گوناگون 14:08 - 10 مهر 1399
مشکلات و اختلالات تنفسی از شایع ترین نوع بیماری هایی هستند که افراد مختلف با آن درگیرند. آسم، تنگی نفس، سرفه، آلرژی، سرطان ریه و اخیرا بیماری کووید ۱۹ از جمله بیماری هایی هستند که دستگاه تنفسی به آن دچار می شود.

روش های درمان انواع بیماری های تنفسی

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مرکز کنترل ایران، برخی از این بیماری ها مانند سرفه در صورتی که مزمن شوند باعث بروز ناراحتی هایی برای فرد می شوند. برخی دیگر مانند سرطان و بیماری ناشی از ویروس کرونا حتی ممکن است مرگ شخص مبتلا را رقم بزنند.

در این متن به معرفی و روش های درمان برخی از آسیب ها و بیماری های دستگاه تنفسی می پردازیم.

سرفه مزمن

هرچند سرفه معمولا یکی از علائم بیماری های تنفسی است اما با این حال اگر به حالت مزمن درآید به فرایندهای جدی تری برای درمان نیاز پیدا می کند. بطور معمول اگر سرفه ها بیش از دو ماه به طول بینجامند، سرفه مزمن نامیده می شوند.

سرفه مزمن معمولا با تنگی نفس، گلودرد، خس خس سینه و در برخی موارد با سوزش معده و آبریزش بینی همراه است. این سرفه ها ممکن است باعث سردرد، تب، درد قفسه سینه و بی خوابی شوند.

استعمال دخانیات و سیگار می تواند باعث تشدید سرفه ها و دشواری درمان شود. همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند تاثیر منفی بر روند درمان سرفه داشته باشد.

روش های درمان سرفه مزمن

برای درمان سرفه مزمن ابتدا باید عوامل آن را شناسایی و نسبت به درمان آن ها اقدام کرد. اما برخی روش ها بطور عمومی می توانند باعث کاهش سرفه ها شوند.

مصرف آب و مایعات همراه تاثیر بسزایی در درمان انواع سرفه ها دارد. مصرف عسل، لیمو، زنجبیل و چای سبز نیز می تواند در تسکیت سرفه ها موثر واقع شود. همچنین استفاده از بخور و استنشاق بخار آب همراه با روغن اوکالیپتوس باعث نرم شدن گلو و کاهش شدت و دفعات سرفه می شود.

آسم

آسم یک بیماری ناشی از التهابات دستگاه تنفسی است. هرچند آسم بطور کامل قابل درمان نیست اما می توان با درمان های دارویی و خانگی علائم آن را کاهش داد.

از جمله علائم اسم می توان به تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه، درد سینه و احساس خفگی اشاره کرد.

بیماری آسم در صورتی که کنترل و درمان نشود می تواند باعث خطرات بسیاری برای فرد و حتی مرگ او شود.

روش های درمان آسم

کنترل و درمان آسم حتما نیاز به مداخلات پزشکی و دارویی دارد. با این حال با برخی از روش های درمانی در خانه نیز می توان از علائم آن کاست.

عدم نگهدار و مجاورت با حیوانات خانگی، دوری از دود سیگار، پرهیز از استفاده از ادکلن ها و خوشبوکننده ها، و فاصله گرفتن از هوای سرد و خشک در کاهش بروز حمله های آسم موثر هستند.

همچنین ورزش های هوازی در صورتی که بطور اصولی و زیر نظر مربی انجام بگیرد در کنترل علائم این بیماری کمک کننده خواهد بود. خوردن عسل، پیاز، ماهی، سیر تازه و چای نیز می تواند نقش موثری در درمان آسم ایفا کند.

بهره گیری از ماساژهای تخصصی توسط افراد حرفه ای هم در کاهش علائم بیماری آسم تاثیرگذار خواهد بود. رسیدن به وزن ایده آل نیز یکی از عوامل کنترل این عارضه محسوب می شود.

آلرژی

آلرژی یا حساسیت انواع مختلفی دارد و یک نوع واکنش است به عوامل و مواد حساسیت زا. عوامل بروز آلرژی مختلف است و با دوری از آن ها می توان تا حد زیادی از علائم آن کاست. واکنش به آلرژن ها می تواند خفیف و شدید باشد و در موارد نادر ممکن است به مرگ منجر شود.

برخی از علائم و نشانه های آلرژی شامل سوزش گلو و سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش و التهاب پوست، قرمزی چشم و خس خس سینه می شود.

روش های درمان آلرژی و حساسیت

همانطور که گفته شد مهمترین راه پیشگیری و درمان آلرژی اجتناب از آلرژن ها و عوامل حساسیت زاست. یکی از مهمترین نوع آلرژی ها، حساسیت فصلی است.

بنابراین افرادی که دچار این نوع حساسیت هستند باید از حضور در مکان هایی که گیاهان و درختان وجود دارند خودداری کنند، چرا که گرده ی گیاهان مهمترین عامل تشدید آلرژی است. همچنین باید حیط خانه و محل زندگی را بطور مرتب ضدعفونی و گردگیری کرد.

برخی از خوراکی ها مانند لیمو، سیب، نعناع، زنجبیل و بادام علائم آلرژی را تسکین می بخشند. استشمام روغن اسطوخودوس و روغن بنفشه نیز باعث باز شدن مجرای تنفسی می شود.

تنگی نفس

تنگی نفس نیز مانند سرفه از علائم مشکلات و اختلالات دیگر است. با این حال بروز آن می تواند برای فرد دردسرساز باشد. تنگی نفس زمانی ایجاد می شود که هوای کافی به ریه ها نرسد. آسم، آلرژی، بیماری های تنفسی و ویروس کرونا از عوامل تنگی نفس در افراد مبتلاست.

از علائم تنگی نفس می توان به احساس خفگی، گرفتگی سینه، مشکل در تنفس و تب اشاره کرد.

روش های درمان تنگی نفس

همانند سایر بیماری های تنفسی در صورتی که به تنگی نفس دچار شدید باید از مجاورت در برابر دود سیگار و مواد شیمیایی همچون شوینده ها و خوشبوکننده ها دوری کنید.

ورزش منظم و نوشیدن آب به مقدار زیاد می تواند در کاهش شدت تنگی نفس موثر باشد.با این حال در صورت تداوم آن حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان های دارویی برای شما تجویز شود.

انتهای رپرتاژ آگهی


10743530
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است