علمی فناوری 18:11 - 20 مرداد 1399
فناوران یکی از شرکت‌های دانش محور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، موفق به بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیص جهش‌های سوماتیکی ژن‌های K-Ras ، B-raf و Jak۲ با روش Real-Time PCR شدند.

بومی‌سازی کیت‌های تشخیص جهش‌های ژنتیکی در سرطان

به گزارش ایسنا، جهش‌های ژنتیکی در سرطان‌ها از نظر فارماکوژنتیکی اهمیت فراوانی دارند و تشخیص این جهش‌ها به دلیل سوماتیکی بودن نیازمند روش‌هایی با فناوری بالا مانند Real-Time PCR با استفاده از پروب‌های نشان‌دار است. برای تامین نیاز کشور به این محصولات، سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شود و واردات این محصولات در بسیاری از موارد با مشکلات و تاخیرهای فراوان انجام می‌شود.



کیت تشخیص جهش‌های ژن K-Ras و B-raf در تشخیص نوع جهش سوماتیکی در سرطان‌ها خصوصاً سرطان‌های روده و ریه و تعیین نوع داروی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد . این کیت توسط یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با روش Real-Time PCR بومی‌سازی و تولید شده است.

قیمت نمونه‌های خارجی این کیت برای ۵۰ تست بالای ۳۰۰۰ دلار است و نمونه تولید شده توسط این شرکت با قیمت کمتر از یک چهارم مشابه خارجی قابل عرضه است.



کیت تشخیص جهش ژن Jak2 برای تشخیص جهش سوماتیک نقطه‌ای V617F در ژن JAK2 و تخمین ریسک در بیماران مبتلا به سرطان‌های خونی پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی و لوسمی پرومیلوسیتیک و همچنین بررسی پاسخ به درمان‌های اختصاصی با هدف JAK2 به‌کار می‌رود. قیمت خارجی این کیت برای ۵۰ تست بالای ۲۰۰۰ دلار است و محصول تولید این شرکت با کمتر از یک چهارم قیمت نمونه خارجی قابل عرضه است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، این شرکت از سال ۱۳۹۷ با هدف بومی‌سازی و تولید فناوری‌های زیستی و پزشکی در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر شد و علاوه بر تولید کیت‌های مذکور هم اکنون در زمینه تولید محصولات مختلف با فناوری‌های بالا در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام


10660961
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است