استانی 20:49 - 13 آذر 1395
بیرجند- ایرنا - مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در بررسی باستان شناسی دهستان پترگان شهرستان زیرکوه استان استقرارهایی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد (حدود هفت هزار سال قبل) شناسایی شده است.

شناسایی استقرارهای هفت هزار ساله در دهستان پترگان خراسان جنوبی

به گزارش عصر روز شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: در پروژه بررسی و شناسایی دهستان پترگان 42 اثر شامل آب انبار، مسجد، مزار، قلعه، برج، رباط، محوطه استقراری و صنعتی مورد شناسایی قرار گرفت.

وی اضافه کرد که از این تعداد 37 درصد آثار، محوطه های استقرار و 17 درصد آنها محوطه های صنعتی هستند.

وی گفت: با توجه به بررسی صورت گرفته از اوایل دوره اسلامی شاهد رشد جمعیتی در این منطقه هستیم به طوری که از 42 اثر شناسایی شده 12 محوطه متعلق به قرون اولیه اسلامی است.

برآبادی افزود: در این بررسی، 8 محوطه با آثاری از ذوب فلزات صنعتی نیز شناسایی شد.

وی پیشتر گفته بود که در بررسی باستان شناسی دهستان پترگان 63 اثر تاریخی جدید متعلق به دوره اشکانی تا قاجار شناسایی شد که سه اثر متعلق به دوران تاریخی، 6 اثر مربوط به دوران تاریخی و اسلامی و 52 اثر متعلق به دوران اسلامی است.

وی ادامه داد: از قدیمی ترین آثار می توان از محوطه تپه کوره محمدآباد، تپه دراج سفلی، محوطه دیودال، محوطه ریگ آهنگران نام برد که آثاری متعلق به دوره اشکانی است و نیز از نظر کاربردی آثار شناسایی شده را می توان به سازه های دفاعی، سازه های آبی، محوطه های صنعتی و بناهای آیینی تقسیم بندی کرد.

برآبادی گفت: دسترسی آسان به آب و منابع آبی منطقه نزدیکی به مراتع و همجواری با راه های ارتباطی از عوامل مهم و موثر در مکان یابی استقرارهای تاریخی است که در جریان بررسی این دهستان شناسایی شده اند.

وی افزود: در این ارتباط از بررسی یافته های سفالی می توان به ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای دهستان زیرکوه هم در دوره تاریخی و هم در عصر اسلامی با مناطق همجوار پی برد.

از مجموع 2هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی، چشم اندازهای طبیعی و معنوی شناسایی شده خراسان جنوبی تاکنون حدود 800 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.

از مجموع آثار ثبت شده مجموعه قنات بلده فردوس، باغ اکبریه بیرجند و بیابان لوت (مشترک خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

شهرستان زیرکوه در شمال شرق بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد و حاجی آباد مرکز آن در 190کیلومتری شمال شرق بیرجند واقع است.

2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*


8442297
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است