اجتماعی 17:44 - 21 فروردین 1399

صراط:

انتخاب یک روانشناس خوب و مورداعتماد دغدغه افراد زیادی است! شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای رفع یک مساله خانوادگی، مشکل تحصیلی یا اختلال روانی نیازمند مشاوره باشید، اما فرد مناسبی را برای حل مسئله نشناسید.

حقیقت این است که یافتن یک متخصص ارتوپد یا پوست و مو خیلی راحت تر از  پیدا کردن یک روانشناس متخصص است! چرا؟! چون، علی رغم آگاه سازی های انجام شده، هنوز هم در فرهنگ ما مردم تمایل دارند مشکلات روانی و خانوادگی خود را از دیگران مخفی کنند! بنابراین ممکن است در مورد روانشناس خوبی که می شناسند به شما اطلاعات ندهند. حتی ممکن است شما هم مایل به پرس و جو کردن از دوستان، خانواده و اطرافیان نباشید و بخواهید مشکلاتتان مانند یک راز باقی بماند!

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

ما سعی کردیم در این مقاله روش هایی را به شما آموزش دهیم که بتوانید بدون پرس و جو کردن از اطرافیان، بهترین روان شناس را انتخاب کنید.

روانشناس چه کسی است؟

شاید اگر از شما بپرسم روانشناس چه کسی است، فکر کنید سوال پیش پا افتاده ای است! اما اگر بپرسم تفاوت مشاور و روانشناس و روانپزشک چیست سردرگم شوید! این طور نیست؟!

پاسخ را با هم مرور می کنیم:

مشاور: مشاور یکی از فعالان حوزه سلامت روان است که معمولا بیشترین مراجعان را دارد. چون هر یک از ما حداقل یک بار را به سراغ مشاوره رفته ایم! مثل مشاوره انتخاب رشته، مشاوره اجباری قبل از ازدواج و.... مشاور معمولا برای حل مشکلات خفیف در موقعیت های مختلف زندگی انتخاب شده و بیشتر نقش راهنما را دارد.

روان شناس: روان‌شناسی یکی از رشته های علوم انسانی است که در آن ذهن و رفتار انسان مطالعه و بررسی می شود. روانشناس فارغ التحصیل رشته روانشناسی بوده، با بررسی و درک ریشه رفتار، اختلالات و مشکلات احتمالی را رفع می کند. روانشناسی با توجه به گروه های مختلف جامعه و جنبه های متنوع رفتارها به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی خانواده ،روانشناسی شغلی،روانشناسی ورزشی و ....

روان پزشک: روان پزشک دانش آموخته رشته پزشکی بوده که پس از اتمام دوره عمومی پزشکی، تخصص اعصاب و روان را انتخاب کرده است. روانپزشک پزشکی است که بیماری های روانی اعم از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی را پیشگیری، سنجش و درمان می نماید. روانپزشکان امکان تجویز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند و معمولا از روش های درمان دارویی استفاده می کنند.

البته مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان معمولا با یکدیگر در ارتباط هستند. آن ها ممکن است مراجعان خود را با توجه به شرایط هر شخص به یکدیگر ارجاع دهند. یا در هر مرحله از کار، از یکدیگر کمک بگیرند.

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

10 نکته برای این که بهترین روانشناس را انتخاب کنیم؟

فرض کنید می خواهید جسمتان را برای درمان به یک جراح بسپارید! آیا حاضرید اولین جراحی که ملاقات کردید را بی چون و چرا انتخاب کنید؟ مسلما خیر! پس نباید روانتان را به هر روانشناسی بسپارید. برای اینکه بتوانید نیازتان را رفع کنید و احساس رضایت داشته باشید، بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

1-از افراد با تجربه تحقیق کنید!

اگر جزو آن دسته افرادی که در بالا اشاره کردیم و اهل مخفی کاری نیستید، تحقیق از اطرافیان می تواند روش خوبی باشد. احتمال اینکه خانواده، دوستان، همکاران و نزدیکان، مشکلات مشابه شما را پشت سرگذاشته باشند زیاد است. بنابراین می توانید از تجربه ایشان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید راهکار های زیر را به کار ببندید.

2-وب گردی کنید!

جستجو در گوگل و مطالعه وبسایت های معتبر مثل سایت دانشگاه ها، انجمن های روانشناسی و... می تواند گزینه های خوبی را پیش روی شما قرار دهد. این روش مخصوصا در کلانشهرها کاربرد بیشتری دارد. ممکن است شما در کلانشهر شیراز زندگی کنید و در این شهر هزاران مرکز سلامت روان وجود داشته باشد. شما با فشردن چند کلید به راحتی می توانید به کاملترین لیست روانشناسان شیراز دسترسی پیدا کنید که در یک فهرست جامع هر روانشناس شیراز که می شناسد را به شما معرفی نماید.

3-صفحات مجازی را دنبال کنید.

بیشتر متخصصان صفحاتی را در شبکه های اجتماعی طراحی کرده و به مخاطبان مجازی کمک می کنند. می توانید از طریق این صفحات اطلاعات بیشتری از روانشناسان شهر خودتان دریافت کنید.

4-از نظرات و گفتگوی کاربران استفاده کنید.

معمولا کاربران اینترنت تجربه هایشان را در فضاهای اینترنتی با یکدیگر به اشتراک می گذارند. عضویت در این فضاهای گفتگومحور و مطالعه نظرات کاربران می تواند شما را راهنمایی کند.

5-از مشاوران در دسترس و مشاوره تلفنی کمک بگیرید.

در بعضی از محیط های اطراف ما، مانند مدرسه یا دانشگاه ها مشاورانی برای خدمت رسانی حضور دارند. می توانید از این مشاوران بخواهید تا متخصصان روانشناسی مناسب را به شما معرفی کنند. همچنین بعضی از سایتهای معتبر به راحتی و به سرعت اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی می کنند تا در شرایط ویژه از خدمات آنها بتوانید استفاده نمایید.

6-حوزه تخصصی روانشناس را بشناسید.

منظور ما این است که اگر مشکلات شما ریشه خانوادگی دارند به سراغ روانشناس ورزشی نروید! مسلما روانشناسی که به صورت تخصصی در حوزه مشکل شخصی شما فعالیت می کند، بهتر می تواند به شما کمک کند. البته این امکان نیز وجود دارد که یک روانشناس همچون دکتر معین خلیلی همزمان در حوزه های مختلفی فعالیت داشته باشد.

7-مدرک تحصیلی روانشناس را بررسی کنید.

رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل روانشناس می تواند در میزان مهارت او تاثیرگذار باشد. بنابراین از بررسی این موارد غافل نشوید.

8-هزینه ها را محاسبه کنید!

ممکن است پروسه های روان درمانی نیاز به برگزاری چند جلسه متوالی داشته باشند. از طرفی، معمولا خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه ای نیستند. بنابراین بهتر است از ابتدا هزینه های ویزیت و پوشش های بیمه ای را بررسی کرده و سپس درمانگر مناسب را انتخاب کنید تا در میانه راه با مشکل مالی مواجه نشوید.

9-به سن و جنسیت توجه کنید.

فرض کنید جلسه اول مراجعه شماست و می خواهید در مورد مشکلتان با درمانگر صحبت کنید. ترجیح می دهید فرد روبه روی شما خانم باشد یا آقا؟ پیر باشد یا جوان؟ احساس شما اهمیت زیادی در روند حل مسئله دارد. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب روانشناس، به این موارد نیز دقت کنید.

10-بینید و باور کنید!

از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن! در آخر باید بگویم با در نظر گرفتن تمام نکات مذکور، بهتر است در اولین جلسه مشاوره دقت بالایی داشته باشید تا بتوانید از روی سوالات درمانگر و کیفیت ارتباطی که با او برقرار می کنید از انتخابتان مطمئن شوید.

 


10477393
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است