استانی 17:56 - 21 آبان 1397

سمن‌ها ظرفیت ارزشمندی برای فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌زیست دارند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی تخصصی بررسی تحلیلی قانون هوای پاک عصر دوشنبه با حضور کارشناسان ونمایندگان ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگلها و مراتع، شهرداری و تشکل های مردم نهاد در محل کانون وکلای دادگستری قزوین برگزار شد.

طاهره پرهیزگاری به نمایندگی از سمن های دوستدار محیط زیست در این نشست گفت: باید در یک میز گرد کارشناسی قوانین هوای پاک را بررسی کرد زیرا اگر هر قانون و طرحی پشتوانه تحقیقاتی داشته باشد به نتیجه می رسد.

وی بیان کرد: شورای شهر قزوین دنبال اجرای برنامه های نمادین برای فرهنگ سازی است و این کار باید تداوم یابد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: قانون الزام آور است و ما باید دانش و زیرساخت آن را آماده کنیم زیرا اگر توجیه شویم نیازی به تبصره و ماده نیست.

وی اظهارداشت: تبیین قوانین باید از عامه مردم و سیاست گذاران و تصمیم گیران آغاز شود و اگر با هر گروهی با زبان خودشان صحبت شود نتیجه بخش خواهد بود.

پرهیزگاری بیان کرد: در قانون به صراحت آمده توسعه شهری نیازمند پیوست زیست محیطی است اما پلی که کمربند سبز قزوین را تهدید می کند و باید مطالعه ارزیابی زیست محیطی داشته باشد بدون این پیوست درحال اجراست.

وی اضافه کرد:امروز باید تدبیر وچاره اندیشی کنیم و دنبال راهکار باشیم تا طرحی مانند نسیم شمال به دلیل نداشتن زیرساخت مطالعات زیست محیطی موجب تخریب باغستان نشود.

پرهیزگاری گفت:قانون هوای پاک جامع و نتیجه بخش است و اگر از ظرفیت تشکلهای مردم نهاد که بسیار قوی هستند در اجرای قانون استفاده کنیم به نتایج بهتری می رسیم.

شکوه کرمانشاهانی از انجمن توسعه فضای سبز قزوین هم گفت:حفظ باغات سنتی را باید در اولویت قرار دهیم و باور کنیم محیط زیست برای آرامش انسانهاست تا مسیر اجرای قانون هموار شود.

کرمانشاهانی تصریح کرد: داشتن هوای پاک و اشتغال در گرو حفظ باغستان است و همه باید در این مسیر همکاری کنیم.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: این که شهرداری برای کسب درآمد حاضر می شود میراث ارزشمند باغستان را با ساخت پل یا طرح بوستان فدک تخریب کند جای سوال دارد در حالی که چند برابر هزینه هایی که شهرداری می گوید برای باغستان انجام داده از یک تغییر کاربری درآمد داشته است.

وی افزود: گفته شده شهرداری ۲۳ میلیارد تومان در باغستان هزینه کرده اما اعلام نشده فقط در در یک تغییر کاربری در همین محدوده بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

این فعال محیط زیست گفت: شهرداری موظف شده اگر باغی آب نداشت آن را تامین و اگر باغستانی صاحب و متولی نداشت آن را اداره کند لذا باید در قانون دنبال راهکار باشیم.

وی گفت: متاسفانه سازمانهایی که درآمد زا هستند دنبال حفظ محیط زیست نیستند چون هزینه دارد ولی باید دانست اگر خاک و آب درست مدیریت نشود باید در سطح شبب دار کشت کنیم و هزینه های زیادی را متحمل شویم.

کرمانشاهانی اظافه کرد: به بهانه تغییر اقلیم نباید اشتباهات خود را توجیه کنیم و در شرایطی که با کمبود آب مواجهیم ایجاد سافاری پارک در باراجین منطقی نیست.

وی گفت: گذشتگان چگونه بیش از ۴ هزار هکتار باغستان را آبیاری می کردند اما امروز ما نمی توانیم دو هزار هکتار باغستان را سیراب کنیم در حالی که ۳۰ میلیون مترمکعب آب برای این میراث ارزشمند کافی است.

این دوستدار محیط زیست اظهارداشت: بارها از از شورای شهر قزوین خواستار شرکت در جلسات برای تبیین موضوع باغستان شدیم اما بهانه می آورند و سمن ها را دست انداخته اند و به نظر می رسد شورای شهر در حقیقت نقش شورای شهرداری را دارد نه مردم و این روند نگران کننده است.

وی گفت: شورا باید حامی مردم باشد و اگر طرح هایی مانند تراموا در شهر اجرا شود و اتوبوسها افزایش یابد حتما مردم از آن استفاده کرده و دیگر شهر را با خودروی شخصی آلوده نمی کنند.

کرمانشاهانی اضافه کرد: اگر برداشت از قانون وسیع تر باشد و دیدگاه ما بهتر شود می توان به آینده امیدوار بود که از محیط زیست صیانت کرد و در این میان کانون وکلا  اگر از سمن ها حمایت کند می توانیم از باغستان حفاظت کنیم.

حبیبه ناظرزاده از انجمن دوستداران دوچرخه هم گفت: برای کاهش آلودگی هوا باید فرهنگ سازی کنیم و در این میان استفاده از همه ظرفیت ها بویژه رسانه ها ضروری است.

وی اضافه کرد: برای حفظ محیط زیست باید همه دغدغه داشته باشیم و داشتن آمارهای تحقیقاتی و پژوهشی میتواند در روشنگری و همراهی مردم موثر باشد.

ناظر زاده تصریح کرد: باید با مردم به صورت شفاف مشکلات و چالش ها را مطرح کنیم و همه بدانند سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان می بازند تا به سلامت خود اهمیت دهند.

وی بیان کرد: نباید روی مشکلات سرپوش بگذاریم بلکه با اصلاح دیدگاه و رویکرد خود و توجه به سمن ها برای کاهش آلودگی ها اقدام کنیم.

ناظرزاده اظهارداشت: متاسفانه نگاه دستگاههای اجرایی و شهرداری به سمن ها یک نگاه از بالا به پایین است و گاهی فکر می کنند ما مقابل آنها هستیم در حالی که دغدغه های ما برای کاهش مشکلات مدیران است.

عضو انجمن دوستداران دوچرخه استان قزوین یادآورد: لازم است از سمن های تخصصی برای پیشبرد امور استفاده شود و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در  داحل شهر می تواند در کاهش آلودگی بسیار موثر باشد.

محمد حسین سرداری عضو هیئت رئیسه کانون وکلای دادگستری استان قزوین هم گفت: همه شهروندان در افزایش تهدیدات محیط زیست و آلودگی صوتی، هوا، آب و خاک نقش دارند و تا زمانی که همه برای حل آن اقدام نکنیم مشکلی حل نمی شود.

وی بیان کرد: باید ببینیم ما وکلا، قضات، مدیران و دست اندرکاران چقدر به محیط زیست کمک کرده ایم زیرا اگر گروههای مرجع مثل وکیل، پزشک، قاضی به جای استفاده از خودروی شخصی، پیاده روی و دوچرخه سواری کنند روی دیگران هم تاثیرخواهند گذاشت.

عضو کانون وکلای دادگستری استان قزوین تصریح کرد: باید از خودمان شروع کنیم ونگوییم گوش شنوا نیست، اگر ما در استفاده از دوچرخه، شبکه حمل و نقل عمومی پیشگام باشیم به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.


9971575
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است