بازار 12:03 - 22 آذر 1399

طلاق به درخواست مرد – زوج

درست است که شرع و قانون حق طلاق را به مرد داده است و در عمل مرد هر وقت بخواهد می تواند زن خود را طلاق بدهد ولی انجام طلاق تشریفاتی دارد که تا این تشریفات طی نشود امکان ثبت رسمی صیغه طلاق وجود نخواهد داشت.

از جمله این تشریفات مراجعه به دادگاه خانواده و اخذ اجازه طلاق یا به تعبیر قانونگذار در ماده 26 قانون حمایت خانواده، گواهی عدم امکان سازش از دادگاه خانواده است.در موارد بسیار نادری هم البته دیده شده که دادگاه های خانواده در صورتی با درخواست طلاق مرد موافقت می نمایند که مرد برای طلاق دلیل موجه و محکمه پسند داشته باشد.

 

 

احکام، ویژگی ها و شرایط طلاق به درخواست مرد

طلاق به درخواست مرد ممکن است در نگاه اول کار آسان و سریعی به نظر برسد اما با تکالیف و مسئولیت هایی قانونگذار بر دوش مرد خواهان طلاق بار کرده است در بسیاری مواقع این نوع طلاق نیز با محدودیت ها و تردید هایی مواجه می شود.در ادامه به مهم ترین آثار طلاق به درخواست مرد اشاره می شود.

1- در صورتی که مرد دادخواست طلاق بدهد و زن هم در میانه راه با طلاق موافقت نماید می تواند در جلسه رسیدگی موافقت خود را در خصوص طلاق اعلام نماید.نوع طلاق در این فرض به تعبیر قانونگذار و بر گرفته از فقه طلاق مبارات می شود.

2- در صورتی که مرد خواهان طلاق باشد اگر نتواند نشوز زن و کوتاهی وی از وظایف همسری را ثابت کند و در صورتی که شرط ضمن عقد مندرج در عقدنامه ازدواج مبنی بر تعلق نصف اموال را امضاء کرده باشد، باید تا نصف اموال خود را که در طول زندگی مشترک بدست آورده است به زن بدهد.

3- همزمان با صدور حکم طلاق، مرد باید تکلیف کلیه حق و حقوق زوجه و حضانت فرزندان را مشخص نماید و در هر حال قاضی رسیدگی کننده به طلاق به درخواست مرد به این مسئله هم رسیدگی کرده و در حکم خود خواهد آورد.

4- یکی از مواردی که دادگاه در صورت درخواست طلاق از طرف مرد حتما در مورد آن اظهار نظر خواهد نمود پرداخت مهریه است.در صورتی که مرد توانایی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد پس از صدور حکم طلاق نسبت به تقسیط مهریه اقدام نموده و بعد از تعیین تکلیف مهریه با پرداخت اولین قسط و پیش پرداخت صیغه طلاق را اجرا خواهد نمود.

نکته : بعضی از دادگاه ها تقدیم همزمان دادخواست طلاق از طرف مرد و اعسار و تقسیط را می پذیرند؛ از نظر قانونی توجیه این مسئله کار سختی نیست.

5- طلاق به درخواست مرد از انواع طلاق رجعی است به این معنا که در دوران عده از طرف مرد قابل رجوع است و رجوع نیز واقع می شود به هر فعل یا قولی که دلالت بر آن نماید.منظور از رجوع انصراف از طلاق و تصمیم به بقای عقد سابق است.

6- این نوع طلاق نیز در سه مرحله قابلیت اعتراض دارد؛ واخواهی، تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی.

 

 

  سایت دفتر وکالت دادگران : https://www.dadgaranlawfirm.com/

 


10852343
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است