بین‌الملل 12:48 - 03 مهر 1397
رییس جمهور بولیوی گفته است، آمریکا از کودتاهای نظامی دست برداشته و حالا برای مداخله در امور کشورهای آمریکای لاتین مخالف خود از طریق دادگاه‌ها و پارلمان‌ها، به دنبال تغییر نظام این کشورهاست و ادعای مالکیت نفت آن‌ها را دارد.

مورالس: اقدامات واشنگتن علیه آمریکای لاتین برای نفت است

به گزارش ایسنا، اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی به خبرگزاری راشاتودی گفت: مشکلاتی جدی در آمریکای لاتین وجود دارد. در آرژانتین، برزیل و اکوادور، روسای جمهور که زمانی تضمین‌کننده حاکمیت و شان مردم کشور خود بودند، حالا تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گیرند.

این رهبر بولیویایی گفت، "کمپین سیاسی گسترده" واشنگتن در آمریکای لاتین از سوی مایک پنس، معاون رییس جمهور این کشور هدایت می‌شود.

مورالس تصریح کرد: در آمریکای لاتین دیگر هیچ کودتایی رخ نمی‌دهد زیرا اکنون این کودتاها از طریق کنگره‌ این کشورها و دادگاه‌های آنان صورت می‌گیرد. این مکانیزم دیگری است که آمریکا از آن برای مقابله با روسای جمهوری که مخالف امپریالیسم هستند، استفاده می‌کند.

رییس جمهور بولیوی افزود، اگر این اقدامات نیز بی‌اثر باشند، آمریکا به "توطئه و فتنه‌انگیزی" متوسل می‌شود و اگر این تدابیر نیز با شکست مواجه شوند، همانطور که در مورد ونزوئلا اتفاق افتاد، صحبت از مداخله نظامی به میان می‌آید.

وی خاطرنشان کرد، اظهارات سال گذشته واشنگتن درباره اعمال زور علیه کاراکاس نه تنها از سوی کشورهای آمریکای لاتین، بلکه از طرف اعضای غربی ناتو نیز پذیرفته نشد و این به آن معنا است که "تهدید به حمله به جایی نمی‌رسد".

مورالس افزود، ممکن است آمریکا از دموکراسی و مخالفت با سیاست‌های نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا حرف بزند اما دلیل اصلی تلاش آنان برای براندازی رییس جمهور ونزوئلا و سایر رهبران آمریکای لاتین "نفت" است.

رهبر 58 ساله بولیوی هشدار داد: چنین اقداماتی در سراسر تاریخ ما رخ داده‌اند. این روشی است که آمریکا از طریق آن به لیبی و عراق حمله کرد و در کشورهای مختلف هم آن کودتاها را صورت داد. پس باید از کشورهای مقتدر خود و منابع طبیعی‌مان (در برابر اقدامات آمریکا) حفاظت کنیم.

مورالس اما متذکر شد که همچنان دیدگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده آمریکای لاتین دارد و امیدوار است که "مردم متوجه شوند چه اتفاقی در حال روی دادن است و نسبت به آن واکنش مناسبی داشته باشند تا روسای جمهورشان بار دیگر به مردمشان خدمت کنند، نه به منافع آمریکا".

انتهای پیام


9918780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۳۱ پهپاد آن را ساقط کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمیت هالیوی در یک گزارش به پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان آغاز جنگ پس از هفتم اکتبر، جنبش حماس ده دستاورد محقق کرده است، در حالی که این رژیم فقط یک دستاورد داشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که اوکراین محدودیت زیادی درباره پوشش رسانه‌ای جنگ اعمال می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است