استانی 17:32 - 17 خرداد 1399

شناسایی ۱۱۹ مورد جدید کرونا در کرمان / ۵۹ بیمار بستری هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شفیعی بعدازظهر شنبه در نشست مجازی خبری اظهار کرد: طی روز گذشته ۴۲۹ نمونه ارسالی به آزمایشگاه‌های استان کرمان بررسی و ۱۱۹ مورد مثبت ابتلاء به کرونا شناسایی شد.

شفیعی با بیان اینکه تعداد کل موارد مثبت ابتلاء به کرونا ویروس جدید در استان کرمان دو هزار و ۲۹۹ مورد است، تصریح کرد: از این تعداد ۸۳۷ مورد بیمار بستری و هزار و ۴۶۲ مورد بیمار سرپایی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با گذشت زمان آمار موارد سرپایی از بستری فاصله می‌گیرد، اظهار کرد: این مساله بیانگر این موضوع است که برنامه‌های گام دوم (شامل شناسایی فعال افراد مبتلا به عنوان ناقلان کم یا بدون علامت است) به درستی در استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: شناسایی به موقع این افراد کمک می‌کند که با رعایت نکات بهداشتی و ایزوله کردن آنها در خانه زنجیره انتقال در خانواده و جامعه قطع شود.

جیرفت همچنان در صدر موارد ابتلاء به کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیشترین آمار موارد جدید با ۶۸ مورد را مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانست و اظهار کرد: از موارد جدید ۳۶ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۰ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و پنج مورد مربوط به دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بم در روز گذشته انجام آزمایش نداشت، افزود: خوشبختانه موردی از فوتی در روز گذشته نداشتیم و در مجموع ۹۰ نفر در کرمان بر اثر ابتلاء به کویید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ نفر از موارد جدید خانم و ۵۳ نفر آقا هستند، بیان کرد: از ابتدای اپیدمی تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ مورد نمونه گیری برای تشخیص کویید ۱۹ در سطح استان انجام شده است.

شفیعی بیان کرد: از ۱۱۹ مورد جدید ۲۶ مورد سرپایی، ۱۶ بستری و ۱۰ مورد پرسنل بهداشتی و درمانی (عمدتاً سرپایی و خفیف) و ۶۷ مورد اطرافیان بیمار هستند.

۶۰ درصد موارد مثبت مربوط به اطرافیان بیماران است

وی با اشاره به اینکه تقریباً بیش از ۶۰ درصد موارد مثبت مربوط به اطرافیان بیماران است، افزود: این آمار بیانگر آن است که افراد بیمار به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و بی توجهی به بهداشت دست باعث درگیر شدن اطرافیانشان می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با جستجوی فعال موارد در میان اطرافیان بیماران تعداد قابل توجهی افراد فاقد علامت یا دارای علائم خفیف را شناسایی می‌کنیم. این افراد ناقل ویروس هستند و با حضور در جامعه و محل کار می‌توانند باعث برقراری مجدد زنجیره انتقال در جامعه شوند.

شفیعی خواستار توجه جدی مردم به نکات بهداشتی شد و افزود: به نظر می‌آید فرم شدید بیماری که باعث بستری و بدحال شدن افراد می‌شد کاهش پیدا کرده اما باید توجه داشت که ویروس همچنان در جامعه فعال بوده و به دنبال حفظ زنجیره بقایش است.

وی با اشاره به اینکه عمده انتقال‌ها در خانواده‌ها به شکل خوشه‌ای است، گفت: این انتقال معمولاً به دنبال شرکت در مهمانی‌ها و مراسمات و مجالس رخ می‌دهد. ما همچنان با اپیدمی کویید ۱۹ مواجه هستیم و در صورت عدم رعایت احتمال بازگشت موج‌های بعدی بیماری در سطح استان وجود دارد.

بازگشت فعالیت بیمارستان‌ها به روال عادی

شفیعی در پاسخ به مهر در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان‌ها اظهار کرد: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در فصول مختلف سال با توجه به مراجعه مردم متفاوت است که در مجموع حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این ظرفیت در اشغال بیماران است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در دوران کرونا برخی بخش‌ها را تعطیل و آنها را به بخش‌های خدمت رسان به بیماران کرونایی تبدیل کردیم. عملاً این ظرفیت هیچ گاه حتی در زمان اوج بیماری بیشتر از ۴۵ تا ۵۰ درصد تکمیل نشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر که ایپدمی فروکش کرده و به مرحله ثبات رسیده ایم بیمارستان‌ها باید بخش‌هایشان را به حالت عادی برگردانند چرا که سایر بیماران هم نیاز به خدمت دارند. بخش‌های ویژه بیماران عفونی برای بستری بیماران کرونایی همچنان به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

۷۰ درصد تخت‌هایی که برای مراقبت از بیماران کرونایی در نظر گرفته شده اشغال است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ممکن است با افزایش تعداد بیماران ظرفیت اشغال تخت در این بخش‌ها بالا برود بر اساس آخرین اطلاعات در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تخت‌هایی که برای مراقبت از بیماران کرونایی در نظر گرفته شده اشغال است.

وی گفت: در حال حاضر ۵۹ بیمار با تشخیص قطعی بیماری کویید ۱۹ در سطح بیمارستان‌های استان کرمان داریم که تعدادی هم با تشخیص محتمل در این بخش‌ها بستری هستند و با مشخص شدن نتیجه آزمایش تعیین تکلیف می‌شوند.

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه ظرفیت بستری بیماران کرونایی مشکلی در استان کرمان نداشته و با کمبود تخت آی سی یو و تخت‌های معمولی مواجه نیستیم. در صورت افزایش موارد بستری این قابلیت وجود دارد که بیمارستان‌ها به حالت دوران بحران و طغیان کرونا برگشته و بخش‌های عادی را به بخش‌های کرونا تبدیل کنند اما از نظر تخت مشکل خاصی نداریم.

افزایش موارد مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا

شفیعی همچنین با تأیید افزایش موارد مرگ و میر در اثر ابتلاء به کرونا طی دو هفته اخیر در استان کرمان اظهار کرد: عمده این موارد مربوط به حوزه جنوب استان کرمان است.

وی گفت: به دنبال افزایش موارد سرپایی در جنوب استان کرمان برخی از افراد در معرض خطر، مبتلا و درگیر فرم‌های شدید بیماری شده اند. این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت خدمات تخصصی دارند که به طبع آن مرگ و میر هم افزایش پیدا می‌کند.

شفیعی عمده موارد مرگ و میر در اثر ابتلاء به این بیماری را مربوط به جنوب استان کرمان دانست و افزود: اکثر این افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه هستند.

وی گفت: نگرانی ما از افزایش موارد سرپایی به دلیل افزایش ریسک احتمال ابتلای گروه‌های در معرض خطر است چرا که این افراد درگیر فرم‌های سخت بیماری می‌شوند. بسیار مهم است که کوچک‌ترین علامت در افراد جدی گرفته شود.

زندگی مسالمت آمیز با کرونا را بیاموزیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا توسط بیماران سرپایی گفت: قسمت سخت کار همین جاست؛ چرا که ما نمی‌توانیم به دلیل افزایش آمار بیماران سرپایی دوباره محدودیت‌های شدیدی ایجاد کرده و مردم را از حقوق قانونیشان محروم کنیم.

وی ادامه داد: همچنین نمی‌توانیم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عده اندکی ضربه‌های اقتصادی به جامعه و کسب و کارها تحمیل کنیم. کار درست در شرایط کنونی این است که نوع زیستن با این ویروس را تعریف کنیم.

شفیعی با اشاره به مطرح شدن بحث جدید تحت عنوان «کرونا زیستی» بیان کرد: باید یک زندگی مسالمت آمیز با ویروس داشته باشیم، حریم خودمان را با ویروس مشخص کرده و سعی کنیم از خودمان مراقبت کنیم تا در محیط بیرون و داخل منزل بیمار نشویم.

وی گفت: همچنین باید یک اخلاق حسنه در خودمان ایجاد کنیم که در زمان ناخوشی و مریضی در مکان‌های عمومی حضور پیدا نکرده و باعث ابتلای دیگران نشویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: به نظر می‌آید به جای اینکه به دنبال تعطیلی و قرنطینه اجباری افراد باشیم باید دنبال فرهنگ سازی عمومی در افراد باشیم تا افراد بدانند چگونه باید از خودشان مراقبت کنند.

وی گفت: این کار نیازمند تغییر در رفتار مردم و افزایش آگاهی جامعه است، تغییر دانش و نگرش افراد جامعه زمان بر است و ابزارهای خاصی نیاز دارد و تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و مردمی باید برای تحقق آن همکاری کنند.


10562768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است