بین‌الملل 03:09 - 09 مهر 1401

گروه هفت الحاق شرق اوکراین به روسیه را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزرای خارجه گروه هفت با انتشار بیانیه‌ای، الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه را رد و محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در محکومیت شدید جنگ روسیه، تجاوز به اوکراین و نقض مستمر حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین متحد هستیم. تلاش‌های رئیس جمهور پوتین برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به قلمرو فدراسیون روسیه گام جدیدی در نقض آشکار قوانین بین المللی و نمونه دیگری از نقض غیرقابل قبول حاکمیت اوکراین از سوی روسیه و نقض منشور سازمان ملل و اصول و تعهدات مورد توافق مشترک قانون نهایی هلسینکی و منشور پاریس است.

وزرای خارجه گروه هفت همچنین با رد برگزاری همه پرسی اخیر در استان‌های شرقی اوکراین گفتند: ما هرگز نه این الحاقات ادعایی را به رسمیت نخواهیم شناخت و نه همه پرسی ساختگی که با اسلحه انجام شده است. ما مجدداً درخواست خود را از همه کشورها برای محکوم کردن جنگ تجاوزکارانه روسیه و تلاش آن برای تصاحب سرزمینی با زور را به صراحت اعلام می‌کنیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که توسعه‌طلبی وحشیانه روسیه، تلاش‌های آن برای انکار وجود اوکراین به‌عنوان یک کشور مستقل و نقض آشکار هنجارهای بین‌المللی را رد کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما هزینه‌های اقتصادی بیشتری را بر روسیه و افراد و نهادها - در داخل و خارج از روسیه - که از این نقض قوانین بین المللی حمایت سیاسی یا اقتصادی می‌کنند، تحمیل خواهیم کرد. ما در حمایت از حق اوکراین برای دفاع از خود در برابر جنگ تجاوزکارانه روسیه و حق غیرقابل انکار او برای بازپس گیری قلمرو خود از روسیه تزلزل ناپذیر هستیم. ما محکومیت لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای روسیه را تکرار می‌کنیم.

اعضای گروه هفت همچنین از روسیه خواستار خروج از اوکراین شدند و گفتند: روسیه باید فوراً جنگ تجاوزکارانه خود را متوقف کند، تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کند و به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی احترام بگذارد. ما مجدداً تأیید می‌کنیم که مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا و همچنین کریمه بخش جدایی ناپذیر اوکراین هستند.

این بیانیه پس از آن اعلام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه الحاق ۴ منطقه از جنوب و شرق اوکراین به این کشور را رسماً اعلام کرد. «ولادیمیر پوتین» روز جمعه در سخنرانی خود در کاخ کرملین اعلام کرد: توافقنامه الحاق لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون به فدراسیون روسیه را امضا خواهیم کرد. لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون جزو خاک روسیه شدند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه الحاق چهار منطقه جدید فدراسیون روسیه را بیانگر اراده مردمی میلیون‌ها نفر دانست و افزود که خواست میلیون‌ها نفر در این مناطق پس از فاجعه تجزیه اتحاد جماهیر شوروی به حقیقت تبدیل شده است.

پوتین با اشاره به اقدامات دولت اوکراین علیه ساکنان منطقه دونباس گفت که اکنون ساکنان لوهانسک و دونتسک پس از سال‌ها محاصره و نفرت برای همیشه شهروند روسیه هستند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه یادآور شد که مسکو هر کاری برای دفاع از خاک خود انجام خواهد داد و رژیم کی یف باید به خواست مردم احترام بگذارد. پوتین در بخشی از سخنرانی خود به اقدامات جنگ افروزانه غرب در اوکراین و نیز تلاش آنها برای بسط ناتو اشاره کرد و گفت: غرب نقاب از چهره خود برداشت و قصد داشت ما را مجبور به پذیرش تصمیمات استبدادی خود کند، ما را تضعیف کند و به دوران جنگ سرد بازگرداند.

پوتین ادامه داد که اروپایی‌ها به دنبال حفظ استعمار خود با کمک ابزارهای جدید بودند و برای رسیدن به منافع خود، هژمونی را بر دیگران تحمیل می‌کنند. غرب می‌خواهد کشورها از حاکمیت خود بگذرند و حتی حاضر است برای اینکار به تروریسم متوسل شود.رئیس جمهور روسیه یادآور شد: روسیه کشور بزرگی است و ما نمی‌پذیریم که بر اساس قوانین جعلی بین المللی زندگی کنیم.

به گفته پوتین، غرب در حال نفرت پراکنی علیه روس‌ها است. غرب مدعی شراکت با روسیه بود، اما اقدامات آن نشان می‌دهد که نگاهش به این کشور استعماری بوده است.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر جنگ افروزی‌های غرب یادآور شد که ایالات متحده و انگلیس کشورها و شهرها را به ویرانه تبدیل کرده اند و واشنگتن اجساد زیادی را در بسیاری از کشورها از خود به جا گذاشته است.


11699724
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است