سیاسی 11:53 - 10 مهر 1399

پیشنهاد مجلس برای ایجاد مجمع سهامداران حقیقی/حقوقی‌ها همراهی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز(پنجشنبه) در نشست با نمایندگانی از شرکت‌های حقوقی بازار بورس در محل مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاکنون مجلس چهار جلسه در مورد بررسی وضعیت بازار بورس با بخش‌های مختلف اعم از بانک‌های دولتی، بانک‌های خصوصی، بخش حقوقی بازار بورس، بخش حقیقی بازار بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و فعالان رسانه‌ای حقیقی بازار بورس برگزار کرده است.

وی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسات مفصلی برای بررسی بازار بورس برگزار کرده و رئیس مجلس و بنده هم طی جلساتی این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به بحران اجتماعی که ممکن است از این جهت به وجود آید، ما یکسری پیشنهادات را به شورای عالی بورس ارائه کردیم و معتقدیم که مواردی چون قیمت مواد اولیه باید اصلاح شود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه مجلس پیشنهاداتی را به شورای عالی بورس ارائه کرده است، گفت: تسریع در صدور مجوز سبدگردانی، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی و وجود بازارگردانی مؤثر، از جمله پیشنهاداتی است که ما به شورای عالی بورس ارائه کردیم.

وی ادامه داد: موضوع بازارگردانی مؤثر از امروز با ابلاغ سازمان بورس اجرایی شده و همه موظف هستند که بخشی از منابع خود را به بازارگردان دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما معتقدیم قانون بازار سرمایه باید اصلاح شود، تصریح کرد: مجلس بسته‌ای پیشنهادی برای ساماندهی بازار بورس ارائه کرده که در آن بسته، بخشی به عنوان مصوبات شورای عالی بورس است و ما پیگیر اجرای این موارد هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اولین بحث مورد نظر مجلس، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی است چرا که در حال حاضر افراد عادی با دریافت یک کد بورسی وارد بازار سرمایه می‌شوند و بدون آموزش، از تلگرام و اینستاگرام سیگنال می‌گیرند، سهام می‌خرند و بعضاً رفتار گله‌ای دارند که باید آموزش‌های لازم به آنان داده شود.

وی افزود: درست است که این افراد صرفاً ۱۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند اما لازم است آموزش‌های لازم به آنان از طرف مجامع و NGOها داده شود.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: آموزش‌ این افراد را مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند انجام دهد؛ به این معنا که این مجمع باید هیئت مدیره‌ای هفت نفره تشکیل دهند و انتخاب اعضای این هیئت مدیره باید به گونه‌ای باشد که افرادی که دارای صلاحیت عمومی و حرفه‌ای و به عبارت دیگر، ذی‌صلاح هستند، انتخاب شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در این زمینه نظارت خواهد کرد و تخلفات از طرف مجلس و دستگاه‌های مربوطه چون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و قوه قضائیه دنبال می‌شود و این موارد نظارتی کاملاً پیش‌بینی شده است.

وی گفت: همچنین وظایفی برای سازمان صدا و سیما تعریف شده که تبلیغاتی را برای فرهنگ درست سرمایه‌گذاری در بازار بورس در دستور کار خود قرار دهند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به یکی دیگر از پیشنهادات مجلس برای ساماندهی بازار بورس گفت: ما پیشنهاد دادیم که حداقل میزان بازارگردانی، ۲۰ درصد میانگین خرید و فروش مؤثر ماه گذشته باشد تا اثرگذاری خود را نشان دهد؛ به این ترتیب مجلس به صورت مؤثر و قوی این موضوع را پیگیری می‌کند چرا که ما معتقدیم با توجه به شرایط ویژه کشور، مردم تحمل یک بحران مالی دیگر را ندارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درست است که بعضاً برخی افراد می‌گویند که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار نکرده، باید گفت همین که مسئولان می‌گویند از بازار بورس حمایت می‌کنند، برای مردم اطمینان‌بخش است، آنان از این طریق وارد بازار بورس می‌شوند، برای مجلس منافع مردم بسیار حائز اهمیت است و ما باید با اولویت بازار بورس را بررسی کنیم تا منافع ملت مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد شود، بنده مجدانه خواهش می‌کنم که دوستان ما در شرکت‌های حقوقی بازار بورس همکاری‌های لازم را برای ساماندهی بازار بورس داشته باشند.

قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به نمایندگانی از شرکت‌های حقوقی بازار بورس گفت: اگر نقدی به این مصوبات دارید، قطعاً در شورای عالی بورس گوش شنوا برای شنیدن نقطه نظرات شما وجود دارد که دو نفر از نمایندگان هم عضو شورای عالی بورس هستند اما به این نکته توجه داشته باشید؛ زمانی که مسئله‌ای به صورت قطعی به تصویب رسید، همه باید آن را اجرا کنیم چرا که در چنین شرایطی، منافع یک بخش یا یک دستگاه مطرح نیست بلکه منافع ملی مطرح است.

وی تأکید کرد: حتماً مجلس به صورت قوی در این زمینه وارد می‌شود و قوه قضائیه هم وارد شده به گونه‌ای که رئیس قوه قضائیه در این زمینه دستور داده است؛ همچنین کمیسیون‌های اصل ۹۰ و اقتصادی مجلس را هم پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگانی از شرکت‌های حقوقی بازار بورس گفت: ما این جلسه را برگزار کردیم و به صحبت‌های شما گوش دادیم تا بعداً گله نکنید و نگویید که چرا مجلس برخورد کرد.


10743281
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است