استانی 13:51 - 22 آبان 1398
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
ایسنا/آذربایجان غربی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 40 درصد بیش از ظرفیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه آب برداشت شده است.

برداشت 40 درصدی آب بیش از ظرفیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه

عباس کشاورز در اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در سالن جلسات دانشگاه ارومیه برگزار شد، با تاکید بر اینکه ۴۰درصد بیش از ظرفیت، از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه برداشت شده است، تصریح کرد: برای جبران این افزایش برداشت باید به بهره وری که امری مغفول در حوزه کشاورزی منطقه است، توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد اراضی زیر کشت گندم در کشور به صورت آبی است، اظهار کرد: در آذربایجان غربی بیشترین محصولات زراعی به گندم اختصاص یافته است.

کشاورز یکی از چالش های جدی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی را پایین بودن درآمد سرانه کشاورزان اعلام و یاد آور شد: با وجود بارندگی بالا و زمین‌های مرغوب متاسفانه تاکنون کمترین توجه را به کشت محصولات پرسود در عین حال کم آب بر و همچنین آبیاری هوشمند شده است.

وی اظهار کرد: خلاء عملکرد یکی از مشکلات بخش کشاورزی کشوراست که اگر این خلاء رفع شود و سرمایه گذاران بخش خصوص جذب شوند بهره وری این بخش ۴۰درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برمبنای سند بهره وری کشور؛ افزایش بهره‌وری محصولات در بخش کشاورزی برای افق طرح ۱۴۰۵ پیش بینی شده است، ادامه داد: کاشت ارقام کم مصرف، بهبود تکنولوژی در آبیاری و کاهش ضایعات کشاورزی از جمله برنامه های جهاد کشاورری برای با لا بردن تولیدات کشاورزی در کنار کاهش میزان مصرف آب است.

وی اراضی دیم کشور را یک ظرفیت نهفته دانست و گفت: با تکنولوژی های جدید مبتنی بر کشاورزی حفاظتی می توان ظرف ۵ سال محصولات غلات را در اراضی دیم کشور۳۰ درصد افزایش دهیم.

انتهای پیام


10292703
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است