علمی فناوری 18:03 - 07 فروردین 1396
ستاد توسعه زیست فناوری در سال گذشته به محک زنی مدیریت توسعه زیست فناوری در سایر کشورها (کشورهای چین، آلمان، برزیل و روسیه) و ارزیابی و بررسی بازار جهانی محصولات زیست فناوری (۲۰ محصول)پرداخت.

تقسیم کار ملی زیست‌فناوری/محک زنی مدیریت توسعه زیست فناوری کشورها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به مهم ترین اقدامات ستاد در سال ۹۵  گفت: تدوین مصوبات قابل طرح در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری و سایر نهادها و مبادی ذی‌ربط و پیگیری‌های مرتبط با آن (در همکاری با سایر گروه‌ها و کارگروه‌های ستاد) یکی از مهم ترین اقداماتی بود که در سال ۹۵ توسط ستاد به صورت جدی پیگیری شد که این پیگیری ها در حوزه های مختلف تدوین پیش‌نویس مصوبه تقسیم کار ملی، همکاری در تدوین پیش‌نویس مصوبه تصفیه پساب و فاضلاب به روش زیستی  و تدوین مصوبه توسعه تولید و بازارهای محصولات پروبیوتیک صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین بررسی و تحلیل اقدامات انجام شده در ستاد برای تجاری‌سازی محصولات زیست‌فناوری را نیز در اولویت اقدامات خود قرار  دادیم. البته نظارت کلان بر حسن اجرای تفاهم نامه با صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست‌فناوری نیز از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۵ پیگیری شد.        

قانعی اظهار داشت:  یکی از مهم ترین برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری بررسی نحوه سرمایه گذاری کشورها در تحقیق و توسعه در زمینه زیست فناوری در کشورهای کره جنوبی، هند، ترکیه و در شرکت های بخش دارو و زیست فناوری در امریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین و هند بود که با هدف بررسی وضعیت دیگر کشورها در حوزه زیست فناوری و استفاده از تجربیات آنها انجام گرفت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: بـا توجـه بـه اهمیـت اختراعات، رصد و پایش میزان اختراعات و بررسی روند تغییرات در آنها میتواند اطلاعات مناسـبی بـرای ارزیـابی روند رشد و تولید علم در کشور باشد. با پیشرفتهای روز افزون علم در حوزه زیست فناوری و نیاز جوامع به کشفیات و تولیدات علمی در این حوزه که روز به روز فزونی می یابـد بررسـی و تحلیـل ایـن دسـته از اطلاعـات مـی تـوان برنامه ریزی rror .found مشاهده می شود.

 وی عنوان کرد: بیشترین اختراعات در حوزه پزشکی با ۳۲ اختراع ثبت شده است و در ادامه حوزه مـواد وتجهیزات با تعداد ۲۳ اختراع ثبت شده قرار دارد و در رتبه سوم حوزه صنعت با ۱۵ اختراع ثبت شده بـه چشـم مـی خورد و کمترین اختراع ثبت شده در حوزه نفت با ۱ اختراع است.

وی با بیان اینکه برای پایش کلی توسعه زیست فناوری در جهان نیز اقداماتی داشته ایم، گفت: مهم ترین آنها در حوزه شرکت‌های برتر زیست‌فناور بر اساس مالکیت اختراعات،  شرکتهای زیست‌فناور برتر جهان بر اساس مالکیت اختراعات، سیاست‌های علم و حق ثبت اختراع در زیست‌فناوری: تجربه کشور اسپانیا و شاخص‌های کلیدی زیست‌فناوری در OECD بوده است که این رصدها به شکل مستمر ادامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین محک زنی مدیریت توسعه زیست فناوری در سایر کشورها(کشورهای چین، آلمان، برزیل و روسیه) و ارزیابی و بررسی بازار جهانی محصولات زیست فناوری (۲۰ محصول) از دیگر اقدامات ستاد در این زمینه بود.

قانعی خاطر نشان کرد:با توجه به اهمیت مدیریت و برنامه ریزی مالی در ستاد، یکی از مهم ترین اقدامات ستاد در سال گذشته، بودجه ریزی کلان ستاد توسعه زیست فناوری برای سال ۱۳۹۵ و تهیه و تدوین برنامه و بودجه ستاد توسعه زیست فناوری سال ۱۳۹۶ بود، البته اقدامات مالی تنها به برنامه ریزی برای بودجه بندی اقدامات ستاد نیست بلکه نظارت بر موافقت نامه های ستاد تیز در این حوزه دسته بندی می شود به همین دلیل در سالی که گذشت، نظارت بر حسن اجرای ۲۰ موافقت‌نامه برون سپاری به ارزش  یک میلیارد و ۶۰۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و ۱۱ موافقت‌نامه درون‌سپاری به ارزش یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان انجام شد.

به گفته قانعی، همچنین در همین راستا بررسی پروپوزال‌های واصله به ستاد نیز انجام شد و ۵ تفاهم‌نامه‌ همکاری بین ستاد و سازمان‌های مختلفی چون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مرکز مالکیت معنوی، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی صندوق پرشین داروی البرز و فن بازار سلام با هدف ترویج زیست فناوری در کشور منعقد شد.

وی افزود:یکی از مهم ترین اقدامات در ستاد توسعه زیست فناوری ترویج و توسعه زیست فناوری بین دانش آموزان است که با همین هدف در سال ۹۵ سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری و چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران را با موفقیت و دستاودرهای خوب برگزار کرد.


8953196
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است