علمی فناوری 11:37 - 26 اردیبهشت 1398
مسئول بخش بیوتراپی(زیست درمانی) کارگروه طب فراگیر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه روش استفاده از ارگانیسم‌های زنده و محصولات ناشی از آن برای درمان بیماری‌های انسان و دام را "بیوتراپی" یا زیست درمانی می‌نامند، اظهار کرد: برای حفظ سلامتی و ارتقا سطح کیفیت جامعه و دوری از مشکلات و معضلات که تاکنون در این حوزه پیش آمده، لازم است برای استفاده و درمان با این روش‌ها به مراکز معتبر و محصولات دارای استاندارد مراجعه شود.

هشدار نسبت به مشکلات و معضلات استفاده از محصولات غیراستاندارد بیوتراپی

اعظم ملکیان در گفت‌و گو با ایسنا، ادامه داد: روش‌های بیوتراپی شامل لارودرمانی، زالو درمانی، زنبوردرمانی، ماهی درمانی، فاژدرمانی و کِرم درمانی از علوم نوین است که به دلیل پاره‌ای از مسائل مانند مقاومت‌های ایجاد شده در برابر داروها و آنتی بیوتیک ها، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نقش اساسی علم پزشکی رایج در مراقبت بیماری‌های حاد و فناوری‌های تشخیص و درمان آنها در زمینه‌ی علوم پایه قابل انکار نیست، ادامه داد: با این حال کنترل بیماری‌های مزمن و کاهش عوارض آن بسیار مشکل بوده و از آنجا که بیماری‌های ناتوان کننده همچون بیماری‌های قلب، دیابت و سرطان با اختلالات روانی و کاهش امید به زندگی همراه است، به اعتقاد بسیاری از عموم، روش‌های طب فراگیر از جمله آروماتراپی، بیوتراپی، طب سنتی، طب سوزنی و هومیوپاتی اثر بخشی زیادی به عنوان روش‌های مکمل همراه روش‌های طب رایج در کاهش عوارض بیماری‌ها داشته‌اند که از علل ترویج و گسترش این روش‌ها شده است.

وی با بیان اینکه اثر بخشی این علوم نوین نیازمند حجم انبوهی از تجربیات بالینی، دانش کافی در علوم پایه و همکاری بین این دو دسته است، گفت: متأسفانه در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم این نوع همکاری‌ها و نبود دانش کافی در نحوه کاربرد این علوم و عدم آشنایی با اندیکاسیون و کنتراندیکاسیون های این روش‌ها، باعث ایجاد عوارض ناشی از به کارگیری نادرست هر یک از روش‌ها از جمله بیوتراپی در درمان شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زالو درمانی یکی از موارد بیوتراپی می‌باشد که در درمان بسیاری از نارسایی‌ها و بیماری‌ها از جمله عدم خونرسانی، کاهش عوارض پس از جراحی پلاستیک، کاربرد ضد انعقادی در عمل‌های جراحی، مشکلات مفصلی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما استفاده نامناسب از گونه‌های غیر طبی، خون‌خورده، ضدعفوتی نشده، غیر بهداشتی و پرورش یافته غیر اصولی و بدون استاندارد و یا بکارگیری روش‌های پانسمان غیر استاندارد، سبب شده است که ۴۰ درصد از موارد درمان با زالو به عفونت و مشکلات بسیار حاد ختم شود و همچنین ایجاد شوک‌های آنافیلاکسی در موارد استفاده نامناسب از زنبور درمانی، لارودرمانی، زالو درمانی و غیره از موارد بسیار مهم در استفاده از این روش‌ها است.

لذا برای حفظ سلامتی و ارتقای سطح کیفیت جامعه و دوری از مشکلات و معظلاتی که تاکنون در این حوزه پیش آمده (اجبار به قطع عضو، عفونت‌های شدید، متاستازها و غیره) لازم است برای استفاده و درمان با این روش‌ها به مراکز معتبر و محصولات دارای استاندارد مراجعه شود.

مسئول بخش بیوتراپی (زیست درمانی) کارگروه طب فراگیر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان به برگزاری اولین همایش ملی "طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال" در اواخر خرداد اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان به صورت عموم و متخصصین می‌توانند با شرکت در این همایش که با محوریت طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال، برگزار می‌شود، علاوه بر آشنایی بیشتر با حوزه مذکور، با صاحب‌نظران و کارآفرینان این حوزه ارتباط برقرار کرده و راهکارهای مناسبی را جهت استفاده و یا ارائه اصولی این محصولات کسب کنند.

گفتنی است، اولین همایش "طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال" با محوریت آروماتراپی (رایحه درمانی)، هومیوپاتی (پزشکی فرامولکولیبیوتراپی (زیست درمانی) و مارکتینگ و فروش، ۳۱ خرداد ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۰۲۱۲۲۴۳۹۸۷۳ (ساعات اداری) و ۰۹۰۲۲۴۳۹۸۷۳ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام


10128354
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است