اجتماعی 07:37 - 29 دی 1398
دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا ۱۰ درصد بود، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ میزان حضور زنان در بخش‌های اقتصادی به ۴۰ درصد خواهد رسید.

زنان در حوزه اقتصاد امسال چند درصد پیشرفت می‌کنند؟

به گزارش ایسنا،‌ فاطمه رستم‌خانی دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور و جهان هستند، گفت: با توجه به اینکه زن هم همسر و هم مادر است، در بسیاری از بخش‌های خانواده، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نافذ هستند.

بنابر اظهارات وی، در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا ۱۰ درصد بود، اما تحقیقات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ میزان حضور زنان در بخش‌های اقتصادی به ۴۰ درصد خواهد رسید. با توجه به ارتقاء مهارت‌ها و توجه به آموزش‌های علمی در جهان و فضایی که برای بانوان در دو دهه اخیر ایجاد شد، زنان توانستند در حوزه‌های مختلف توانمند شوند؛ به بیانی دیگر مشاغل از حوزه آموزش به ارائه خدمات فنی، پزشکی، مهندسی و تخصص‌های بی‌شمار گسترش پیدا کرد.

رستم‌خانی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که نقش حاکمیت در گسترش تولید باکیفیت در داخل کشور چیست؟، گفت: اگر بخواهیم کالایی به صورت مستمر در بازار عرضه شود باید ارزش‌آفرینی بر روی آن کالا وجود داشته باشد تا بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند. مصرف کالای ایرانی آرمان تک تک مادران است چرا که تولیدکنندگان کالای ایرانی فرزندان آنها هستند.

دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای حفظ زیست بوم داخل باید کالای باکیفیت تولید کنیم و دائما بهینه شود. اینجاست که حاکمیت و سیاستگذار باید وارد عمل شود و با دادن مجوزها و امکانات ویژه مانند تسهیلات به مدد تولیدکنندگان بیاید تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. همچنین باید کنتورهای قوی در کنار کسب و کارها قرار دهد تا مشخص شود با چه برنامه و چه اکوسیستمی باید پیش برویم تا تولید مقرون به صرفه و کیفی داشته باشیم.

در ادامه فرحناز قندفروش- پژوهشگر و فعال حوزه زنان نیز با اشاره به اینکه در موضوع تولید نباید نقش بانوان را ۵۰ درصد بدانیم، بلکه با دخالتی که زنان در مصرف دارند می‌توان نقش ۸۰ درصدی برای آنها در نظر گرفت، تاکید کرد: در واقع مدیریت الگوی مصرف خانواده بر عهده بانوان است و آنها با در نظر گرفتن اولویت‌های خانواده، می‌توانند تولیدکننده را به سمت تولید کالایی سوق دهند که برای خانواده اهمیت دارد.

به گفته وی، نقش مادران خانواده از مصرف و تدوین الگوی آن سرچشمه می‌گیرد. اگر مادران همت کنند تا تولید داخلی را اولویت مصرف خود قرار دهند، به طور قطع جهشی در این موضوع خواهیم داشت.

مدیرعامل موسسه‌ای در زمینه توانمندسازی و اشتغال بانوان کارآفرین در پاسخ به این سوال که برای توانمندسازی بانوان در حوزه کارآفرینی چه باید کرد؟ گفت: روحیه کارآفرینی در جامعه گسترش یافته است و بسیاری از بانوان در این عرصه حضور دارند، اما متاسفانه بسیاری از تعاونی‌های بانوان پس از چند سال ورشکسته می‌شوند. زنان به دلیل جایگاهی که دارند دسترسی کمتری به امکانات مالی و ارتباطی دارند، این در حالیست که تولیدکننده باید بتواند به مجموعه بزرگتر و بازار وصل شود بنابراین باید حمایت‌های ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت.

وی افزود: معمولا بانوان به دلایل شخصیتی، روحیه بلندپروازی ندارند، گرچه این ویژگی در ابتدا بسیار خوب است، اما در ادامه روند کار مشکل ساز خواهد بود، از این رو باید روحیه بلند پروازی را در بانوان تقویت کنیم. در واقع در این حالت کسب و کار در مواجه با بازار شکست خواهد خورد.

فاطمه کبیری‌فر- کارشناس مدیریت فرهنگی و مشاور اقتصادی در حوزه خانواده نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: انتخاب‌کننده اصلی در خریدهای خانواده و مرکز ثقل ایجاد الگوی مصرف در خانواده، مادر است. علاوه بر این ارزش‌آفرینی و بها دادن به کالاهایی که خریداری می‌شود از دیگر نقش‌های مادر است که اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اینکه کالای خارجی به عنوان کالایی لوکس تلقی شود، نتیجه رفتار مادر است.

مشاور اقتصادی در حوزه خانواده بیان کرد: در محور دیگر زن‌ها به عنوان تولیدکننده نیز بسیار تاثیر گذار هستند اما مهمترین موضوع تربیت انسان با کیفیت است. زمانی که از برخی هموطنان سوال می‌کنیم دلیل تهیه نکردن کالای خارجی در خانواده شما چیست؟ به بی‌کیفیت بودن آن اشاره می‌کنند. البته در برخی از موارد نمی‌توان گفت آنها درست فکر نمی‌کنند چرا که در تولید کشور بحران بی‌دقتی، بی‌مسئولیتی‌ و ... وجود دارد که ریشه در خانواده و تربیت دارد. بنابراین اگر مادران حرکتی جهادی برای تربیت نیروهای با کیفیت داشته باشند به طور قطع شاهد تولید محصولات با کیفیت خواهیم بود.

انتهای پیام


10351117
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: افزایش جریمه‌ها بسیار کار درستی است، اما افزایش جریمه به تنهایی عامل بازدارنده نیست بلکه ایجاد فرهنگ بازدارنده نقش مهم‌تری دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از حریق در کارگاه تولید سپر خودرو خبرداد و گفت: در این حادثه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: شاهد اثرات مثبت ایجاد پست‌های خدمات بشر دوستانه سازمان جوانان در کاهش تصادفات نوروزی هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است