سیاسی 07:30 - 29 مهر 1396
همشهری آنلاین برجام را حفظ کنید
۳ روز بعد از بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپایی در پایان نشست لوکزامبورگ، نوبت به سران این اتحادیه رسید تا حمایت همه‌جانبه‌خود را از توافق هسته‌ای اعلام کنند.

‌موج موضع‌گیری‌ها بر ضد‌ترامپ دقایقی بعد از سخنرانی او در جمعه 2هفته قبل آغاز شد؛ زمانی که ترامپ با حمله به توافق هسته‌ای، پایبندی ایران به آن را تأیید نکرد و سرنوشت برجام را به تصمیم کنگره حواله داد. حالا در کنار سران اتحادیه اروپا، 25 وزیر خارجه پیشین کشورهای اروپایی و آمریکا هم کنگره را برای حفظ برجام تحت فشار گذاشته‌اند.

دوشنبه گذشته وزیران خارجه 28کشور اروپایی بیانیه‌ای صادر و تأکید کردند همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای پایبند باشند، روز پنجشنبه هم مقر اتحادیه اروپا در بروکسل میزبان سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه بود.پربان عامان، سخنگوی این اتحادیه بعد از نشست سران اروپایی، ‌در صفحه توییتر خود نوشت که رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند تا بر تعهد خود به اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه دهند.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که سران اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای ایران را ستون تلاش‌های انجام شده در راستای کاهش تهدید هسته‌ای جهانی می‌دانند. آنها همچنین ابراز نگرانی کردند که خروج از این توافق می‌تواند شانس تشویق کره‌شمالی به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد. روز پنجشنبه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای تأکید کرد‌ند.

از طرفی آنگلا مرکل اعلام کرد که با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده و همگی بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند اما وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده که سران تروئیکای اروپایی در عین حال فشار بر ایران برای مقابله با فعالیت‌های موشکی‌اش را خواستار شده‌اند.

  • نامه 25وزیر خارجه

در ادامه موضع گیری‌های بین‌المللی علیه ترامپ 25وزیر سابق امور خارجه از کشورهای مختلف جهان هم با ارسال یک نامه به رهبران کنگره آمریکا خواستار پایبندی واشنگتن به برجام و بقای این توافق شدند. در این نامه که به امضای افرادی همچون «مادلین آلبرایت»، «یوشکا فیشر» و «اوبر ودرین» به‌ترتیب وزیران امور خارجه سابق آمریکا، آلمان و فرانسه و نیز همتایان آنها در کشورهایی مانند پرتغال، بلژیک و استرالیا رسیده، آمده است:

خروج یکجانبه از برجام، اعتبار آمریکا را از بین می‌برد و این، پیامدهای ناگواری برای امنیت و جایگاه آمریکا خواهد داشت. نگرانی از سرنوشت برجام آنقدر بالا گرفته است که وزیر خارجه فرانسه و وزیر خارجه انگلیس در کمتر از یک هفته دو بار با همتای ایرانی تماس گرفتند و تعهد خود را بر برجام اعلام کردند، با این حال رهبر‌معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از نخبگان گفته بودند که حمایت اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای خوب است اما کافی نیست. ایشان تأکید کرده بودند: اروپایی‌ها باید از همصدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی‌ها با زورگویی‌های آمریکا را قبول نمی‌کنیم.

  • آمانو: هیچ مشکلی در بازرسی‌ها نداریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که این نهاد به‌عنوان ناظر بر اجرای توافق هسته‌ای 1+5و ایران هیچ مشکلی در بازرسی‌ها و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد.یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه در نشست بروکسل در رابطه با اعلام عدم‌پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ گفت: ما هنوز تغییری در رفتار ایران در اجرای برجام ندیده‌ایم، آنها محتاط هستند و ما به راستی آزمایی برجام ادامه می‌دهیم.

وی تأکید کرد که تهران به آژانس برای نظارت، دسترسی کامل به تاسیسات لازم را داده است.آژانس از زمان اجرای توافق هسته‌ای در سال 94، تاکنون 8بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنجشنبه پس از دیدار با یوکیا آمانو گفت: اکنون به لطف آژانس هیچ نگرانی در مورد اجرای توافق هسته‌ای نداریم. این توافق به‌طور کاملا شفاف در حال اجراست و ما معتقدیم ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.‌


9488668
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است