اجتماعی 10:25 - 03 مهر 1397
گزارش هواشناسی از سال آبی که گذشت
همزمان با پایان سال آبی ۹۷-۹۶، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با ارایه گزارش وضعیت بارش و دمای کشور تاکید کرد: سال آبی ۹۷-۹۶ درحالی به پایان رسید که ایران ۲۸.۷ درصد کمبود بارش و از سوی دیگر ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش دما را ثبت کرده است.

ایران ۱.۳ درجه سلسیوس گرم‌تر شد/ بارش در ۲۲ استان زیر حد نرمال

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هر سال آبی از ابتدای مهرماه شروع می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه می‌یابد، اظهارکرد: کل کشور از ابتدای مهرماه سال ۹۶ تا پایان شهریورماه سال ۹۷، حدود ۱۶۶ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. با توجه به اینکه میانگین بارش بلندمدت ایران در بازه یک ساله ۲۳۲ میلی‌متر است، در ۱۲ ماه گذشته نسبت به بلندمدت ۲۸.۷ درصد کاهش بارش نسبت به درازمدت داریم.

وی ادامه داد: ایران در سال آبی گذشته ۲۱۲ میلیمتر بارندگی داشت بنابراین با توجه به بارش ۱۶۶ میلی‌متری سال آبی ۹۷-۹۶، ۲۲ درصد کمبود بارش نسبت به سال قبل ثبت شده است.

آذربایجان شرقی و غربی پربارش‌ترین‌ استان‌های ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور را طی ۱۲ ماه گذشته برشمرد و گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به ترتیب با ۲۴ درصد و ۲۱ درصد افزایش بارش در رده‌های اول و دوم استان‌های دارای ترسالی قرار دارند و بیشترین بارش‌ها را در فصل بهار دریافت کردند البته متاسفانه این دو استان بیشترین افزایش دما را هم در سال آبی که گذشت، تجربه کردند.

ضیائیان همچنین با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور طی ۱۲ ماه گذشته اظهار کرد: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان در سال آبی ۹۷-۹۶، وضعیت بارشی خوبی نداشت و با ۷۵ درصد کمبود بارش، رتبه اول کم‌بارشی را از آن خود کرده است. استان‌های کرمان و هرمزگان نیز با ۶۷ درصد کمبود بارش در رتبه‌ دوم کمی‌بارشی قرار می‌گیرند. افزون بر اینها در ۱۲ ماه گذشته بارش استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و فارس تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۲۵ درصدی بارش در استان تهران نسبت به سال قبل

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور در ادامه وضعیت بارشی استان تهران را نیز ارزیابی و اظهار کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶، استان تهران ۲۲۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد. باید توجه داشته باشیم که بارش سال قبل تهران ۲۹۸ میلی‌متر و بارش این استان در دوره بلندمدت ۲۶۳ میلی‌متر است بنابراین تهران نسبت به سال قبل ۲۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۵ درصد کاهش بارش دارد.

بارش ۲۲ استان ایران زیر نرمال است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: بررسی آمارهای بارشی طی ۱۲ ماه گذشته نشان می‌دهد که استان‌های کردستان، اردبیل، همدان، کرمانشاه، زنجان، ایلام و سمنان به لحاظ بارشی در وضعیت نرمالی قرار دارند و سایر استان‌ها - که شامل ۲۲ استان است - در شرایط زیر نرمال هستند.

ضیائیان در تحلیل بارش‌های ۱۲ ماه گذشته با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته، سال آبی ۹۷-۹۶ به لحاظ کمبود بارش در رتبه سوم سال‌های کم‌بارش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بررسی گزارش‌های بارشی نشان می‌دهد که کم‌بارش‌ترین سال آبی در ۳۰ سال گذشته، سال ۸۸-۸۷ است که نسبت به بلندمدت ۴۱ درصد کمبود بارش داشت همچنین سال آبی ۷۹-۷۸ با ۳۵ درصد کمبود بارش در رتبه دوم قرار می‌گیرد. سال زراعی ۹۷-۹۶ نیز با ۲۸.۷ درصد کمبود بارش در جایگاه سوم کم‌بارشی طی ۳۰ سال گذشته ثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: تفاوت کم‌بارشی سال آبی ۹۷-۹۶ با سال‌های سابق این است که این کمبود بارش در شرایطی رخ می‌دهد که طی یک دهه گذشته ایران حتی در یک سال هم ترسالی را تجربه نکرده است اما  درسال‌های آبی ۸۸-۸۷ و ۷۹-۷۸ با اینکه ایران دچار کم‌بارشی شد ولی کشور پیش از آن سال‌های متمادی ترسالی را تجربه کرده بود.

ایران در سال زراعی ۹۷-۹۶، ۱.۳ درجه سلسیوس گرم‌تر بود

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگر صحبت‌هایش در مورد وضعیت دمایی ایران طی سال آبی به پایان رسیده اظهار کرد:‌ در ۱۲ ماه گذشته، کل کشور ۱.۳ دهم درجه سلیسیوس افزایش دما را ثبت کرده است. در این میان استان آذربایجان غربی که به عنوان یکی از پربارش‌ترین استان‌های این سال آبی ثبت شده، با دو درجه سلسیسوس افزایش دما، رکورد گرما را در این استان جابه جا کرده است.

به گفته ضیائیان، در سال زراعی ۹۷-۹۶، استان‌های زنجان و کردستان ۱.۹ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت خود گرم‌تر بودند. استان آذبایجان شرقی نیز که به عنوان پربارش‌ترین استان ایران در ۱۲ ماه گذشته شناخته می‌شود؛ ۱.۷ درجه سلسیوس افزایش دما داشت.

وی در پایان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تهران نسبت به میانگین بلندمدت این استان، ۱.۵ درجه افزایش دما تجربه شده است البته همه استان‌های کشور به نوعی افزایش دما داشتند.

انتهای پیام


9918498
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت هم‌افزایی تمامی قوا و دستگاه‌ها در جهت تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران در سال جدید خبر داد و گفت: این خانه در محل خانه نراقی واقع در چهار راه طالقانی خواهد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره بزرگ
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: در ماه‌های اولیه سال جاری برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته است که پدیده زباله‌گردی و کودکان کار ساماندهی شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» استاندار تهران گفت: اقدامات داوطلبانه هلال احمر جهاد خاموش است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اولین جلسه شورای فرهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف تقویت بنیان‌های فرهنگ سازمانی و صیانت و حفظ نیروی انسانی بر اساس آموزه‌های دینی و مذهبی برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای از خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به شهروندان در مراسم پرفیض شب‌های قدر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است