بین‌الملل 10:46 - 10 اردیبهشت 1396
اشپیگل گزارش داد
یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی ضمن اشاره به نشست مقامات اروپایی درباره برگزیت نوشت که 27 عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آراء درباره روند خروج بریتانیا از این سازمان توافق کردند.

27 کشور اروپایی به اتفاق آراء خط مشی برگزیت علیه لندن را تعیین کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی به نشست روز گذشته مقامات اروپایی درباره برگزیت پرداخت و نوشت که روند جدایی بریتانیا می‌تواند آغاز شود و اتحادیه اروپا درباره خط‌مشی خود در زمینه برگزیت و اقدامات لازم در این زمینه به توافق رسید. البته مفاد این توافق از قبل مشخص بود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این فرصت برای نشان دادن اتحاد خود استفاده کردند.

در این گزارش آمده است که سرانجام تصمیم نهایی پیش از آنکه اتحادیه اروپا تشکیل جلسه بدهد گرفته شده بود و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا در مورد خط مشی برگزیت از نمایندگان 27 کشور اروپایی پرسید و هیچکس اعتراض نکرد و به همین دلیل توسک گفت که 4 دقیقه برای تصمیم‌گیری نیاز است.

در واقع آنچه که دیروز در بروکسل به تصویب رسید همان مواردی بود که چند هفته گذشته درباره آنها صحبت شده بود و تغییر آنچنانی پیدا نکرده بود. به این ترتیب اولین نشستی که درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار شد، توام با اعتماد به نفس کامل بود.

مرکل در این مورد گفت: «پیام به لندن روشن است و اتحادیه اروپا مانند یک دیوار ایستاده است و تلاش برای شکستن این دیوار بی‌معنی است.»

گفت‌وگوها درباره برگزیت در 2 فاز ادامه خواهند داشت: نخست اینکه جزئیات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تشریح شوند و سپس به روابط آتی با این کشور پرداخته شود. «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا می‌خواست هر دو این موارد را رهبری کند اما شکست خورد. مرکل در این مورد گفته است که زمان مناسب درباره آینده و آنچه می‌توان اجرایی کرد، گفت‌وگو خواهد شد و اتحادیه اروپا هم درباره هر دوی این موارد فقط درباره خط مشی رسمی به توافق رسیده است.»

البته اتحادیه اروپا می‌خواهد که در قالب توافقی مناسب، روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قانونمند باشد چرا که در غیر این صورت اتحادیه اروپا باید خود را برای مذاکراتی شکست خورده آماده کند و در صورتی که تا پایان 29 مارس 2019 نتواند به توافقی دست یابد، در این صورت بریتانیا به همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا بر طبق  قوانین سازمان تجارت جهانی باز خواهد گشت.

در نخستین مرحله از مذاکرات باید پیش از هرچیزی به حقوق 3.2 میلیون شهروند اروپایی که در بریتانیا زندگی می‌کنند و 1.2 میلیون بریتانیایی در اروپا پرداخته شود. در این مورد باید نوعی تضمین در جهت عکس به این افراد داده شود. مرکل امیدوار است که تا پایان پاییز آتی این مرحله پایان یابد. همچنین لندن باید همه مسئولیت‌های اقتصادی خود را اجرایی کند که از آنجمله، تعهدات این کشور به اتحادیه اروپا در زمینه بودجه تا سال 2020

 است. بروکسل قصد دارد تا 60 میلیارد یورو از بریتانیا مطالبه کند. صدراعظم آلمان در توضیح این مسئله گفت که مقدار دقیق این مبلغ در نشست روز شنبه مشخص نشد.

4 آزادی یعنی آزادی تردد افراد، جا به جایی کالاها و خدمات و سرمایه هم بنابر قوانین اتحادیه اروپا تفکیک‌پذیر نیستند و این در شرایطی است که دولت بریتانیا می‌خواهد مهاجرت به اتحادیه اروپا را محدود کند. اروپا همچنین مخالف مرزکشی با ایرلند شمالی است که امکان دارد پس از برگزیت رخ دهد. در ایرلند این نگرانی وجود دارد که چنین اقدامی به تنش‌آفرینی منجر شود. مذاکرات در کمتر از 2 سال آینده آینده پیچیده خواهند شد و اتحادیه اروپا در نظر دارد که ترتیبات انتقالی که به نفع این اتحادیه هستند را در این مدت اجرایی کند.

اشپیگل نوشت که بسته نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید در قالب یک بسته جامع باشد و هر بخشی از آن نباید جدا باشد. اتحادیه اروپا قصد دارد به این ترتیب نگذارد که لندن دیگر کشورهای اروپایی را علیه یکدیگر تحریک کند. در هر حال مذاکرات نهایی پس از 8 ژوئن یعنی پس از انتخابات بریتانیا اغاز می‌شود و پس از آن می‌توان درباره جزئیات نه چندان خوشایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چانه زد.

انتهای‌پیام/م


9055599
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است