استانی 20:54 - 25 تیر 1398

نشت فاضلاب سلامت مردم را به خطر انداخته است

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر بابایی روز سه شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه دفع ناصحیح فاضلاب و نشت آن در سطح شهر پلدختر سلامتی مردم را به خطر انداخته است؛ اظهار داشت: شکستگی سیستم فاضلاب یکی از عمده ترین مشکلات بهداشتی مردم در سطح شهر پلدختر است.

وی افزود: در زمان سیل خدمات بهداشتی به صورت رایگان به مردم ارائه می‌شد و تلاش مجموعه بهداشت شهرستان جلوگیری از شیوع و بروز بیماری‌های واگیر و غیر واگیر بود.

ارائه خدمات بهداشتی در مناطق سیل زده استمرار یابد

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: هم اکنون از وضعیت قرمز سیل عبور کرده‌ایم به وضعیت زرد رسیده‌ایم اما این امر دلیل بر کاهش خدمات نیست.

بابایی افزود: شهرداری پلدختر نسبت به لای روبی جداول سطح شهر اقدام و به طور مرتب آنها را تمیز و شستشو کند و به شستشوی محلات و خیابان‌ها ادامه دهد تا شهر از این وضعیت گرد و خاک خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به از بین رفتن بسیاری از زیر ساخت‌ها در جریان وقوع سیل، شبکه بهداشت پلدختر کنترل فشار خون را در سطح شهرستان انجام داده و بهورزان با مراجعات خانه به خانه این اقدام را انجام دادند و پلدختر در بین شهرستان‌های استان نخستین شهری بود که طرح غربالگری را به صورت ۱۰۰ درصد انجام داد.

سمپاشی علیه بیماری سالک به دلیل لایه برداری خاک از بین رفته است

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر به بیماری سالک اشاره کرد و افزود: آموزش‌های لازم در بحث پیشگیری از بیماری سالک با وجود هزینه بالای سمپاشی انجام شد و در گذشته بیشترین مورد در رابطه با بیماری سالک در روستاهای باغ جایدر، دوکوهه رشنو و سراب حمام پلدختر گزارش شده است.

بابایی گفت: با توجه به وقوع سیل، سم و دارو به میزان کافی برای استفاده در مناطق مورد نظر برای مقابله با بیماری سالک تهیه شده است؛ سمپاشی در حالت عادی به مدت ۲ ماه ماندگاری دارد اما اکنون بر اثر باد و لایه برداری خاک‌ها سمپاشی که روی خاک صورت گرفته از بین رفته است.

وی افزود: روستاها و مناطق سیل زده و همچنین مکان‌هایی مانند روستای باغ جایدر که منازل متروکه دارند بیم آن می‌رود که به کانون بیماری سالک تبدیل شوند به همین خاطر سمپاشی در این مناطق صورت گرفته است.

۱۱ قلاده سگ با علائم مشکوک به گزیدگی پشه سالک دفن بهداشتی شدند

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با بیان اینکه بیماری سالک از طریق نیش پشه آلوده به هنگام تغذیه خون بیمار به انسان سالم منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: بیماری سالک از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و دارای ناقل (پشه خاکی) و مخزن غیر انسانی (جوندگان و سگ) بوده که انسان به عنوان میزبان واسطه عمل می‌کند؛ بنابراین بهسازی محیط نقش کلیدی در کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها دارد.

بابایی افزود: ۱۱ قلاده سگ با علائم مشکوک به گزیدگی پشه سالک با اعمال شرایط ویژه، یک مورد هاری در روستای چم مهر و یک مورد نیز با علائم مشکوک در روستای هلوش و مابقی در سطح شهرستان دفن شده است.

وی گفت: جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر و روستا به ویژه حاشیه روستای سراب حمام به چشم می‌خورد.

اتلاف سگ‌های ولگرد با دستور دادستانی پلدختر

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر افزود: به دستور دادستانی پلدختر با توجه به وضعیت بحرانی پیش آمده در روستای چم مهر بدون در نظر گرفتن قوانین محیط زیستی در شرایط عادی، اتلاف سگ‌های ولگرد انجام شد.

بابایی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با توجه به شرایط بحرانی مناطق سیل زده دادستانی دستور اتلاف سگ‌های ولگرد با استفاده از سلاح گرم را صادر کند.

وی افزود: انجام واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ‌ها می‌تواند از فعالیت‌های مفید دامپزشکی شهرستان پلدختر باشد تا بر اساس قانون و دستور دادستان سگی که قلاده گذاری نشده توسط کمیته اتلاف تلف شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر به بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: پیش از سیل بیشترین میزان ابتلاء به این بیماری مشترک انسان و دام در روستاهای هلوش و چم مهر مشاهده شده بود که هم اکنون برای مقابله با این بیماری نیازمند واکسیناسیون کامل دام‌هایی مانند مرغ، سگ و سایر دام‌ها از سوی دامپزشکی هستیم.

لزوم نظارت بر آبیاری سبزی و صیفی در پلدختر

بابایی با بیان اینکه ۷۰ درصد خدمات بهداشتی توسط شبکه بهداشت به صورت نظارتی در حال انجام است، افزود: شبکه بهداشت و درمان پلدختر در بعضی از مسائل مانند فاضلاب و زباله وظیفه نظارت و ارائه گزارش دارد و از ادارات متولی انتظار می‌رود در این رابطه بیشتر همکاری و تلاش کنند.

وی بر لزوم نظارت بر آبیاری سبزی و صیفی در پلدختر تاکید و خاطرنشان کرد: باید نظارت کافی بر آبیاری این محصولات با استفاده از فاضلاب باشد تا محصول آلوده به سفره غذایی مردم وارد نشود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر به انباشت گل و لای ناشی از سیل در کوچه و خیابان شهر پلدختر اشاره کرد و افزود: با توجه به پاکسازی نشدن کامل برخی منازل تخریب شده از سیل، کانال‌ها و سیستم جداول سطح شهر نیازمند لایروبی هستند که لازم است نسبت به پاکسازی این مناطق اقدام شود.

بابایی گفت: به علت وقوع سیل و انباشته شدن آلودگی و اشیا خطرناک در بستر رودخانه کشکان، این رودخانه مناسب شنا نیست و ادارات مرتبط لازم است در حاشیه رودخانه از تابلوی شنا ممنوع استفاده کنند.

وی از راه اندازی پایگاه ۱۱۵ در آینده‌ای نزدیک در محور واشیان خبر داد.


10179645
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است