بازار 18:22 - 25 اسفند 1399

کاربردهای مهم هود شیمیایی و نگهداری از آن

هود شیمیایی چیست؟

 

از هود شیمیایی برای محدود کردن بخارات سمی و بخارات در محیط اطراف استفاده می شود. این دستگاه ها که اغلب در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، برای حفظ ایمنی افراد در اطراف مواد شیمیایی خطرناک بسیار مهم کاربرد دارند. بدین ترتیب هودهای شیمیایی بخارات سمی و خطرناک را از محیط دفع و یا توسط فیلترهای طراحی شده در خود جذب می کنند.

 

 

هود شیمیایی ضد اسید چه کاربردی دارند؟

همانطور که گفته شد هود شیمیایی در واقع نوعی محیط کار استاندارد و سالم در محیط هایی که در معرض بخارات مضر و سمی قرار دارند را ایجاد می کند. به این ترتیب جهت محافظت از پرسنل در برابر اثرات مضر این بخارات، از هود های شیمیایی استفاده می شود. از طرفی چون عموما این نوع محیط های کاری باید قابلیت های لازم جهت کار با مواد اسیدی و خورنده را داشته یاشند، ضد اسیدی بودن یکی از الزامات هودهای شیمیایی استاندارد به شمار می رود و یا به عبارت دیگر یک هود شیمی استاندارد یک هود شیمیایی ضد اسید است. بنابراین کاربران هودهای شیمی می توانند مستقیماً در زیر هود شیمیایی با انواع مواد شیمیایی کار کنند، یا پس از پایان ‍کار ماده را به راحتی در هود شیمیایی قرار دهند.

 

محل قرارگیری هود شیمیایی در آزمایشگاه کجاست؟

هر هود شیمی تحت تأثیر تهویه اتاق و جریان هوای اتاق است. هنگام انتخاب مکان هود شیمیایی، راحتی اپراتور، جریان هوا و مجرای خروجی هوا باید در نظر گرفته شود. وجود جریان های هوای متقاطع بر عملکرد هود شیمیایی تأثیر منفی می گذارد بنابراین بهتر است هود شیمیایی را در نزدیکی درها و پنجره های باز قرار ندهید.

 

آیا به هود شیمیایی ضد انفجار نیاز دارم؟

باور نکنید که هود های شیمیایی ضد انفجار کاملاً ضد انفجار هستند! به عنوان یک روش معمول، تولیدکنندگان هودهای شیمی، از این اصطلاح برای استفاده از استراتژی های مارکتینگی جهت افزایش فروش محصول خود استفاده می کنند. در واقع تنها تغییرات هود شیمیایی به اصطلاح ضد انفجار، حذف سوئیچ های الکتریکی و خروج سیم های اتصال از حفره های هود است.

 

 

آیا شما به هود شیمی مخصوصی نیاز دارم؟

اگر از مواد رادیواکتیو، مواد منفجره، مواد بسیار خورنده یا سمی در فرایندهای آزمایشگاهی خود استفاده می کنید، ممکن است بخواهید نوع هود شیمیایی ویژه ای را در نظر بگیرید که عموما باید به صورت ویژه برای شما ساخته شود.

 

سیستم هشدار هود شیمی چگونه عمل می کند؟

یک زنگ هشدار بلافاصله کاربر را از نقص عملکرد در سیستم اگزوز یا همان اگزاست مطلع می کند. این هشدارها هنگامی که استفاده متوسط و یا شدید از حلال ها و اسیدها وجود دارد و یا هرگونه استفاده از مواد شیمیایی که می تواند شرایط فرار ایجاد کند، لازم است.

 

کپسول آتش نشانی برای هود شیمیایی

بعضی از تولیدکنندگان کپسول های آتش نشانی اتوماتیک را نصب می کنند که داخل یا در مجاورت هود سوار می شوند و در نقاط تنظیم شده از پیش تعیین شده دما، تخلیه می شوند. هودهای شیمیایی که دارای عرض 72 اینچ و بیشتر هستند برای محافظت کافی نیاز به استفاده از دو کپسول آتش نشانی دارند.

 

آیا به فیلتر برای هود شیمی نیاز داریم؟

بسته به میزان خطر مرتبط با عملکرد آزمایشگاه و همچنین میزان کاهش آلودگی مورد نیاز، ممکن است لازم باشد تا از سیستم فیلتراسیون استفاده کنید. انواع سیستم فیلتراسیون شامل کربن فعال، فیلترهای HEPA و پیش فیلتر های ذغالی هست.

 

انواع هود شیمیایی

هنگام انتخاب نوع هود شیمی باید دو فاکتور اصلی را در نظر گرفت. اول نوع کارهایی که در هود انجام می شود. دوم مصرف هوای هود است. بر اساس این دو فاکتور باید نوع هود شیمی خود را انتخاب کنید.

 

 

 

 

آیا بخش فنی شرکت می تواند هود شیمی را نصب و راه اندازی کند؟

بخشهای زیادی برای نگهداری تاسیسات وجود دارد که صلاحیت نصب هود را دارند، اما متأسفانه بسیاری از هود های شیمی توسط افراد غیر مجاز نصب می شوند. لذا برای دستیابی به عملکرد مطلوب، باید یک هود شیمیایی را درست، نصب و راه اندازی کرد.

شرکت های نصب کننده هود شیمیایی واجد شرایط، برای نصب هود شیمی به طور حرفه ای آموزش های متعددی دیده اند. آنها به تمام اجزای حیاتی هود شیمی مانند مجرای کانال، محل دمنده، ارتفاع پشت دستگاه، سیستم دمپر (در صورت لزوم)، برق و اتصالات لوله کشی، اشراف تخصصی دارند.

 

 

نتیجه گیری در مورد هود های شیمیایی

مطمئناً مطرح شدن این سوالات در مورد سیستم های هود شیمیایی باعث می شود ما تسلط بیشتری برای خرید و نصب و راه اندازی هود شیمی داشته باشیم، اما امیدواریم این مقاله راهنمایی هایی در اختیار شما قرار دهد که در تمام زمینه های انتخاب، نصب و نگهداری سیستم هود شیمی مفید خواهد بود.

 

هودهای شیمیایی به گونه ای طراحی شده اند که سال ها برای شمابدون مشکل کار کنند، اما اگر از آنها به طور نامناسب استفاده شود، حتی بهترین هودهای شیمیایی نیز می توانند فراتر از توانایی های آن به خطر بیفتند و آسیب ببینند.

 

نکات کلیدی برای یادآوری این است که، هود شیمیایی مناسب کار خود را انتخاب کنید، برای قرار دادن، نصب و نگهداری سیستم های هود شیمیایی خود به شرکت های واجد شرایط اعتماد کنید و از مقررات ایمنی و دستورالعمل های فنی شرکت سازنده هود شیمی پیروی کنید.


10993030
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است