گوناگون 11:17 - 04 بهمن 1397
اولین سؤال‌هایی که برای خرید سرویس اینترنتی به ذهن می‌رسد، این است که چه سرویسی بخرم؟ از کدام شرکت بخرم؟ برای یافتن بهترین جواب برای این سؤال‌ها باید انواع شرکت‌های اینترنتی و انواع سرویس‌ها را بشناسیم.

از چه شرکتی اینترنت بگیریم؟

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام رسپینا، در این یادداشت سعی شده انواع شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ اینترنت در ایران را معرفی و عوامل مهم که در این انتخاب مهم تاثیر دارند بررسی شود. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله مناسب‌ترین شرکت را برای همکاری انتخاب کنید.

برای شناخت شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی در ایران، ابتدا باید انواع پروانه و مجوز که از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می‌شود، آشنا شویم.

سرویس‌ها را به‌طورکلی می‌توان به دو بخش زیر تقسیم کرد.

سرویس‌های ارتباطی ثابت

سرویس‌های ارتباطی همراه

شرکت‌های ارائه‌کننده‌ سرویس‌های ارتباطی ثابت:

FCP: به زبان ساده می‌توان گفت شرکت‌های دارنده‌ پروانه FCP از ادغام شرکت‌هایی که مجوز ISDP (توزیع پهنای باند اینترنت) و مجوز PSTN (ارائه خدمات تلفن ثابت) داشتند، به وجود آمدند. FCP مخفف Fixed Communication Provider است، این شرکت‌ها می‌توانند هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده را بر بستر شبکه ارائه دهند. خدماتی از قبیل دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، توزیع و فروش پهنای باند اینترنت، ارائه خدمات تلفن ثابت، تلفن مبتنی بر IP یا همان VOIP، خدمات وای فای، فیبر نوری و چند مورد سرویس دیگر را ارائه دهند. در حال حاضر ۱۷ شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت در ایران دارای پروانه FCP هستند.

SERVCO: شرکت‌های SERVCO توزیع‌کننده اینترنت به مصرف‌کننده نهایی هستند، چرا که برای ارائه خدمات اینترنتی باید از شبکه ارتباطی میزبان استفاده کنند شرکت‌هایی که دارای پروانه SERVCO باشند، امکان ایجاد شبکه ارتباطی خاص خود را ندارند و باید بر بستر یک شبکه ارتباطی میزبان به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت یا تلفن ثابت و دیگر خدمات بپردازند. طبق تعریف سازمان تنظیم مقررات این شرکت‌ها، وظیفه ارائه خدمات محتوایی، ارتباطی، انتقال داده و ارزش‌افزوده به مشترکین بر بستر شبکه موضوع پروانه اپراتور میزبان را دارند.

FWA: FWA مخفف Fixed Wireless Access است. شرکت‌هایی که دارای پروانه FWA هستند، سرویس اینترنت ثابت و بی‌سیم، با استفاده از فناوری WiMAX و TD-LTE ارائه می‌دهند.

شرکت‌های ارائه‌کننده‌ سرویس‌های ارتباطی همراه:

این شرکت‌ها دارای پروانه MNO هستند و خدمات تلفن‌همراه ارائه می‌دهند، این اپراتورها می‌توانند هرگونه خدمات مخابراتی را بستر شبکه تلفن همراه ارائه دهند و همچنین شرکت‌هایی که دارای پروانه MVNO (مخفف Mobile Virtual Network Operator و به معنی اپراتور مجازی موبایل) می‌توانند هرگونه خدمت ارتباطی و انتقال داده از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، خدمات شبکه‌های اختصاصی، خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش‌افزوده در شبکه‌های تلفن همراه ارائه دهند.

پس از شناخت انواع شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت، باید بررسی‌های لازم جهت یافتن اینکه کدام سرویس مناسب‌ترین سرویس برای شماست را انجام دهید؛ باید بدانید دقیقاً چه نوع سرویس اینترنتی  نیاز دارید.

 برای پیداکردن این سؤال، جواب سؤال‌های زیر را بررسی کنید:

 به چه میزان سرعت نیاز دارید؟ از تلفن اینترنتی استفاده می‌کنید؟ چه تعداد دستگاه نیاز است که به اینترنت متصل شوند؟ میزان آپلود و دانلود روزانه چقدر است؟ قرارداد چندماهه نیاز دارید؟ پایداری نبودن سرعت و کیفیت چه اثراتی بر کسب‌وکار شما دارد؟ در صورت جابجایی محل نصب، سرویس قابل جابجایی است؟

در گام بعدی فهرستی از شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس که در محل شما پوشش‌دهی خوبی دارند، تهیه کنید.

توجه داشته باشید که علاوه بر سرعت و نامحدود بودن حجم سرویس، ویژگی‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که باید به‌دقت بررسی شوند؛ مانند:

کیفیت پشتیبانی فروش

پایداری سرویس و ارائه توافق‌نامه SLA

روش تأمین تجهیزات

انعطاف‌پذیر بودن قرارداد

ایمن و مطمئن بودن سرویس

عوامل بالا را به‌دقت بررسی کنید، وجود کاستی در هر یک از موارد خسارت غیرقابل جبرانی برای شما به‌جا خواهد گذاشت.

در محله اول شرکت‌های اینترنتی را شناختیم، در مرحله بعد سرویس مناسب را انتخاب کردید، حال بررسی نمایید سرویس منتخب شما را کدام‌یک از شرکت‌ها ارائه می‌دهند، شرکت‌ها را با معیارهای ذکرشده بسنجید. این‌گونه می‌توانید بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

به‌عنوان‌مثال اگر برای کسب‌وکار خود احتیاج به سرویس اینترنت دارید، شرکت داده‌پردازی رسپینا دارنده‌ پروانه FCP و برترین توزیع‌کننده‌ی پهنای باند اختصاصی در ایران با تمرکز بر ارائه‌ی سرویس‌های ارتباطی توانسته همکاری خوبی با بیش از ۳هزار و ۵۰۰ سازمان را به دست آورد.

ویژگی‌های پهنای باند اختصاصی رسپینا:

تضمین ارائه‌ی سرویس با پایداری از ۹۹.۵% تا ۹۹.۹%

بالاترین سرعت در نصب و راه‌اندازی سرویس به‌صورت رایگان

امکان ارائه‌ پهنای باند متقارن/نامتقارن با توجه به نیاز کاربر

عدم محدودیت در حجم و سرعت

پشتیبانی شبانه‌روزی حتی در ایام تعطیل

ارائه‌ خدمات پشتیبانی حضوری به‌صورت رایگان

ضریب بالای سطح پوشش‌دهی شبکه با ایجاد بیش از ۲۴۰ پاپ سایت

امکان افزایش پهنای باند در هر زمان

کیفیت مطابق با SLA (توافقنامه سطح خدمات)

برای دریافت اطلاعات بیشتر از سرویس پهنای باند رسپینا به این صفحه مراجعه فرمایید.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری


10037108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است