بین‌الملل 14:13 - 13 آذر 1400

گوش شنوایی پیشنهادات معتدل ایران در وین را نشنید

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی مواضع غربی ها در مذاکرات وین و آنچه به عنوان جدیت در این مذاکرات مطرح شده است، پرداخت.

تهران تایمز در این باره نوشت که این مسئله، یعنی جدیت در انجام مذاکرات و اینکه کدامیک از طرفین چنین رویکردی دارد، چارچوب کلی این مذاکرات را شکل داده و این در حالی بود که ایران به دقت پیام جدیت خود در این مذاکرات را به طرف ها منتقل کرده است اما طرف های دیگر تهران را متهم به جدی نگرفتن مذاکرات کرده اند.

رویکرد کنونی غربی ها آنجا خودش را نشان می دهد که در حدود مدت زمانی یک هفته ای، ابتدا می گفتند که خواستار پایان سریع مذاکرات هستند اما اکنون با تغییر موضع می گویند که تهران در این مذاکرات جدی نیست و این در حالی است که ایران بر لزوم به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات و نشان دادن جدیت، تاکید کرده و در عین حال از تعلل غربی ها در مذاکرات گلایه مند بوده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی روز جمعه خود با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات کنونی در وین را «خوب اما کند» ارزیابی کرد.

وی با اشاره به این مطلب که هیئت ایرانی فعالانه، با حسن نیت و همچنین با اختیارات لازم و ابتکارات قابل دستیابی و پیشرفت در مذاکرات شرکت کرده است، گفت: ما معتقدیم که دستیابی به توافقی خوب، شدنی است اما این امر مستلزم این است که برخی طرف‌ها زبان تهدید را به زبان همکاری و احترام متقابل که مبتنی بر نتیجه نیز باشد، تغییر دهند.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز بر این موضع طی انتشار پیامی در توییتر خود تاکید کرده بود. این در حالی است که جدیت و اشتیاق ایران در دستیابی به توافقی خوب و سریع با بی تفاوتی و بی علاقگی طرف های غربی مواجه شد.

ایران دو پیش نویس پیشنهادی را درباره تحریم ها و اقدامات هسته ای ارائه کرده است که اگر مذاکرات به توافق منجر شود، باید انجام شوند و این پیش نویس های پیشنهادی در تلاش برای پیشبرد مذاکرات، مطابق با مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، تهیه شده اند.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از یک منبع آگاه در این مذکرات گفت که طرح‌های پیشنهادی ایران «کاملا منطبق با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و اصول مندرج در آن است».

منبع مذکور همچنین با ابراز تاسف از نبود جدیت در مذاکرات از سوی طرف های اروپایی، گفت: متاسفانه برخی از طرف‌های اروپایی میز مذاکره را به‌ عنوان جایگاهی برای دیکته کردن مواضع و خواسته‌های خود اشتباه گرفته‌ اند. برخی طرف‌ها به این بلوغ دیپلماتیک نرسیده‌اند که بقا و دوام برجام در گرو پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان است و امتناع برخی طرف ‌ها از اجرای تعهداتشان نشان ‌دهنده جدی نبودن آنها در مذاکرات است.

تهران همچنین پیش نویس سومی را هم تهیه کرده که هنوز آن را ارائه نکرده است و به نظر می رسد که ارائه آن بستگی به پاسخ طرفهای غربی به دو پیش نویس پیشنهادی دارد.

اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که عکس العمل غرب به پیشنهادهای ایران چیست؟ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سفرش به دبی در امارات متحده عربی، در پاسخ به سوال فوق مدعی شد که دور کنونی مذاکرات موفقیت آمیز نبوده است و همچنین اشاره کرد که پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات، تاخیر وجود خواهد داشت.

رسانه های غربی حتی از قبل از شروع مذاکرات برای این لحظه آماده شده اند. آنها ایران را به پیگیری خواسته های «حداکثری» متهم کردند؛ ادعایی که تهران بارها آن را رد کرده است. ایران نشان داده است که پیشنهاداتش با توجه به سابقه آمریکا در عقب نشینی از تعهداتش، منطقی و متناسب است.

گوش شنوایی در وین پیشنهادهای متعادل و با دقت تدوین شده ایران را نشنید. به نظر می‌رسد که سناریو و رویکرد اتهام زنی و مقصر شناختن که رسانه‌های ایرانی قبلا نسبت به آن هشدار داده بودند، در راه است و اروپایی‌ها به ‌ویژه فرانسه، پیشتاز آن هستند.

آمریکا و متحدان اروپایی آن ممکن است بار دیگر به زبان تهدید علیه ایران متوسل شوند، به این امید که موفق شوند تهران در مقابل فشارهای آنها سر خم کند، غافل از اینکه تاریخ چیز دیگری می گوید.


11349531
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است