استانی 01:14 - 22 تیر 1399
ایسنا/گلستان رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی اداره کل منابع طبیعی گلستان معتقد است که با توجه به افزایش قیمت چوب و نیاز صنایع چوبی استان به مواد اولیه، در سال‌های آینده زراعت چوب رونق خوبی در گلستان داشته باشد.

زراعت چوب در گلستان رونق می‌گیرد؟

علی ناصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به نیاز صنایع نئوپان، ام دی اف و... به مواد چوبی محسوس بوده و در راستای همین نیاز زراعت چوب از گذشته‌های دور یکی از سیاست‌های اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعداد این صنایع، نیاز چوبی استان بالاست، تصریح کرد: بعد از آنکه طرح‌های جنگلداری از سال ۹۶ متوقف شد، کمبود چوب موردنیاز صنایع چوبی استان بیشتر خود را نشان می‌دهد. این کارخانجات مجبور به تأمین چوب با هزینه‌های بیشتر از استان‌های دیگر هستند. با توسعه زراعت چوب می‌توان نیاز صنایع استان به چوب را تا حدودی برطرف کند.

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان افزود: هر چه مواد چوبی موردنیاز صنایع بیشتر باشد، ظرفیت تولید آنها نیز بیشتر می‌شود و اشتغال‌زایی و بالطبع تولیدات افزایش می‌یابد.

ناصری در ادامه گفت: در امسال که به‌عنوان سال "جهش تولید" نامگذاری شده، نقشه راهی توسط رئیس سازمان جنگل‌ها ترسیم شده که در آن یکی از مهم‌ترین موضوعات زراعت چوب است.

وی با اشاره به حمایت‌های این سازمان از زراعت چوب، گفت: به‌منظور تشویق کشاورزان زراعت چوب، خدمات فنی و تسهیلات به آنها داده می‌شود. تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان در هر هکتار با بازپرداخت بعد از ۵ سال است.

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان بیان کرد: از گذشته دو گونه صنوبر و اکالیپتوس به‌عنوان گونه‌های هدف زراعت چوب در استان گلستان پیگیری می‌شود. گونه صنوبر در غرب و دامنه نوار جنگلی استان و گونه اکالیپتوس در شمال و شرق استان کشت می‌شود.

ناصری خاطرنشان کرد: متأسفانه سرمایی که در سال‌های ۸۶، ۹۱ و ۹۵ در استان اتفاق افتاد منجر به این شد که اکالیپتوس که یک گونه همیشه سبز است، تحت تأثیر سرما قرار بگیرد. همین مسئله باعث شد که کشاورزان از حوادث غیرمترقبه مثل سرما نگران شدند و استقبال از کشت این گونه کم شد.

وی افزود: در گذشته و قبل از تجربه سرما، در شمال استان در سطح وسیعی حتی تا ۷ هزار هکتار اکالیپتوس کشت می‌شد. متأسفانه سرما منجر به این شد که اعتماد و انگیزه مردم نسبت به کشت اکالیپتوس پایین بیاید. با توجه به اینکه در این اراضی با توجه به محدودیت آبی نمی‌توان گونه صنوبر کشت کرد، زراعت چوب در این نقطه از استان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان تصریح کرد: با وجود همه این مسائل باز هم کشت اکالیپتوس را به کشاورزان توصیه می‌کنیم. اکالیپتوس را حتی اگر سه ساله هم باشد می‌توان قطع کرد و آن را در صنایع نئوپان مورد استفاده قرار داد.

ناصری با بیان اینکه برای زراعت چوب به آب‌وخاک مناسب نیاز است، خاطرنشان کرد: تعداد دفعات آبیاری، خاک، عمق آب‌های زیرزمینی و عملیات مراقبتی در رشد درخت تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه روز به روز با افزایش جمعیت، نیاز چوبی کشور نیز افزایش می‌یابد، گفت: سالانه به ازای هر فرد حداقل دو دهم مترمکعب چوب نیاز داریم که با توجه به جمعیت کشور، سالانه حداقل‌ به ۱۶ میلیون مترمکعب چوب نیاز داریم.

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان بیان کرد: ستاد توسعه درختکاری در استان گلستان از چند سال قبل در استانداری شکل گرفت. بر اساس تصمیم این ستاد مقرر شد زمین‌هایی که در گذشته به دستگاه‌های دولتی واگذارشده و برای آنها کاربری تعریف‌نشده، با لحاظ تأمین آب به‌عنوان اولویت زراعت چوب به آنها پرداخته شود.

ناصری ادامه داد: بر اساس تصمیمات ملی اتخاذ شده مقرر شد در ۵۰ درصد اراضی شیب‌دار می‌توان زراعت چوب انجام داد. این کار از امسال کلید خورده و در صورت تحقق آن جهشی در بخش تولید چوب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نهال‌ به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: سال قبل ۲۰۰ هزار اصله نهال صنوبر و ۱۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در اختیار مردم استان قرار گرفت. امسال برنامه‌ریزی شده تا ۴۰۰ هزار اصله نهال صنوبر و ۱۵۰ هزار نهال اکالیپتوس بین مردم استان توزیع شود.

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان با اشاره به اینکه سال گذشته مردم استان ۱۹۰ هکتار زراعت چوب انجام دادند، گفت: از سال ۹۷ جهشی در قیمت چوب به وجود آمد و این موضوع پرداخت به زراعت چوب را اقتصادی کرده است. کشاورزان اگر صبور باشند می‌توانند بعد از شش سال درآمد بسیار خوبی کسب کنند؛ به‌طوری‌که طی این مدت سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد کسب کرده‌اند.

ناصری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد و استقبال کشاورزان را با چالش مواجه کرده، وقفه پنج تا شش ساله تا زمان رسیدن به درآمد است. به همین علت معمولاً کشاورزانی که نیاز به درآمد سالانه ندارند، از زراعت چوب استقبال می‌کند.

وی با پیش‌بینی اینکه در سال‌های آینده زراعت چوب در استان افزایش می‌یابد، گفت: درآمد حاصل از زراعت چوب به‌گونه‌ای است که حتی در استان گیلان برخی از شالیزارها را تبدیل به زراعت چوب گردیده است‌

رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه جنگلی گلستان گفت: یکی دیگر از مزیت‌های کشت صنوبر و اکالیپتوس این است که حداقل از یک نهال می‌توان در سه دوره بهره‌برداری کرد. همچنین در دوره دوم و سوم افزایش تا ۲۵ الی ۳۰ درصدی محصول را داریم.

ناصری با بیان اینکه مدیریت کشت در اراضی مستثنیات بر عهده خود مردم است، به کشت پالونیا در بخش‌هایی از استان اشاره کرد و گفت: برخی از کشاورزان در سال‌های قبل به‌صورت خودجوش اقدام به کشت پالونیا کردند. تا زمانی که موسسه تحقیقات منابع طبیعی تایید کشت گونه‌ای را ندهد، ما نمی‌توانیم کشت آن را به کشاورزان توصیه کنیم. در خصوص پالونیا تاکنون این مرکز صراحتاً اعلام نکرده؛ تاکنون در استان گونه صنوبر و اکالیپتوس توسط ما به کشاورزان توصیه شده است.

انتهای پیام


10613898
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است