علمی فناوری 04:17 - 04 اردیبهشت 1398
با ساخت ابزاری آزمایشگاهی میسر شد
گروهی از محققان کشور موفق به طراحی و ساخت ابزار آزمایشگاهی شدند که قادر است با فریز کردن یک پدیده، امکان تصویربرداری از ذرات بسیار ریز با سرعت‌های مافوق صوت را در کشور فراهم کند.

امکان فریز کردن و تصویربرداری از ذرات بسیار ریز با سرعت‌های مافوق صوت در کشور

به گزارش ایسنا، سیستم پرتونگار مرئی سیالات و ریز ذرات، بستری متشکل از آشکارسازهای طیفی با حساسیت بالا، تابشگرهای طیفی پرتوان و پر سرعت، همزمان کننده‌های دقیق (در حدود نانو ثانیه) و فرکانس بالا (در حدود کیلوهرتز)، چیدمان و تجهیزات اپتیکی متناسب آشکارسازی، نرم‌افزارهای تحلیل نتایج و در نهایت آزمونگرهای دقیق و پایداری است که توانایی کنترل و ارزیابی پدیده‌های سریع را فراهم می‌کند.

آزاده کبریایی، استادیار دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و عضو گروه تحقیقاتی این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سیستمی که ما طراحی کردیم، آزمایشگاه اسپری است که می‌تواند مشخصات اسپری شامل قطر ذرات و سرعت ذرات را اندازه‌گیری کند، برای ورود به طراحی سیستم‌های احتراقی در ایران حتماً باید وسیله اندازه‌گیری وجود داشته باشد که این ابزار در این حوزه کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه این تجهیزات در کشور تولید نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: تجهیزات خارجی نیز به دلایل گرانی، طرفداری ندارند و در صورت موجود بودن، از سوی شرکت‌های سازنده، خدمات پس از فروش، ارائه نمی‌شود و این امر موجب شده اقبالی از سوی شرکت‌های طراح برای تهیه این سیستم‌ها از خارج کشور وجود نداشته باشد.

کبریایی افزود: به منظور ایجاد زیر ساخت‌های تحقیقاتی، در این مطالعات توانستیم سیستم اپتیکال "پرتونگار مرئی سیالات و ریز ذرات را طراحی کنیم که در برخی قسمت‌ها نسبت به نمونه‌های خارجی برتری دارد.

این محقق با بیان اینکه دانش فنی این ابزار در اختیار دو شرکت آلمانی قرار دارد، یادآور شد: به دلیل پیچیدگی تجهیزات اندازه‌گیری، شرکت‌های محدودی در دنیا از جمله ناسا، دنتک، لاویژن، دی ال آور و اسپریتک در این زمینه فعالیت می‌کنند و در این پروژه به این فناوری پیشرفته دست یافتیم.

وی سیستم پرتونگار مرئی طراحی شده را نوعی سیستم اندازه‌گیری توصیف کرد و ادامه داد: طول موج بعضی از امواج الکترومغناطیسی مرئی هستند مانند نوری که ما می‌بینیم و برخی دیگر از آنها مثل ماورای بنفش، نور غیر مرئی به شمار می‌آیند و در این پروژه ابزار ساخته شده در خصوص تصویربرداری از نورهای مرئی است.

کبریایی، کاربرد این سیستم را در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها ذکر و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن از این ابزار به طور محدود می‌توان در بخش کنترل کیفیت برخی کارخانه‌ها نیز استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این ابزار، سیستم‌هایی هستند که توانایی اندازه‌گیری اندازه ذرات به قطر میکرون و سنجش سرعت ذرات در حد سرعت‌های مافوق صوت را دارند، افزود: اگر ذره‌ای ریز شود و سرعتش بالا برود، امکان تصویربرداری از آن بسیار سخت می‌شود؛ چراکه تصویر به دست آمده از این ذره "کِش" می‌آید؛ از این رو نیاز است تا ذره مورد نظر فریز شود و فریز کردن عکس نیز یک فرآیند بسیار دشوار است.

به گفته این محقق، این سیستم این قابلیت را دارد که در یک لحظه، پدیده را فریز کرده و از آن عکس بگیرد.

انتهای پیام


10110053
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است