علمی فناوری 16:10 - 03 اردیبهشت 1398
در افتتاح مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی فارس عنوان شد
مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) فارس زیر مجموعه سازمان تجاری سازی فناوری اشتغال جهاد دانشگاهی، رسما افتتاح شد و کار خود را آغاز کرد.

نگاه جهاد دانشگاهی کاربردی کردن دانش است

به گزارش ایسنا، صبح سه شنبه -سوم اردیبهشت ماه- و طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی وزارت ورزش و جوانان و جهاد دانشگاهی، مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) در مجتمع عدالت جهاد دانشگاهی استان فارس، افتتاح شد.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی فارس گفت: این مرکز اولین مرکز نوآوری و شکوفایی است که توسط جهاد دانشگاهی و با هدف کمک به توسعه کسب و کار و فناوری در استان فارس و شهر شیراز، راه اندازی شده است.

اکبر زاهدیان نژاد افزود: این مرکز به افرادی که کارآفرین هستند و ایده‌های جالبی در اختیار دارند، خدمات ویژه ای نظیر خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه خواهد داد.

وی اضافه کرد: در این مرکز خدمات و فضایی در دسترس کارآفرینان مربی و تسهیل‌گر قرار می‌گیرد تا به نزدیک شدن ایده‌ها به تجاری سازی کمک شود.

زاهدیان‌نژاد با اشاره به اینکه این مرکز مختص استان فارس و شهرستان شیراز است، گفت: با افتتاح این مرکز نوآوری و شکوفایی اشتغال زایی در سطح وسیعی عملی خواهد بود.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه اکنون ظرفیت مرکز منش پذیرش ۱۲ تیم است، گفت: تعداد اعضای تیم‌ها چهار نفر یا بیشتر است.



آمادگی جهاد دانشگاهی برای کمک به رونق تولید

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با تاکید بر اینکه نگاه این نهاد، خلق، گسترش و کاربردی کردن دانش در حوزه‌های مختلف است، راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) را در همین راستا ارزیابی کرد.

دکتر مظاهر بابایی در آئین افتتاح مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) و راه‌اندازی کرسی تعاون و کارآفرینی در جهاد دانشگاهی فارس، تصریح کرد: مرکز نوآوری و شکوفایی پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد کسانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده و برای نشان دادن آن به دیگران و عملیاتی کردن آن کوشش می‌کنند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با پشتوانه چهار دهه فعالیت فرهنگی، آموزشی، علمی، پژوهشی و اجرایی، دیدگاه خلق و گسترش و کاربردی کردن علم و دانش را دنبال کرده است، افزود: این دیدگاه و نگرش سبب ارتقا کیفی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات مؤثرتر به جامعه و حل مسائل متناسب با نیازهای جامعه شده است.

بابایی، جهاد دانشگاهی را یکی از موفق‌ترین نهادها در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی ارزیابی و خاطرنشان کرد: وجود ۱۳ هزار و ۵۱ طرح کاربردی و ۴۹۸ اختراع و اجرایی کردن شمار زیادی از طرح‌ها و ایده‌ها در بخش‌های مختلف گواه این مدعا است.

وی با قدردانی از همکاری اداره کل ورزش و جوانان و مدیرکل و معاون جوانان این مجموعه، تاکید کرد که همراهی اداره کل ورزش و جوانان با جهاد دانشگاهی در به ثمر رسیدن بخش مهمی از ایده‌ها و طرح‌ها به ویژه در حوزه جوانان، ثمربخش بوده است.

بابایی با یادآوری اینکه منابع انسانی همواره یکی از مهمترین سرمایه‌ها در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، جوان را سرچشمه نیرو و استعداد دانست و خاطرنشان کرد: اداره کل ورزش و جوانان فارس در بهره‌گیری از نیروهای جوان در قالب سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با یادآوری اینکه کمک به حل معضل بیکاری، یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود، گفت: جهاد دانشگاهی همه توان و امکانات خود را بسیج کرده تا بتواند گوشه‌ای از مشکلات را برطرف کند و در این مسیر به همراهی و همکاری تمام اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، نیاز دارد.

بابایی با اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای همکاری با دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی، در حوزه‌های مختلف با هدف کمک به رونق تولید و رفع معضل بیکاری و ارتقا وضعیت اشتغال مؤثر و بهره‌وری نیروهای شاغل در جامعه، راه‌اندازی مرکز منش را اقدامی عملیاتی در این راستا عنوان کرد.

او ادامه داد: راه اندازی مرکز " ستفا" (سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان) در دهه گذشته نمونه‌ای عینی از تلاش‌های جهاد دانشگاهی برای کمک به رفع مشکل بیکاری و تبعات آن بوده است؛ این مرکز با فعالیت‌هایی از قبیل مشاوره، آموزش، ارائه تسهیلات، استارتاپ‌ها، رویدادهای کارآفرینی برای دانش آموختگان، در این مسیر گام‌های مؤثری برداشته است.

بابایی همچنین در خصوص مرکز "نوآوری و شکوفایی" (منش) نیز گفت: تأسیس این مرکز در سطح کشور مطابق با برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی و با رویکردی جدید، گام دیگری است که مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ابراز امیدواری کرد که مرکز منش در فارس با توجه به ضرورت رونق تولید و در راستای اشتغالزایی مؤثر با هدف کمک به توسعه کسب و کارهای دانش محور و در نتیجه افزایش توان اقتصادی و علمی استان و همچنین شناسایی، نیازسنجی، آسیب شناسی، جذب، حمایت و راه‌اندازی ایده‌های کارآفرین با قابلیت تجاری سازی و کاربردی شدن و اشتغال زایی و شتاب دهی به فعالیت‌های کسب و کارهای نوپا، با همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی خصوصاً مدیریت ارشد استان، عملکردی موفق داشته باشد.

بابایی تصریح کرد: در شرایط کنونی همکاری و تعامل بین سازمان‌ها، نهادها و اداره‌ها، خصوصاً در حوزه اشتغال، امری ضروری محسوب می‌شود و با توجه به اینکه اداره کل ورزش و جوانان، متولی اصلی و محوری امور جوانان است و به حق اقدامات ارزشمندی را نیز بسترسازی کرده، امیدواریم با توسعه همکاری‌های مشترک شاهد شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد استان و رونق تولید با اتکای به نیروی جوان، با استعداد، تحصیل‌کرده و خلاق جامعه باشیم.

چالش‌هایی برای تعامل با دانشگاه‌ها

مدیر پردیس شرکت‌های دانش بنیان استان فارس نیز در این مراسم پیشنهاد کرد: جهاد دانشگاهی به واسطه برخورداری از توان و تخصص لازم به عرصه نمایه سازی فناوری‌ها در کشور ورود کند.

مظفر والی در آئین افتتاح مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) و افتتاح کرسی تعاون و کارآفرینی در سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: شاهد قابلیت‌های زیاد جهاد دانشگاهی فارس در سطح استان و ملی هستیم.

وی یکی از چالش‌های حوزه اشتغال در کشور را وجود مشکلاتی در هم‌افزا سازی ظرفیت‌های دانشگاه، صنایع و شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: در نظام‌های نوآوری به مدل‌های موفقی در دنیا رسیده‌ایم اما در ایران با چالش‌هایی برای تعامل با دانشگاه‌ها مواجه هستیم.

مدیر پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس با تصریح بر اینکه جای جهاد دانشگاهی در حلقه مفقوده تعامل صنعت و دانشگاه خالی بود، تاکید کرد: باید در نوآوری‌ها، زنجیره ارزش را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه این کار جهاد به توسعه جریان فناوری در سایه تولیدات علمی در فارس کمک خواهد کرد، گفت: هم‌اینک بیش از ٨٠ درصد نمایه سازی تولید علم در کشور توسط پایگاه استنادی انجام می‌شود اما نمایه سازی فناوری نداریم که جهاد دانشگاهی توان ورود به این مهم را دارد.

مظفر والی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه مجموعه پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس در سال ٩٠ با حداقل امکانات فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: امروز بیش از ٥٠ درصد از شرکت‌ها (بالغ بر ٣٧٠ شرکت فناور) در جنوب کشور در این پردیس مشغول به فعالیت هستند.

پیش‌بینی معضل فارغ‌التحصیلان بیکار

معاون تجاری سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۱۰ مرکز رشد در مجموعه وزارت بهداشت و علوم به همراه ۴۰ پارک در حال فعالیت هستند که ۲۴ مرکز رشد و سه پارک از مجموع این تعداد تحت سرپرستی مجموعه جهاد دانشگاهی کشور مدیریت می‌شوند.

حسین بختیاری همچنین به فعالیت‌های جهاد در حوزه اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ با افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه مواجه شدیم و مجموعه جهاد پیش‌بینی معضل فارغ‌التحصیلان بیکار را از همان ابتدا کرده بود.

وی افزود: با این پیش‌بینی سازمان اشتغال دانش آموختگان در مجموعه جهاد به جهت ارائه راهکارهای عملیاتی مبتنی بر پژوهش راه‌اندازی شد.

معاون تجاری سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی ادامه داد: در اوایل دهه ۸۰ همکاران در مجموعه جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که استخدام در بخش‌های خصوصی و دولتی نمی‌تواند راهکاری مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد و در این راستا بحث کارآفرینی مطرح شد و جهاد دانشگاهی اولین مرکز رشد خود را به هدف حمایت از کارآفرینان در سال ۸۲ راه‌اندازی کرد.

بختیاری اضافه کرد: ۶۰۰ شرکت فناور در قالب ۲۷ مرکز رشد و پارک از خدمات جهاد دانشگاهی بهره‌مند می‌شوند.

وی عنوان کرد: در حین فعالیت مراکز رشد و پارک‌ها چالش‌هایی مورد بررسی قرار گرفتند که نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که نیازمند طراحی یک مدل بومی و داخلی هستیم که نه مشکلات مراکز رشد و پارک‌ها را داشته باشند و نه نگاه اقتصادی صرف را دنبال کنند. بر همین اساس مرکز رشد نوآوری و شکوفایی تحت عنوان منش در دستور راه‌اندازی قرار گرفت.

معاون تجاری سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی با تصریح بر اینکه این مراکز هیچ نوع ساختار قانونی و رسمی ندارند و یک برنامه چابک هستند، مرکز نوآوری و شکوفایی را مدلی موفق در مجموعه جهاد معرفی کرد که در حال حاضر با نام اختصاری منش در استان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.

بختیاری ادامه داد: در حال حاضر ۹ مرکز نوآوری و شکوفایی در مجموعه جهاد دانشگاهی پیش‌بینی شده که ششمین آن در استان فارس از امروز کار خود را رسماً آغاز کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا بتوانند از شبکه و خدمات گسترده این مراکز استفاده کنند.

معاون تجاری سازی پارک‌ها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی گفت: مجموعه جهاد می‌تواند با ایجاد شبکه قوی و گسترده به توسعه و حمایت از این مجموعه‌ها کمک کند.

بختیاری به راه‌انداری این مرکز در جهاد دانشگاهی فارس هم اشاره و یادآور شد: شیراز دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های فناوری اطلاعات، صنایع فرهنگی و گردشگری است از این رو ششمین مرکز نوآوری و شکوفایی در این کلانشهر راه‌انداری شد.



انتهای پیام


10109912
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است