بین‌الملل 02:30 - 29 مهر 1396
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح هسته ای مسکو اعلام کرد که این کشور زرادخانه هسته ای خود را نابود نخواهد کرد.

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح هسته ای مسکو اعلام کرد که این کشور زرادخانه هسته ای خود را نابود نخواهد کرد.



به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در نشست دو روزه خلع سلاح هسته ای در مسکو خاطرنشان کرد: نگران هستیم با نتایج نامطلوب به کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی که قرار است سال 2020 برگزار شود، نزدیک شویم. اقدامات مخرب برخی کشورها که توافق در باره سند نهایی کنفرانس قبلی بازنگری را نقض کردند، ضربه ای جدی به این پیمان بین المللی وارد کرد.
 
وی افزود: این وضعیت شمار زیادی از کشورها را به سوی طرح قرارداد منع سلاح های هسته ای سوق داد که اخیرا تنظیم و برای امضا گشوده شده است.

لاوروف همچنین اظهار کرد: موضع روسیه در این مورد برای همه آشکار است و قصد پیوستن به قرارداد منع سلاح های هسته ای را نداریم.
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد، طرفداران این قرارداد از جمله کمپین بین المللی منع سلاح هسته ای که به تازگی جایزه صلح نوبل را دریافت کرده به باور خود از اهداف نیکی برای منع سریع سلاح اتمی پیروی می کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اما این واقعیت را از یاد نمی بریم که نابودی کامل زرادخانه اتمی فقط در شرایط همه گیری کامل و با تامین امنیت برابر برای همه کشورها از جمله قدرت های هسته ای ممکن است و در پیمان ان.پی.تی هم به این موضوع اشاره شده است.

وی افزود: سند قرارداد منع سلاح اتمی گشوده شده برای امضا، دور از این واقعیت ها است که ضرورت توجه به تمامی عوامل تاثیرگذار بر ثبات راهبردی را نادیده می گیرد و ممکن است نظام منع گسترش سلاح اتمی را بی ثبات کند، زیرا پیامد آن غیرقابل پیش بینی تر شدن اوضاع بین اللمللی خواهد بود.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: در مورد برخی اجزای نظام موجود منع گسترش سلاح هسته ای نیز اتفاق نظر وجود ندارد که از جمله دورنمای ایجاد محدوده عاری از جنگ افزارهای اتمی در خاورمیانه و تجهیزات حمل این سلاح ها مبهم است.
 
وزیر خارجه روسیه در پایان گفت: ایجاد چنین محدوده ای در خاورمیانه در قطعنامه سال 1995 پیش بینی شده بود، اما به دلیل نبود توافق در مورد آن هنوز حرکتی صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا، انبارهای سلاح های هسته ای جهان تا آغاز سال 2016 شامل 15 هزار و 195 کلاهک است که نزدیک 10 هزار کلاهک در حالت انتظار برای انهدام و پایان عمر قرار دارند.

آمارهایی که سازمان های علمی آمریکا منتشر کرده اند، نشان می دهد خطرناکترین این سلاح ها سه هزار و 800 کلاهک است که اکنون در حالت نظامی قرار دارد.
 
روسیه و آمریکا بیشترین تعداد کلاهک ها را دارند و سهم هر کشور 4 تا 4 هزار و 500 کلاهک و بمب اتمی است. انگلیس، چین و فرانسه نیز مسلح به چنین جنگ افزارهایی هستند.

رژیم صهیونیستی نیز بیش از 200 کلاهک اتمی در اختیار دارد که تهدید بزرگی برای امنیت منطقه خاورمیانه محسوب می شود.
 
نشست دو روزه خلع سلاح هسته ای امروز با حضور هیات های 40 کشور از جمله ایران به ریاست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در مسکو گشایش یافت که برجام و بررسی دورنمای بازنگری پیمان ان. پی. تی تا سال 2020 از موضوع های اصلی دستور کار اعلام شده است.

برگزاری این نشست با حضور بیش از 200 مقام و کارشناس دست اندرکار امور انرژی هسته ای، ایمنی اتمی و جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای از کشورهای مختلف توسط مرکز انرژی و امنیت روسیه برنامه ریزی شده است.
 
بررسی وضع اجرای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) و دورنمای بازنگری آن تا سال 2020 از موضوعات اصلی نشست خلع سلاح هسته ای مسکو است.

پایداری توافق ها در چارچوب برجام و نقش تلاش های دیپلماتیک چندجانبه برای حل و فصل بحران هسته ای در شبه جزیره کره نیز دو موضوع دیگر دستور کار نشست مسکو اعلام شده است.
 
عراقچی رییس هیات ایرانی صبح پنجشنبه برای مذاکره با مقام های روسی و شرکت در این نشست وارد مسکو شد.




9488593
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشور‌ها و با ادعای تقویت طرح عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، چهار نهاد خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه از حمله پهپادی به یک هدف مهم در ایلات واقع در فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه گزارش‌ها درباره حمله هوایی این کشور به یک پایگاه نظامی در استان بابل عراق را رد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش مقاومت کتائب سیدالشهدا عراق در واکنش به انفجار در یک پایگاه نظامی در شمال استان بابل تهدید کرد که حتما به این حمله پاسخ داده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های عراقی از وقوع انفجار در پایگاه نظامی «کالسو» در شمال استان بابل خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است