وبگردی 10:38 - 06 تیر 1396
آقای علی‌عسکری ریاست محترم رسانه‌ی میلی در توئیت خود نوشته‌اند که برنامه‌ی بیست‌وسی از جذابیت «آمیخته به طنز» فاصله گرفته و «حالا وارد حواشی شده و نگاه منفی به وقایع دارد» در انتهای پیام خود نیز افزوده‌اند: «این رویه باید تغییر کند»/ ۴/۴/۹۶

آه از سپر بی‌خورشید...

آقای علی‌عسکری ریاست محترم رسانه‌ی میلی در توئیت خود نوشته‌اند که برنامه‌ی بیست‌وسی از جذابیت «آمیخته به طنز» فاصله گرفته و «حالا وارد حواشی شده و نگاه منفی به وقایع دارد» در انتهای پیام خود نیز افزوده‌اند: «این رویه باید تغییر کند»/ ۴/۴/۹۶

من تا امروز ایشان را از نزدیک زیارت نکرده‌ام اما می‌دانم که زحمات فراوانی متحمل شدند تا سازمان و تجیهزات آن از «آنالوگ» به «دیجیتال» گذر کند. کار بزرگی بود و زحمت سترگی اما اگر ایشان تصور می‌کنند که تغییر رویکرد بیست‌وسی به همین منوال ممکن است شاید بیش از حد خوش‌بین باشند. از پیام آقای علی‌عسکری هم چنین بر نمی‌آید که مشکل فعلی خبر بیست‌وسی را مربوط به ایرادات فنی بدانند. حتی اشاره‌ی مبهمی هم به تیم انسانی این برنامه نشده. معلوم نیست که برای بهبود برنامه، آیا باید تیم اجرایی تغییر کند یا باید این بخش را در یکی دیگر از قالب‌های دیجیتال ضبط کرد. همین‌طور ندانستم که آیا ایشان و مدیران و مشاوران‌شان در این زمینه آسیب‌شناسی جدی و دقیقی انجام داده‌اند یا نه؟ و آیا اساسا فرایندی به نام تحلیل محتوا (خروجی‌سنجی) در رسانه‌ی ملی باب هست یا خیر؟ البته پاسخ این بخش از پرسش را می‌دانم.

جسارتا عرض می‌کنم که رسانه‌ی ملی فرصت ندارد به تحلیل محتوا بپردازد. «خروجی‌سنجی» هم در آن‌جا امری ناشناخته است. اولین و بدیهی‌ترین سوال در فرایند خروجی‌سنجی این است: «آیا برنامه‌ای که تولید شده دقیقا پیام مورد نظر رسانه را منعکس می‌کند؟» اگر فیلم‌ها و سریال‌های تولیدشده در شبکه‌های رسانه را مرور کنید متوجه می‌شوید که در بازپخش این آثار، هر بار پلانی، دیالوگی، چیزی حذف می‌شود. دلیلی انکارناپذیر بر این‌که رسانه به خروجی‌سنجی اعتقادی ندارد.

اما سوال هم‌چنان باقی است. مشکل بیست‌وسی چه بوده؟ آیا دیگر بخش‌های رسانه‌ی ملی هم به این گرفتاری مبتلا هستند؟ چه باید کرد که رویه‌هایی از این دست در رسانه‌ی ملی اصلاح شود؟

سال ۹۱ به همت آقای اسلامی‌مهر (مدیر وقت مرکز سیمافیلم) جلسه‌ای در محل مرکز برپا شد که تعداد زیادی از مدیران برنامه‌ساز، مشاوران و تهیه‌کنندگان و کارگردانان وقت تلویزیون در آن شرکت داشتند. بنده هم در صف نعال مجلس، در زاویه‌ای نشسته بودم. سوال جلسه این بود: چرا از تعداد بینندگان آثار داستانی سیما کاسته می‌شود؟ مشکل کجاست؟ باید چه کرد؟

هر کس به فراخور سابقه و سواد خود، داد فصاحت داد و اظهار لحیه کرد. از کمبود بودجه گفته شد، از وضعیت بررسی و تصویب فیلمنامه‌ها سخن رفت و از کنار گذاشته شدن چهره‌های با تجربه و از تبعیض و رانت‌خواری و پارتی‌بازی در تولید آثار داستانی حرف به میان آمد. جلسه به طول انجامید. آخرین کسی که به اصرار مدیر مرکز سخن گفت، یکی از مدیران بسیار قدیمی رسانه بود که سال‌ها قبل بازنشست شده بود، هنوز از عوارض جراحی قلب باز رنج می‌کشید و در طول جلسه، هیچ نگفته بود: آقای صلواتی. مدیری سخت باتجربه، کسی که چند نفر از بهترین مدیران رسانه از دست‌پرورده‌های اویند.

با اصرار دیگران، آقای صلواتی به سخن آمد. سر جمع، حرف‌های ایشان پنج‌دقیقه هم طول نکشید. او گفت که «ما همه‌چیز داریم. امکانات و پول و عوامل اجرایی و مخاطب بسیار و استعداد فراوان. در سپهر ما، سیارات زیادی هست اما خورشید نیست. این منظومه، به خورشیدی نیاز دارد که بدرخشد و جان ببخشد: اخلاق. چون اخلاق نیست پس نه حیات درست و درمانی هست و نه زندگی درست و درمانی. و چگونه می‌توان در این فضا بالید و رشد داشت و اخلاق‌ها را اصلاح کرد و مخاطب را به تماشا و استفاضه فراخواند؟

بر من ببخشایید. شاید آقای علی‌عسکری نیز با فقیر هم‌داستان باشند که مشکل بیست‌وسی، آنالوگ و دیجیتال و عوامل حرفه‌ای و اجرایی نیست. شاید اگر اخلاق حرفه‌ای قدری بهبود یابد اوضاع دگرگون شود. آن‌چه مرا جسور کرد پیام ریاست محترم سازمان بود که صراحتا از لزوم تغییر در رویه‌ی برنامه‌ی بیست‌وسی خبر می‌داد و الا ترجیح همان بود که در صف نعال و در زاویه‌ای خلوت بنشینم و چون قبل، هیچ نگویم.


9206945
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دوستی بر اساس اعتماد بنا شده است، اما گاهی اوقات ممکن است این احساس آزاردهنده به شما دست دهد که وقتی شما در کنارش نیستید، پشت سر شما حرف بزند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است