بین‌الملل 10:16 - 10 اردیبهشت 1396
رقابت بر سر قدرت در ازبکستان بین رئیس امنیت ملی و رئیس جمهور این کشور باعث ایجاد ناامنی در جامعه و نارضایتی مردم شده است.

اوضاع شکننده امنیتی و سیاسی در ازبکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس به نقل از «خلق حرکتی ازبکستان»، فوریه و مارس سال جاری با ممنوعیت فعالیت رانندگان تاکسی‌های خصوصی که به حمل و نقل مردم «اندیجان» می‌پرداختند و با خودسوزی شهروند 47 ساله در منطقه «توراکورگان» استان «نمنگان» به دلیل بدهی زیاد به شرکت گاز در یادها باقی خواهد ماند.

در این 2 ماه همچنین برخی اتهامات علیه تجار و کارآفرینان خصوصی مطرح شد و مجموعه کوچکی از تظاهرات مردمی در استان «سمرقند» صورت گرفت.

با توجه به آمار در ماه‌های آینده، تعداد این حوادث و نارضایتی‌ها افزایش خواهد یافت، چرا که توسعه این رویدادها توسط سیاسیت امنیتی «رستم عنایت‌اف» که قصد دارد شورش‌هایی علیه طرح‌های «شوکت میرضیایف» سازماندهی کند، برنامه ریزی شده است.

درگیری‌های مدیریت شده در جهت بی‌اعتبار سازی سیاست میرضیایف

سازمان امنیتی ازبکستان به ریاست رستم عنایت‌اف و دامادش «باتیر پارپیف» اجرای اقدامات تنبیهی علیه کارآفرینان و مردم ساده را در برنامه خود قرار داده است.

از دیدگاه عنایت‌اف ارگان‌های کمیته امنیت ملی، دادستانی و بازرسی مالیاتی باید مردم را به خیابان آورده، آنان را با نیروهای امنیتی درگیر کرده و به شورش‌های گروهی در سراسر کشور وادار سازد.

سازمان امنیت در نظر دارد این درگیری‌ها را در اندیجان، «فرغانه»، نمنگان، «تاشکند»، سمرقند، «جیزک» و «سورخاندریا» سازمان‌دهی کند.

فعالان این درگیری‌ها باید نارضایتی خود را از عدم تطابق وعده‌های رئیس‌جمهور با اقداماتش بیان کنند.

بدین منظور، نمایندگان محلی دادستانی و بازرسی‌ مالیاتی بنا به دستور پنهانی کمیته امنیت ملی، شروع به قطع گاز و برق کردند که مخالف مطالبات میرضیایف است.

ماموران امنیتی محلی هم دوباره بازداشت‌های غیر قانونی و آزار و اذیت مسلمانان و همچنین شهروندان و کارآفرینان مخالف را تشدید کردند.

با توجه به قصد و نیت رستم عنایت‌اف و باتیر پارپیف، درگیری‌های مدیریت شده باید شوکت میرضیایف را بی‌اعتبار کرده و از وی تصویر یک رئیس‌جمهور دروغگو بسازد.

علاوه بر این اغتشاشات گروهی باید رئیس‌جمهور را سر عقل آورده و جلوی وی را بگیرد.

همچنین، سرنگونی شوکت میرضیایف از پست ریاست‌جمهوری با کمک سربازان سرهنگ «محمود خدابردیف» و نظامیانی که در پایان سال گذشته از سرویس امنیت رئیس‌جمهور اخراج شدند، مرحله نهایی این پروژه است.

شبکه کارمندان مخفی غیر رسمی شورای امنیت ملی فعلا به اجرای فاز اول پروژه مربوط به سازماند‌هی درگیری‌های مدیریت شده اقدام ورزیده است.

بنابراین، کارمندان مخفی شورای امنیت ملی گسترش گفت‌وگوها بین مردم مبنی بر ایجاد هرج و مرج و نابود شدن صلح و ثبات در کشور در نتیجه‌ سیاست میرضیایف و اصلاحاتش را آغاز کردند.

شایعه‌پراکنان شورای امنیت ملی به اینکه میرضیایف به دزدها، مافیایی‌ها و رشوه‌گیران کار داده ، میرضیایف دفتر ریاست جمهوری را به یک شرکت خانوادگی تبدیل کرده، میرضیایف پادشاه بدنیا نیامده و قادر به پادشاهی نیست و غیره توجه خاصی می‌کنند.

رستم عنایت‌اف طراح این پروژه مخفی هم انجام وظایف شخصی در نظر گرفته شده توسط پروژه توطئه علیه میرضیایف را آغاز کرده است.

چرا عنایت‌اف در محل کار خود حاضر نمی‌شود؟

در حال حاضر، 20 روز است که رستم عنایت‌اف، رئیس سرویس امنیت ملی علی‌رغم سلامتی‌ و عدم امضای استعفا‌نامه‌اش توسط رئیس‌جمهور در محل کار خود حاضر نمی‌شود.

رئیس سرویس‌های امنیتی ازبکستان از طریق دستیار خود اعلام کرد که چه رئیس‌جمهور درخواست استعفایش را امضا کند چه نکند، سر کار نخواهد رفت.

در حال حاضر سرویس امنیت ملی ازبکستان را عملا شخص دیگری که نامش هنوز مشخص نیست اداره می‌کند اما پس از استعفای رسمی رستم عنایت‌اف رهبر موقت فعلی آن پست ریاست شورای امنیت ملی را بدست نخواهد گرفت.

رستم عنایت‌اف از رهبری سرویس امنیت ملی، بیخود و بی‌جهت کناره‌گیری کرد.

با توجه به پیش‌بینی‌های عنایت‌اف از قبل کناره‌گیری کرده تا در صورت شکست پروژه مربوط به سازمان‌دهی درگیری‌های مدیریت شده، خود را بی‌گناه نشان دهد و مسئولیت عواقب ناشی از این توطئه مخفی را بر عهده نگیرد.

در طی 20 روز اخیر عنایت‌اف تمام تماس‌های گرفته شده از محل کارش را به طور کامل نادیده گرفته و همچنین از دیدار با ماموران امنیتی امتناع ورزیده است.

در عین حال، وی هر روز با باتیر پارپیف، «فیض‌الله ملاجان‌اف»، «مویدین‌جان طاهری» و برادران «شریف‌حاجیف» دیدار می‌کند.

کل ارتباط وی با محل کارش از طریق «حیات» و «جودت شریف‌حاجیف» که رسما خارج از سرویس امنیت ملی حضور دارند، صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب، می‌توان گفت که رستم عنایت‌اف قصد دارد با قرار گرفتن خارج از محل کارش و خدمات دولتی این توطئه را رهبری کند.

به علاوه، وی تجربه‌ای غنی از مانورها و بازی‌های مخفی دارد، به عنوان مثال، عنایت‌اف در اواخر سال گذشته رهبری عملیات واحد بی‌اعتبارسازی رئیس جمهور میرضیایف از طریق کانال تلویزیونی «ازبکستان» را بر عهده داشته است.

بی‌اعتبارسازی رئیس‌جمهور در تلویزیون ازبکستان در شب سال نو

31 دسامبر سال 2016 «علیشیر حاجیف» رئیس شرکت رادیو و تلویزیون ملی ازبکستان و «نادر تولیگانوف» مدیر کانال تلویزیونی ازبکستان به دستور رستم عنایت‌اف، رئیس شورای امنیت ملی به هنگام پخش تلویزیونی تبریک سال نوی میرضیایف نقص فنی ایجاد کردند.

در نتیجه‌ تلاش‌های آنان، پخش تلویزیونی در کانال ازبکستان به طور خاص متوقف شد و تصویر و سخنان رئیس جمهور در نهایت قطع شد.

این چالش مخصوص عنایت‌اف برای رئیس‌جمهور جدید بود، تبریک مستقیم و شخصی به مردم در ازای خواندن تبریکات ریاست‌جمهوری از طریق گوینده‌های تلویزیون ازبکستان در زمان «اسلام کریم‌اف».

این اولین اقدام امنیتی برای بی اعتبار کردن شوکت میرضیایف و کارشکنی از طرح‌های وی بود.

روز بعد، معاون رئیس‌جمهور با شکایت و درخواست بررسی دلایل نقص فنی که در طول پخش تبریک سال نوی رئیس جمهور رخ داد به رادیو تلویزیون مراجعه کرد اما، علیشیر حاجیف از وی خواست آرام باشد و به وی گفت که هیچ اتفاق بدی نیفتاده است.

در یک نشست ویژه در کابینه وزرای ازبکستان که به ناکامی پخش تلویزیونی تبریک رئیس‌جمهور اختصاص داشت، علیشیر حاجیف و نادر تولیاگانوف، نوکران عنایت‌اف، تمام تقصیرها را بر گردن تکنسین‌های تلویزیون انداختند.

به همین دلیل این پرونده متوقف شد و مجرمان اصلی آن بدون مجازات ماندند.

علیشیر حاجیف، رئیس رادیو و تلویزیون، «خیرالله نورالدین‌اف» معاون وی و نادر تولیاگانوف، مدیر کانال تلویزیونی ازبکستان، تلویزیون ازبکستان و کانال مذکور را به فاحشه خانه تبدیل کرده‌اند.

اینکه رادیو تلویزیون ملی ازبکستان و کانال تلویزیونی ازبکستان به هنگام انتخاب پرسنل یا تأیید پروژه‌های تلویزیونی جدید، نامزدهای مردی که با پرداخت رشوه موافقت می‌کنند و یا نامزدهای دختری که با داشتن رابطه جنسی با علیشیر حاجیف، نادر تولیاگانوف و یا دیگر رؤسای تلویزیون ازبکستان موافقت می‌کنند را ترجیح می‌دهند، به یک امر عادی تبدیل شده است.

رئیس رادیو تلویزیون ازبکستان همچنین به دختران بسیار زیبا پیشنهاد ازدواج مدنی در ازای رشد جاه و مقام و تأمین مالی مستمر را می‌دهد.

رئیس سابق تلویزیون ازبکستان و مدیر فعلی کانال تلویزیونی ازبکستان به دستور رستم عنایت‌اف، سیستم منحصر به فرد پول شویی، پول‌های بدست امده از تبلیغ را ایجاد کردند.

منحصر به فرد بودن این سیستم در این است که اگر فرد تبلیغ‌کننده با سفارش تبلیغاتی به طور مستقیم به تلویزیون ازبکستان مراجعه کند، در اینصورت، به وی تعرفه‌های صد در صد تبلیغاتی ارائه می‌شود.

اما اگر وی از طریق کمپانی «ВМ» عنایت‌اف مراجعه کند، در اینصورت، به وی تعرفه‌های 50 درصدی ارائه می‌شود.

یعنی سفارش تبلیغات تلویزیونی از طریق ВМ ارزان‌تر از سفارش مستقیم به تلویزیون ازبکستان است، اگرچه در واقع همه چیز باید برعکس باشد.

«رجب لطیفوف» از نوکران عنایت‌اف، بنیانگذار رسمی و مدیر عامل شرکت ВМ است.

علیرغم پول‌شویی میلیاردی وی از طریق این شرکت، شرکت‌های بزرگی مانند «دارو-درمان»، کمپانی تلویزیونی ازبکستان و دیگر شرکت‌ها برای تبلیغ به وی مراجعه می‌کنند.

با تأیید علیشیر حاجیف، رئیس تلویزیون ازبکستان در آن زمان، نادر تولیگانوف، مدیر کانال تلویزیونی ازبکستان و رجب لطیفوف، مدیر کمپانی ВМ از گران‌قیمت‌ترین تجهیزات شرکت تلویزیون ملی تنها در جهت منافع کانال ازبکستان و شرکت خصوصی BM استفاده می‌کنند.

این تجهیزات از ژاپن برای فعالیت‌های تمام کانال‌های تلویزیون ملی خریداری شده است.

دوربین‌های تلویزیونی که هر کدام از آنها به ارزش نیم میلیون دلار است و همچنین دیگر تجهیزات تلویزیونی گران‌قیمت، تنها در جهت منافع اقتصادی نادر تولیاگانوف و رجب لطیفوف استفاده می‌شوند.

متخصصین شرکت ВМ با این تجهیزات ویدئوهای تبلیغاتی را برای مشتریان خود آماده کرده و همچنین کلیپ‌هایی را برای تجار ازبکستان مونتاژ می‌کنند.

نادر تولیاگانوف و رجب لطیفوف از استفاده از این دوربین‌ها و تجهیزات حتی برای عکسبرداری و تهیه موضوعات مربوط به سفرها و سخنرانی‌های شوکت میرضیایف امتناع می‌ورزند.

زمانی که روزنامه‌نگاران دوربین‌های گران‌قیمت را برای این اهداف درخواست می‌کنند، تولیاگانوف و لطیفوف به وضوح جواب می‌دهند: اقدامات ارزان ارزش دوربین‌های تلویزیونی گران‌قیمت و تجهیزات منتاژ را ندارد.

هیچ کس نمی‌تواند به چنین رفتار تولیاگانوف و لطیفوف شکایت کند، همه می‌دانند که در پشت هر دوی آنان رستم عنایت‌اف و سازملن امنیت ایستادند.

شرکت ВМ تأمین کننده اصلی سریال‌های تلویزیونی خارجی مجاز است، اگرچه هیچ یک از این سریال‌های تلویزیونی هیچ‌گاه مجوز رسمی نداشته‌اند.

رجب لطیفوف به دانلود غیرقانونی این سریال‌های تلویزیونی از اینترنت و تحویل آنها به تلویزیون ازبکستان و به ویژه، کانال تلویزیونی ازبکستان می‌پردازد.

شرکت ВМ در ازای عرضه این سریال‌های تلویزیونی بودجه بیشتری را از تلویزیون ازبکستان دریافت می‌کند.

مبالغ چند میلیاردی انباشته شده در شرکت ВМ عنایت‌اف از طریق شرکت‌های برادران حیات و جودت شریف‌حاجیف نقد و تبدیل می‌شوند و پس از آن از طریق بانک‌های «Orient Finans Bank» و «Asia Alliance Bank» به لتونی و دیگر کشورها صادر می‌شوند.

شوکت میرضیایف اخیرا در یک جلسه دولتی از فقدان مطالب تحلیلی و انتقادی در مورد تلویزیون ازبکستان شکایت کرده است.

در چنین وضعیتی، میرضیایف به شدت به حمایت مردم عادی کشور و نیروهای وفادار به طرح‌ها و سیاستش نیاز دارد.

به نظر می‌رسد که اطرافیان رئیس‌جمهور از اقدامات تنبیهی احتمالی سرویس امنیت ملی هراس داشته و در نتیجه، هیچ عجله‌ای برای حمایت شجاعانه و قاطعانه از تلاش‌های آتامبایف ندارند.

آنان تنها به اجرای دستورات رئیس‌جمهور اکتفا کرده و روش انتظار بکش و ببین را اختیار کردند.

یک رئیس ساده تنها به اجرای کورکورانه وظایف محول شده و محول کردن مجدد وظایف به زیردستانش اکتفا می‌کند اما یک رهبر، بصورت شجاعانه ایده‌های جدید را پیشنهاد داده، خودش یک سرمشق و نمونه در کار بوده، زیردستان را با خود برده و از نظر قاطعیت در اقداماتش متمایز است.


9055389
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی دو تیپ خود را از مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی به نوار غزه فراخواند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور یهودیان رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا به دلیل آسیب به اسرائیل انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شرایط بهداشتی نامناسب غزه اکنون منجر به شیوع گسترده بیماری‌هایی همچون هپاتیت و مننژیت در این باریکه شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دادگاه عالی تجدیدنظر فرانسه، «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق این کشور را به طور قطعی مجرم شناخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با پوتین گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک نشریه آمریکایی پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت تسلیحات بومی را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دانسته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش کره جنوبی به تازگی در حال بررسی ممنوعیت گوشی‌های آیفون در ساختمان‌های نظامی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دومینوی استعفای فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که وزیر دارایی این رژیم، فرماندهان نظامی را مسئول شکست در عملیات طوفان الاقصی می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر برنامه جهانی غذا می‌گوید غزه تا ۶ هفته دیگر هر سه مرحله ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر به خاطر گرسنگی را پشت سر خواهد گذاشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است