استانی 01:50 - 17 خرداد 1399

قاچاق انسان همچنان قربانی می‌گیرد/ماهی‌گیری معاندان از آب گل آلود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: واژگونی خودروی سواری با ۱۵ تبعه خارجی غیرمجاز، تصادف خودروی حامل ۹ تبعه غیرمجاز افغانستانی، فوت ۵ تبعه غیرمجاز بر اثر تصادف در محور یزد به نائین و ده‌ها مورد مشابه دیگر، از جمله اخباری است که طی دو سه ماه اخیر در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استان یزد مخابره شده است.

یزد به دلیل قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور، همواره محل عبور بار و مسافر از نقطه‌ای به نقطه دیگر بوده و این محورها از حمل انواع قاچاق از موادمخدر گرفته تا دام و انسان بی‌نصیب نبوده است.

یکی از مواردی که همواره در استان یزد و استان‌های شرقی همجوار آن خبرساز بوده، قاچاق انسان است، پدیده‌ای که یک‌سوی اتباع غیرمجاز کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان و سوی دیگر آن افراد سودجویی قرار گرفته‌اند که در قبال دریافت مبالغ بالا، اقدام به حمل غیرقانونی این اتباع و انتقال آنها از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌کنند.

از آنجا که اغلب این اتباع پس از ورود به استان‌های شرقی، قصد عزیمت به مناطقی نظیر یزد، تهران، قم و … را می‌کنند، بنابراین راه‌های مواصلاتی یزد، خواه ناخواه محل تردد آنهاست.

همین امر سبب شده تا تقریباً در همه استان‌های شرقی و مرکزی از جمله یزد، هر چند وقت یک بار خبر از حوادث ترافیکی داده شود که در آن چند تبعه غیرمجاز خارجی کشته یا زخمی شده‌اند.

در اغلب خبرها، نه چند نفر بیشتر از ظرفیت، بلکه دو تا سه برابر ظرفیت یک خودروی سواری، تبعه غیرمجاز در خودرویی در حال تردد از نقطه‌ای به نقطه دیگر دچار حادثه شده‌اند که برخی از این حوادث منجر به فوت اتباع خارجی می‌شود.

در بسیاری از این موارد، در کنار قاچاق انسان، قاچاق موادمخدر نیز انجام می‌شود که این امر حساسیت پلیس را در پیگیری ماجرای قاچاق انسان، دو چندان می‌کند.

آتش گرفتن خودرو و فوت ۳ تبعه افغانستانی غیرمجاز آخرین خبر قاچاق انسان در یزد

در آخرین حادثه مربوط به قاچاق انسان در یکی از محورهای استان یزد، خودرویی که اقدام به حمل اتباع غیرمجاز افغانستانی و موادمخدر کرده بود، تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و با حرکات عجیب راننده دچار آتش‌سوزی شد که در پی آن، سه تبعه غیرمجاز افغانستانی کشته شدند.

به دنبال این حادثه، رسانه‌های معاند که همواره به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند، سال‌های میزبانی و زندگی مسالمت‌آمیز یزدی‌ها با اتباع افغان را زیر سوال بردند و کشته شدن این سه تبعه غیرمجاز در پی حادثه آتش‌سوزی خودرو را عمدی خواندند.

تلاش رسانه‌های معاند برای زیر سوال بردن خدمات به اتباع افغانستانی

این رسانه‌ها با استفاده از کلماتی نظیر تبعیض نژاد، نژاد پرستی و عناوین دیگری از این دست، تلاش کردند مردم و پلیس یزد را زیر سوال ببرند که تشریح ابعاد ماجرا از زبان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، فرمانده انتظامی استان و شاهدان عینی ماجرا، دست آنها را مانند همیشه رو کرد.

این موضوع حتی در دیدار «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در ایران با استاندار یزد نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و پدیده مهاجرت غیرقانونی توسط سفیر این کشور محکوم شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، علت آتش‌سوزی منجر به فوت سه تبعه غیرمجاز در استان را تشریح کرد.

احمد ترحمی اظهار داشت: حرکت چند خودروی حامل موادمخدر از شهرستان انار در استان کرمان به سمت شهرستان مهریز به پلیس گزارش شد و پلیس نیز اقدام به تشدید کنترل محورهای مواصلاتی کرد که در این راستا کاروان خودرویی که اقدام به قاچاق اتباع بیگانه غیرمجاز و موادمخدر کرده بودند، شاسایی شدند.

وی بیان کرد: سه خودرو به همراه اتباع غیرمجاز و مقادیری موادمخدر توقیف شد و دو خودروی دیگر نیز اقدام به فرار گرفتند که تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند.

شلیک پلیس به تایر خودروی حامل قاچاق

ترحمی عنوان کرد: بی‌توجهی یکی از خودروها به اخطارهای مکرر پلیس و شلیک هوایی، سبب شد تا پلیس لاستیک خودرو را مورد هدف قرار دهد اما راننده خودرو با این وجود باز هم به مسیر خود با حرکت بر روی رینگ ادامه داد و برای منحرف کردن ذهن پلیس از مواد محترقه و دودزا استفاده کرد که استفاده از این مواد به دلیل ایجاد جرقه‌های ناشی از اصطحکاک رینگ با آسفالت، منجر به انفجار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد یادآور شد: با وجود اینکه سرنشینان خودرو راننده را از وقوع آتش در کابین مطلع کردند، راننده باز هم به مسیر خود ادامه داد و در نهایت با گارد ریل برخورد کرد.

وی افزود: در این حادثه، راننده متواری شد، سه نفر از سرنشینان فوت شدند و سایر سرنشینان نیز دچار جراحت شدند که در مراکز درمانی یزد و مهریز تحت مداوا قرار گرفتند.

آتش گرفتن خودرو ۸ کیلومتر بعد از شلیک پلیس به تایر

این ماجرا از زبان رسانه‌های معاند به شکل دیگری برای مخاطبان توصیف و اعلام شد که این خودرو بر اثر شلیک مستقیم پلیس دچار آتش‌سوزی شده است این در حالی است که بر اساس گفته شاهدان عینی و مستندات موجود، آتش سوزی خودرو هشت کیلومتر بعد از اصابت گلوله با لاستیک و به دلیل سرعت بالا و برخورد شدید با گارد و جرقه‌های ناشی از حرکت خودرو بر روی رینگ حادث شده و هیچ ارتباطی با شلیک گلوله نداشته است.

فرمانده انتظامی استان یزد نیز با تأیید این حادثه و شرح علت آن، عامل اصلی آتش گرفتن خودرو را استفاده راننده از مواد محترقه و انفجار آن بر اثر جرقه‌های ناشی از تماس رینگ با سطح آسفالت اعلام کرد.

سردار عباسعلی بهدانی‌فرد عنوان کرد: راننده و سرنشینان این خودروی سواری در مجموع ۱۲ نفر بودند که سه نفر بر اثر آتش سوزی فوت شدند، هشت نفر مجروح و به مراکز درمانی منتقل شدند و راننده نیز متواری شد که دستگیری آن در دستور کار پلیس است.

خدمات یزدی‌ها به اتباع خارجی فراموش نشود

معاندانی که در پی وقوع این حوادث در پی ایجاد تفرقه و آشوب هستند، فراموش کرده‌اند که یزدی‌ها سال‌هاست انواع خدمات آموزشی و درمانی و اقتصادی به اتباع افغانستانی ارائه می‌دهند.

در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت مرکز استان یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و ۱۹ هزار دانش‌آموز افغانستانی در کنار دانش‌آموزان ایرانی و در مدارس آنها به طور رایگان مشغول تحصیل هستند.

لازم است به این رسانه‌ها یادآوری شود؛ در استان یزد شرایط تحصیل ۶۰۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌ها فراهم شده و بسیاری از کارگران خارجی نیز در این استان مهارت‌هایی در زمینه‌های مختلف فرا گرفته‌اند و اکنون به عنوان کارگر ماهر مشغول کار و کسب درآمد هستند.

گرچه مهمانان مجاز و غیرمجاز برای یزد و دیگر استان‌های کشور مسائل و مشکلات متعدد فرهنگی و اجتماعی و گاه اقتصادی به دنبال داشته‌اند اما مردم آنها را در کنار خود پذیرفته‌اند و سال‌هاست که برادرانه در کنار یکدیگر مشغول گذران زندگی هستند.


10561282
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۲۸ اسفند را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است