اجتماعی 03:56 - 28 دی 1396
احساس گرسنگی یک زنگ هشدار طبیعی برای انسان است تا سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین کند اما در اکثر افراد حتی با وجود خوردن حجم کافیِ مواد غذایی همچنان میل به خوردن وجود دارد.

چند راهکار طبیعی برای کنترل اشتها

به گزارش ایسنا، اشتهای زیاد و میل به پرخوری می‌تواند از نوع مواد غذایی مصرفی، نحوه خوردن، برنامه‌های غذایی و عوامل دیگر ناشی شود.

قرص‌های کاهش وزن مدعی از بین بردن اشتها هستند اما تاثیرگذاری آنها قطعی نیست و اغلب عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارند.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مطلب به برخی راهکارهای طبیعی و بی‌خطر برای کاهش میزان اشتها اشاره کرده است به طوری که با انجام آنها می‌توان به شیوه‌ای سالم با احساس گرسنگی مقابله کرد:

- خوردن پروتئین یا چربی بیشتر: تمامی غذاها به طور برابر احساس گرسنگی را از بین نمی‌برد. پروتئین و چربی ها نسبت به کربوهیدرات‌ها در کاهش حس گرسنگی عملکرد بهتری دارند.

- مصرف خوراکی‌هایی با فیبر بالا: فیبر همچون مواد غذایی دیگر تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. این ویژگی‌ فیبر باعث کاهش سرعت هضم آن شده و فرد را برای مدت بیشتری در طول روز سیر نگه می‌دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فیبر می‌تواند عامل از بین برنده موثری برای اشتها باشد. همچنین دنبال کردن رژیم‌های غذایی با فیبر بالا با کاهش نرخ چاقی همراه است.

- نوشیدن مایعات بیشتر: نوشیدن یک لیوان بزرگ آب پیش از غذا خوردن باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و پس از صرف غذا کمتر احساس گرسنگی داشته باشد.

همچنین نتایج یک بررسی روی اشتهای ۵۰ زن دچار اضافه وزن نشان داد افرادی که برای مدت هشت هفته ۱.۵ لیتر آب در روز مصرف کرده‌اند با کاهش احساس گرسنگی و وزن روبرو بوده‌اند.

- مصرف حجم بالایی از خوراکی‌های سالم و مناسب: رژیم گرفتن به معنی گرسنه ماندن نیست. برخی خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی و انرژی و میزان پایینی از کالری هستند. این خوراکی‌ها شامل سبزیجات، میوه‌ها و غلات می‌شوند و مصرف مقادیر بیشتری از آنها احساس سیری را افزایش داده و بنابراین میل به خوردن خوردنی‌های ناسالم کمتر می‌شود.

- ورزش کردن: ورزش یکی دیگر از عوامل موثر و مفید در کاهش اشتهاست. نتایج یک تحقیق نشان داد ترشح هورمون‌های اشتها پس از ورزش کردن کاهش پیدا می‌کند.

- کاهش استرس: نتایج بررسی‌ها حاکی از ارتباط استرس با افزایش میل به خوردن و خوراکی‌های غیرمفید و ناسالم است.

- خوردن آگاهانه: مغز عامل اصلی در انتخاب نوع خوراکی و زمان غذا خوردن است. اگر فرد هنگام صرف وعده غذایی به جای تماشای تلویزیون به خوراکی مصرفی توجه کند مقدار غذای کمتری می‌خورد.

انتهای پیام


9642811
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است