سیاسی 11:18 - 02 اسفند 1395
اجمالی/ قاسمی در نشست خبری:
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه رابطه بهتر و سازنده با همسایگان از سیاست های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد.

صبرمان در برابر دولت ترکیه حدی دارد

به گزارش خبرنگار مهر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز دوشنبه برگزار شد پیرامون مذاکره ایران با عربستان در خصوص اعزام حجاج اظهار داشت: بعد از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان برای حضور هیات ایرانی در آن کشور به منظور مذاکره پیرامون حج، دوباره این پرونده به جریان افتاد و هیاتی ۵ اسفند عازم عربستان خواهد شد و مذاکراتی را در مورد برگزاری حج سال آتی شروع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه، در خصوص سفر آقای روحانی به کویت و عمان تصریح کرد: سفر ایشان به آن دو کشور با دعوت پادشاه عمان و امیر کویت صورت گرفت و بسیار فشرده بود و علی رغم کوتاهی آن دو سفر، کاملا سفر کیفی بود و در هر دو کشور هیات ایرانی توسط پادشاه عمان و امیر کویت استقبال و بدرقه شدند.

قاسمی  با بیان اینکه رابطه بهتر و سازنده با همسایگان از سیاست های جمهوری اسلامی ایران است، افزود: صحبت های خوبی در این دو سفر با مقامات عمانی و کویتی مطرح شد. طرف های مقابل دیدگاه های ما را شنیدند و ما نیز دیدگاه های آن ها را شنیدیم. زمینه های خوبی برای ادامه رایزنی ها وجود دارد.

وی ادامه داد: بدخواهانی هستند که سعی می‌کنند روابط میان ما با برخی کشورهای عربی منطقه را دچار مشکل کنند، اما اصل سفر آقای روحانی به آن دو کشور عربی توانست فضای جدیدی را به وجود آورد تا ادامه رایزنی‌ها میسر شود و ما امیدواریم که بتوانیم با دیگر کشورهای منطقه هم بر اساس اصلِ احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، روابط خود را تنظیم کنیم.

عربستان صدای واحدی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در کنفرانس مونیخ، برخی کشورها مواضعی را اتخاذ کردند که تکراری بود و بعضاً قابل اعتنا نبود، در یک کشور در خلیج‌فارس، ما با یک تناقضی مواجه هستیم و نمی‌دانیم که چه کسی آنجا حاکم است و هم‌زمانی که پیام‌های منفی از آنجا به ما مخابره می‌شود، گاهاً پیام‌های مثبتی را هم دریافت می‌کنیم و باید دید نهایتاً چه کسی آنجا را هدایت می‌کند و سیاست آنها نسبت به ایران چگونه خواهد بود، چرا که ما از آنجا چند صدا را می‌شنویم.

در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد

وی در خصوص ترکیه و برخی اقدامات مقامات این کشور گفت: بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، ایران حمایت‌های لازم را در مواقع حساس از ترکیه انجام داد و ما نمی‌دانیم که باید به آنها بابت برخی مواضعی که اتخاذ می‌کنند، حق بدهیم یا نه؛ اما به هر حال به دلیل وضعیت بی‌ثبات و نگران‌کننده‌ای که در آن کشور حاکم است، برخی سیاسیون آن کشور، رفتارهایی را از روی عصبانیت و فرافکنی انجام می‌دهند، چرا که می‌خواهند بر مشکلات داخلی و خارجی خود سرپوش بگذارند.

قاسمی با بیان اینکه ما علاقه‌مند به این نوع گفتمان میان خود و ترکیه نیستیم، تصریح کرد: امیدوارم مقامات ترکیه در گفتار و بیانی که در مورد ایران مطرح می‌کنند، با ذکاوت بیشتری عمل کنند تا نهایتاً منجر به پاسخگویی ما نشود و در مورد ترکیه صبوری خواهیم کرد ولی صبوری حدی دارد.

اختلاف نظری با روسیه درباره «آستانه۲» نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات «آستانه ۲» و ادامه رایزنی‌ها میان ایران و روسیه در مسئله سوریه گفت: ما در بهترین شرایط همکاری و رایزنی با روسیه قرار داریم و اختلاف‌نظری با آنها در مورد «آستانه۲» نداریم. اختلاف‌هایی میان برخی گروه‌های معارض سوری وجود داشت که منجر شد هیأت ترکیه در این نشست هم با تأخیر و هم با سطح پایین‌تری از حد معمول شرکت کند.

وی ادامه داد: نشست «آستانه ۲»، اجلاس موفقی بوده و این مسئله را ما علیرغم تبلیغات منفی که از جانب برخی محافل خاص مبنی بر شکست آن نشست صورت گرفته است، بدان معتقدیم و ارزیابی مثبتی از نشست «آستانه» داریم؛ این را بگویم که ما در خصوص آئین‌نامه اجلاس سه‌جانبه و سه کشور ضامن در نشست «آستانه ۲» با یکدیگر تفاهم کردیم.

بهرامی با بیان اینکه اجلاس ژنو به زودی انجام می‌گیرد و در آن سطح وسیع‌تری از موضوعات مطرح می‌شود، گفت: نشست سه‌جانبه و نشست «آستانه» معنای آن نیست که همه نگاه‌ها در مورد سوریه یکسان است، چرا که ما منافع خودمان را دنبال می‌کنیم و هر یک از کشورها نیز چنین کاری را انجام می‌دهند و ایده ترکیه را هم مبنی بر ایجاد منطقه امن در سوریه، ایده غلطی می‌دانیم و آن را مردود می‌شماریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: باید آرزو کرد که ترکیه به عنوان کشوری قدرتمند و همسایه خوبی برای ما باقی بماند و به صلح و ثبات منطقه کمک کند و دعا کنیم که آنها بتوانند از این مرحله حساس خارج شوند و نهایتاً امیدواریم همکاری‌های خوبی را که از گذشته با آن کشور داشتیم را بتوانیم همچنان ادامه دهیم.

حضور ۱۶ رئیس پارلمان در کنفرانس فلسطین

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اهمیت برگزاری اجلاس «حمایت از انتفاضه فلسطین» گفت: بیش از ۵۰ کشور در اجلاس «حمایت از انتفاضه فلسطین» که قرار است در تهران برگزار شود، حضور خواهند داشت و بیش از ۱۶ رئیس پارلمان، برخی رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورها و تعدادی از نمایندگان مجلس و گروه‌های فلسطینی و متعلق به محور موسوم به «مقاومت» در این همایش شرکت خواهند داشت.

بهرامی با بیان اینکه موضوع برخورداری رژیم صهیونیستی از کلاهک‌های هسته‌ای، بحث جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: این رژیم تاکنون به هیچ قانونی پایبند نبوده و امروز تهدیدی جدی برای کل منطقه و جهان است و یک زرادخانه بزرگ جهانی محسوب می‌شود. خلع سلاح آن رژیم سال‌ها است که در دستور کار جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در مجامع عمومی و بین‌المللی بوده و است؛ البته انجمن چنین کاری، نیاز به عزم و اراده جدی و عمومی دارد.

ادامه دارد...


8833314
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی تصریح کرد: این سرکوب به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا به آزادی بیان است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  امیر سرتیپ آشتیانی به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی گفت: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است