فرهنگی‌هنری 09:43 - 01 شهریور 1398

حضور پررنگ موسسه نمایشگاه‌ها در هفته کم‌خبر کتاب و نشر

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته به واسطه تعطیلی عید غدیر خم در روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد، اخبار برگزیده چندانی را در خود جا نداده است. این گزارش ۱۰ خبر برگزیده و مهم را از خبرهای حوزه کتاب و نشر این‌هفته شامل می‌شود که هیچ‌کدام از عناوین‌اش مربوط به خبرهای خارجی و بین‌المللی نیستند.

گزارش هفته گذشته «یک‌هفته با کتاب» دربرگیرنده ۱۵ خبر برگزیده بود که ۴ عنوانش خارجی و بین‌المللی بودند.

گزارش این‌هفته با ۲ خبر درباره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران آغاز می‌شود و با خبری که مربوط به تشکیل هیات رسیدگی به تخلفات حوزه کاغذ نشر کتاب می‌شود، ادامه پیدا می‌کند. پیش‌خبر بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر و برگزاری نشست شورای سیاستگذاری پایتخت کتاب ایران هم دو خبر دیگری هستند که مربوط به نهادهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. در ادامه هم خبری از فعالیت‌های خانه کتاب مرور می‌کنیم. ۴ خبر پایانی گزارش درباره دو جایزه ادبی مستقل، اعلام تعدادی از نامزدهای جایزه ادبی شهید اندرزگو و برگزاری شب محمد یونس جعفری در هند هستند.

در ادامه گزارش مرور اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در این‌هفته از نظر می‌گذرانیم؛

چالش موسسه نمایشگاه‌ها در این‌هفته و واکنش به آن

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور در هفته‌ای که گذشت، به‌واسطه گفتگوی مجید جعفری اقدم مدیر آژانس ادبی پل با خبرگزاری مهر و ادامه جدال لفظی وی با این موسسه، دچار چالش شد. جعفری اقدم در این مصاحبه، گفت: برخی مدیران موسسه نمایشگاه‌ها باید استغفار کنند و از بدنه نشر کشور عذرخواهی نموده و حلالیت بطلبید و کار را به مدیرانی بسپارید که دغدغه کار را دارند.

پس از انتشار گفتگوی جعفری اقدم با مهر، روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به اظهارات مدیر آژانس ادبی پل درباره حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور واکنش نشان داد و روابط عمومی این موسسه، یادداشتی را منتشر کرد. متن واکنش موسسه نمایشگاه‌ها در قالب نوشته‌ای با ۱۲ بند مفصل در خبرگزاری مهر قابل دسترسی و مطالعه است.

آغاز نمایشگاه کتاب پکن با حضور ایران

خبر دیگری که مربوط به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور بود، آغاز به کار ایران در نمایشگاه کتاب پکن بود. در خبری که روز چهارشنبه این هفته منتشر شد، افتتاح رسمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از چهارشنبه ۳۰ مرداد اعلام شد و در خبر مذکور ذکر شد که این نمایشگاه تا ۳ شهریور در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های پکن دایر است. غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم در این دوره از نمایشگاه بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین طرفین به مساحت ۱۸ مترمربع برپا است و فعالیت خود را آغاز کرده است.

اعلام خبر تشکیل هیات رسیدگی به تخلفات حوزه کاغذ نشر کتاب

یکی از خبرهای روز شنبه این هفته درباره مساله تخلفات کاغذ نشر بود که در آن اعلام شده بود هیات رسیدگی به تخلفات کاغذ نشر کتاب به‌زودی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود. این هیات با توجه به اهمیت نظارت بر نحوه مصرف کاغذ نشر و با توجه به مفاد شیوه‌نامه اجرایی کارگروه کاغذ در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد تا امر نظارت بر نحوه توزیع و مصرف کاغذ را انجام دهد.

همچنین، شیوه‌نامه رسیدگی به تخلفات کاغذ نشر در حال تدوین است که به زودی همراه با اعضای هیات رسیدگی به تخلفات حوزه کاغذ نشر کتاب اعلام خواهد شد.

اعلام خبر بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر

در پیش‌خبر دیگری که این‌هفته منتشر شد، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران روز دوشنبه ۲۸ مرداد، ضمن تشریح مراحل بازسازی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، از بازگشایی این کتابخانه، در هفته دولت خبر داد.

برگزاری نشست شورای سیاستگذاری پایتخت کتاب ایران

جلسه شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران این‌هفته با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری و مسئولان فرهنگی شهر یزد، در این شهر برگزار شد.

اعضای شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران عبارتند از: علیرضا بهشتی، محمود آموزگار، علیرضا مختارپور، علی اصغر سیدآبادی، حجت‌الاسلام ارزانی، دکتر عبدالهی، هانیه گرایلی و ابراهیم حیدری.

برگزاری آیین بزرگداشت مدیر فقید نشر کارنامه

آیین بزرگداشت محمد زهرایی مدیر انتشارات کارنامه روز یکشنبه ۲۷ مرداد در قالب نوزدهمین برنامه عصر کتاب، با حضور محمدرضا شفیعی‌کدکنی شاعر، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ساعد مشکی طراح و گرافیست، هومن پناهنده مترجم و ویراستار، علی میرزایی سردبیر نشریه نگاه نو، سعید جلالی عضو هیات مدیره شرکت تعاونی کتابفروشان تبریز، محمود آموزگار مدیر نشر کتاب آمه، خسرو طالب‌زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزبه، سپهر و ماهور زهرایی فرزندان و مهدیه مستغنی‌یزدی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

برگزاری اختتامیه جشنواره داستان ایرانی ققنوس

مراسم اختتامیه جشنواره داستان ایرانی ققنوس هم روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد همزمان با عید غدیر در شهر کتاب دانشگاه برگزار شد. این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تشویق مردم به خواندن کتاب‌های داستان ایرانی با مشارکت بیش از ۵۰ نویسنده توسط نشر ققنوس برپا شد که آغاز آن همزمان با روز قلم و پایانش همزمان با عید غدیر بود.

انتشار فراخوان جایزه ادبی هفت اقلیم

دبیرخانه جایزه ادبی هفت‌اقلیم روز شنبه این‌هفته فراخوان نهمین دوره این جایزه را برای بررسی و داوری آثار داستانی منتشرشده در سال ۱۳۹۷ منتشر کرد. این جایزه هر سال به رمان‌ها و مجموعه‌داستان‌های چاپ‌شده در کشور اختصاص پیدا می‌کند.

اعلام نامزدهای داستان بلند و رمان جایزه شهید اندرزگو

دبیرخانه نخستین دوره جایزه ادبی و مردمی شهید اندرزگو، هم این‌هفته اسامی نامزدهای بخش داستان بلند و رمان خود را اعلام کرد. ۶ نامزد نهایی بخش داستان بلند و رمان این جایزه، از میان بالغ بر ۶۵ کتاب داستانی ارزیابی‌شده توسط داوران منتخب، معرفی شده‌اند. آثار نامزد این بخش در حال حاضر به قسمت آرای نخبگانی راه یافته‌اند و قرار است در مرحله نهایی نیز ده نفر از نخبگان حوزه ادبیات داستانی بزرگ‌سال، آنان را به داوری و رأی بگذارند تا در نهایت، از دو اثری که بیشترین تعداد آراء را کسب کرده‌اند، در مراسم اختتامیه جایزه شهید اندرزگو تقدیر شود.  

برگزاری شب محمد یونس جعفری در هندوستان

شبی با مرحوم «محمد یونس جعفری» استاد هندی زبان فارسی، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی گروه بین‌المللی هندیران به همت علیرضا قزوه وابسته فرهنگی ایران در هند و استادان و شاعران حاضر در این گروه، این‌هفته در شهر دهلی برگزار شد.


10216152
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است