گوناگون 16:30 - 02 اسفند 1395
همشهری آنلاین پلیس زیر ذره‌بین
همشهری دو - مهدی واعظی:خیلی‌ وقت‌ها وقتی دچار دردسر می‌شویم یا از دست کسی شکایت داریم سراغ پلیس می‌رویم و از این سبزپوشان نیروی‌انتظامی تقاضای کمک می‌کنیم.

این یک اتفاق طبیعی است و قانون هم وظایف و اختیاراتی به مأموران انتظامی داده تا در گام اولیه به این مشکلات مردم رسیدگی کنند. اما حالا به برعکس ماجرا فکر کنید؛ اگر ما از خود پلیس شاکی باشیم چه باید بکنیم و شکایت‌مان را نزد چه‌کسی ببریم؟ مسئولان نیروی انتظامی بارها تأکید کرده‌اند که هم مأموران نیروی انتظامی و هم پلیس راهور، آموزش‌های لازم در زمینه برخورد مناسب با مردم در موقعیت‌های مختلف را دیده‌اند. بارها هم از مردم خواسته‌اند که بر عملکرد پلیس نظارت داشته باشند تا هیچ تخلفی توسط مردان قانون صورت نگیرد. به هر حال گاهی پیش می‌آید که شما از عملکرد یک مأمور نیروی انتظامی، ناراضی و گله‌مند می‌شوید. اینجاست که یک شماره تلفن 3 رقمی به‌کار شما می‌آید؛ سامانه فوریتی نظارت بر عملکردپلیس با شماره 197 اساسا برای همین موضوع طراحی شده است. مردم می‌توانند به سادگی پیشنهادها، شکایت‌ها و حتی تقدیرهایشان از نیروهای پلیس انتظامی و پلیس راهور را به گوش مسئولان برسانند. پلیس هم از این تماس شما بسیار استقبال می‌کند. به‌طور کلی سامانه 197 یک سامانه نظارتی است تا مردم بتوانند رفتار کارکنان نیروی انتظامی و پلیس راهور را زیر ذره‌بین قرار دهند. اینجا می‌توانید در این‌باره بیشتر بخوانید.

  • از ضرب و شتم تا سوءاستفاده از لباس

هیچ‌یک از مأموران نیروی انتظامی تا اثبات تخلف متهم از سوی قاضی نباید رفتار تندی با فرد خاطی از قانون داشته باشند. مردم درصورت بروز هرگونه ضرب و شتم در خیابان بدون دلیل قانع‌کننده و به جز موارد اضطراری همچون زمانی که متهم قصد فرار از دست مأموران را دارد، می‌توانند این مورد را به سامانه 197 گزارش دهند. درضمن بارها دیده شده که متخلفان‌از لباس پلیس برای رسیدن به مقاصدشان سوءاستفاده کرده‌اند. اگر چنین موردی پیش آمد و متوجه رفتار مشکوک از سوی مامورانی شدید که خواسته نابجایی از شما دارند با قید فوریت به سامانه 197 زنگ بزنید.

  • مأموران دیر آمدند به 197 بگویید

فرض کنید که سارقی به محل کار یا خانه شما آمده است. شما به سرعت با سامانه 110تماس می‌گیرید و این گزارش را اعلام می‌کنید. از نزدیک‌ترین کلانتری تا محلی که شما هستید حدودا نیم‌ساعت فاصله زمانی وجود دارد. اما این نیم ساعت به زمانی غیرمعمول مبدل می‌شود. به‌عنوان مثال پلیس برای ثبت گزارش 3ساعت بعد در محل حاضر می‌شود. این تخطی از عملکرد لازم و بموقع پلیس است. اتفاقا یکی از مواردی که اکثر مردم از آن اظهار نارضایتی می‌کنند مربوط به همین مشکل است. شما می‌توانید نارضایتی‌تان از این مورد را به سامانه 197 اعلام کنید تا اگر کوتاهی صورت گرفته برخورد شود.

  • برخورد قاطع با تخلفی به‌نام رشوه

ماموران پلیس راهور و نیروی انتظامی مبادی آداب نظامی و اخلاقی هستند. درخواست رشوه از سوی این مأموران جرم سنگینی است و اگر خدای ناکرده فردی چنین درخواستی کرد، با آن مأمور برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت. همانطور که پلیس هم می‌تواند با فردی که قصد رشوه دادن به مأموران پلیس را دارد برخورد کند، شما هم می‌توانید نسبت به چنین درخواستی شکایت کنید. چنین مواردی را به سامانه 197 گزارش بدهید. احتمالا از شما خواسته می‌شود که برای اثبات ادعای خود نزد آنها بروید.

  • نام و نام‌خانوادگی فراموش نشود

فراموش نکنید که صرفا با ذکر مشخصات ظاهری یک پلیس نمی‌توانید با این سامانه تماس بگیرید. اطلاعات شما از مأمور نیروی انتظامی یا پلیس راهور باید کامل باشد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید گزارشی درباره پلیسی بدهید که هر روز در نقطه‌ای از شهر خدمت می‌کند حتما باید نام آن مأمور را هم ذکر کنید. نام و نام‌خانوادگی تمام مأموران پلیس راهور و نیروی انتظامی روی سینه‌گاه لباس آنها درج شده است. درضمن خود نداشتن این نام هم یک تخلف محسوب می‌شود، یعنی هیچ مأموری حق ندارد بدون اتیکت نام و نام‌خانوادگی در محل خدمت حاضر شود.

  • وقتی تماس می‌گیرید چه می‌شود؟

پیام‌های مردم در سامانه 197 پس از ثبت، دسته‌بندی و سپس بررسی می‌شود. اگر شما کد پیگیری دریافت کرده باشید، هر وقت خواستید امکان پیگیری خواسته‌تان وجود دارد. پلیس هم این وعده را به مردم داده که هیچ شکایت و درخواستی بدون پاسخ نماند. بعد از بررسی مورد شکایت، درصورت اثبات تخطی مامور، از سوی کمیته نظارت بر عملکرد پلیس برخورد قاطعی با او انجام خواهد شد. یادتان باشد تماس مردم با این سامانه می‌تواند موجب بهبود عملکرد پلیس شود و امنیت بیشتری را در شهرمان حاکم کند.

  • چند نکته دیگر

3000197 سامانه پیامکی است که کارکردی مانند شماره 197 دارد. با اعلام گزارش شما در این سامانه، پیام شما ثبت می‌شود و کد رهیابی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

355 خط تلفن در سامانه فوریتی 197 جهت دریافت گزارش‌های مردمی در اختیار پلیس نیروی انتظامی و پلیس راهور قرار دارد.

60درصد از مردم براساس نظرسنجی‌ها از وجود این سامانه اطلاع دارند و در موقعیت‌های مختلف برخورد با پلیس برای بیان شکایت، پیشنهاد یا تقدیرشان از کارکنان پلیس با آن تماس می‌گیرند.


8834251
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است