اجتماعی 17:26 - 27 دی 1396
مهر گزارش می دهد؛
پروژه ساخت داروی ایرانی «آیمود» به عنوان تنها داروی گیاهی برای کنترل بیماری ایدز، چند سال قبل در کشور کلید خورد، اما به یکباره و بنا به دلایل نامعلوم، این طرح بسیار مهم متوقف شد.

سرنوشت داروی ایرانی ایدز/«آیمود»را کدام دولت متوقف کرد

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیق و مطالعه برای ساخت داروی ایرانی آیمود از سال ها قبل در کشور آغاز شده بود و در نهایت توانست وارد فاز مطالعات بالینی نیز شود. این دارو که گفته می شود گیاهی بوده و حتی دو نوع گیاه مورد استفاده در ساخت آن، از منطقه سیبری وارد می شده است، در نهایت به دست فراموشی سپرده شده و پروژه متوقف ماند.

بیماری HIV (ایدز) بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد به گونه ای که موجب فلج شدن سیستم ایمنی بدن می شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن این بیماران در مواجهه با عفونت ها و میکروب ها، بیمار می شود و در نهایت عمر خود را از دست می دهد. این در حالی است که آیمود (IMOD) یک داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، تا پایان شهریور ۹۶ تعداد مبتلایان به ویروس HIV حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر بوده است که ۸۳ درصد را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند. همچنین، ۵۳ درصد از مبتلایان رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند. از کل موارد ابتلا، ۶۵.۴ درصد مربوط به استفاده از سرنگ آلوده توسط افراد معتاد و ۲۰.۱ درصد ابتلا به دلیل رابطه جنسی کنترل نشده بوده است.

طبق بررسی های به عمل آمده، الگوی ابتلا در موارد جدید حاکی از آن است که ابتلا به ویروس HIV از تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا کرده است، چرا که از کل موارد ابتلای جدید به ویروس HIV، حدود ۳۲ درصد را معتادان تزریقی و ۴۷.۱ درصد را ابتلا از طریق رابطه جنسی تشکیل می دهند.

دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز که از ابتدای اجرای این طرح در جریان کار قرار داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر، به سرنوشت داروی آیمود اشاره کرد و افزود: متاسفانه این پروژه که خیلی خوب هم جواب داده بود، متوقف مانده است.

وی با اشاره به اهمیت آیمود در بهبود وضعیت جسمانی بیماران مبتلا به ایدز در کشور، گفت: این دارو بر روی بیش از ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به ایدز تزریق شده بود و خوب هم جواب داده بود، به‌طوری‌که خود این بیماران متقاضی استفاده از این دارو شده بودند و در مدت سه ماه هر روز این دارو را تزریق می کردند که این نشان دهنده اثربخش بودن دارو بود.

محرز در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر این دارو چه سرنوشتی پیدا کرده است، افزود: فاصله ای که بین شروع کار و توقف آن ایجاد شد، باعث شد خیلی از برنامه ها از دست برود و حالا بودجه خیلی سنگینی می خواهد که از توان وزارت بهداشت و دولت خارج است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با تاکید بر اینکه آیمود یک داروی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بود، گفت: این دارو عارضه جدید نداشت که منجر به قطع آن شود، بلکه افرادی که آن را تزریق کرده بودند، انرژی پیدا می کردند و وزن اضافه می کردند.

محرز ادامه داد: همراه کردن این دارو با داروی HIV، خیلی اثربخش بود و می توانستیم در تحقیقات بعدی نشان بدهیم که آیمود می تواند برای سایر بیماری ها مثل روماتیسم، اثربخش است.

وی با بیان این مطلب که رئیس دولت هشتم، ۱۵ میلیون دلار بودجه جداگانه از دفتر فناوری ریاست جمهوری به این پروژه اختصاص داده بود، گفت: این پروژه متعلق به دفتر فناوری ریاست جمهوری بود که با منحل شدن این دفتر در دولت نهم، عملا پروژه متوقف ماند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز، در عین حال از ادامه پروژه برای تولید نوع خوراکی آیمود خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که اثربخشی نوع خوراکی دارو را بررسی کنیم که اگر به نتیجه مطلوب رسیدیم، ساخت آن را ادامه بدهیم.

محرز در عین حال از شیوع رو به افزایش آمار ایدز از طریق روابط جنسی کنترل نشده در کشور خبر داد و گفت: آمارهای رسمی نشان می دهد بیش از ۳۶ هزار مبتلا به ایدز داریم که در حدود ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز، از بیماری خود خبر ندارند.


9642641
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است