فرهنگی‌هنری 02:30 - 03 اسفند 1395
جاسوس نام رمانی نوشته پائولو کوئیلو است که از سوی جهان کتاب منتشر کرده است.

ماه اکتبر سال 2017 که فرا برسد، یک سده از مرگ پرسش‌برانگیز ماتا هاری، سپری شده است. سرگذشت پرفراز و نشیب این زن که به اتهام جاسوسی علیه فرانسه در برابر جوخه اعدام ایستاد، چه در چند پاراگراف صفحه‌ای از ویکیپدیا و چه در زندگینامه‌ای چند صد صفحه‌ای، تکان‌دهنده، شگفت‌انگیز، انگیزه‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

افسونگر، قربانی خشونت جنسی، قربانی بازی‌های سیاسی کشورهای متخاصم، مادر بی‌بهره از حق سرپرستی فرزند، قربانی خشونت خانگی، رامشگر، جاسوس، هنرمند تابوشکن، انسان جهان‌وطن، انسان جنگ‌زده، روسپیِ اعیان و اشراف ... زندگی ماتا هاری شهرفرنگی است از همه این نقش‌ها و با این‌حال او همه این‌ها بود و هیچ کدام نبود.

پائولو کوئیلو، نویسنده پرآوازه برزیلی هم مانند بسیاری، از افسون نامیرای ماتا هاری در امان نبوده و کوشیده است با نوشتن روایتی از مرگ و زندگی او، با تکیه بر شواهد جسته و گریخته، تکه‌های گمشده این پازل تاریخی را کنار هم بنشاند.

تردیدی نیست که در روایت کوئیلو ردّ پای نویسنده‌ای دیده می‌شود که در دهه دوم قرن بیست و یکم هم‌چنان نگران تأثیر ویرانگر جنگ‌های فراگیر، زن‌ستیزی، نژادپرستی، میهن‌شیفتگی، روان‌پریشی، شکاف طبقاتی، مردسالاری، سلاح‌های کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و هزار بلای خانمانسوز دیگر است. او در ترسیم قهرمان زن داستانش نه ظرافت فلوبر را دارد و نه آرمان‌گرایی تولستوی را؛ اما می‌داند داستانی با این همه مجهولات را چگونه برای خواننده دیرباور، تنگ‌حوصله ولی کنجکاو امروزی، به زبانی ساده و جذاب در کمتر از 200 صفحه بگنجاند و در عین حال او را با فضای فرهنگی رنگارنگ اروپای دوران گذار از قرن نوزده به قرن بیست آشنا سازد و به سرنوشت قهرمان نه چندان خوشنام، نه چندان قابل‌اعتماد و نه چندان قابل پیش‌بینی خود علاقه‌مند کند.

دلیل انتخاب این کتاب برای ترجمه، نه کوئیلوی پُرخواننده، بلکه ماتا هاری بود. زنی که در زندگی بحث‌انگیزش، شخصیّتی همان‌قدر غیرقابل‌دفاع که غیرقابل‌نکوهش داشت و در مصاف با مرگی خشن، ژاندارک‌گونه ایستاد. کوئیلو کوشیده است نوری بر تاریکی‌های زندگی و شخصیّت ماتا هاری بیندازد و نیز نفرتش از جنگ و جنونِ همه‌دشمن‌پنداری و بی‌عدالتی را بیان کند. او خواننده‌ای را که می‌خواهد از زندگی ماتا هاری تصویری روشن‌تر از عکس‌های رنگ‌باخته و شایعات ضدّونقیض داشته باشد نومید نخواهد کرد.

رمان جاسوس، نوشته پائولو کوئیلو با ترجمه پرتو شریعتمداری در 190 برگ مصور به قیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر و روانه بازار کتاب شده است.


8835775
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی تأکید کرد که ماه رمضان فرصت مناسبی برای پرورش دادن معرفت و مراحل علاقه‌مند شدن به خداوند است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه نوروزی «بهار بازار» از ۲۹ اسفند تا ۱۱ فروردین شمای کلی از بازار‌های مختلف نظیر بازار خودرو، سرمایه، مسکن، سکه و طلا به فعالان اقتصادی می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد خدمات سفر بر اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور درباره برنامه‌های فرهنگی ماه رمضان ۱۴۰۳ در تقارن با تعطیلات و سفر‌های نوروزی تأکید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در حوزه سینما شاهد ثبت رکورد‌هایی هستیم که جدول آماری آن در سامانه‌سمفا وجود دارد و امیدواریم عدد ۲۹ میلیون مخاطب را پشت سر بگذاریم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری جدیدترین دستورالعمل‌های معاونت گردشگری به مراکز اقامتی در نوروز ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شالبافیان گفت: نرخ‌های مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سامانه «جانا» برای همه مردم قابل مشاهده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اداره کل هنر‌های نمایشی در گزارشی به ارائه آمار وضعیت هنرمندان تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی در کل کشور پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اداره کل هنر‌های نمایشی در گزارشی به ارائه آمار وضعیت هنرمندان تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی در کل کشور پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اعضای ستاد در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی تأکید کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اعضای ستاد در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی تأکید کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است