گوناگون 22:42 - 02 اسفند 1395
بعد از انتشار گزارشی با عنوان «صف دریافت مجوز نشریات هرروز طولانی‌تر» معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با ارسال جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد. متن این جوابیه و توضیحات همشهری را بخوانید.

1- هیأت نظارت بر مطبوعات یک نهاد فرادستگاهی و متشکل از نمایندگان 3‌قوه، حوزه‌های علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جامعه مطبوعات و دانشگاهیان است که سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های این نهاد را نمی‌توان به یک دستگاه نسبت داد.

2- با برگزاری منظم جلسات و همراهی اعضای محترم هیأت نظارت بر مطبوعات، بیش از 40درصد مجوزهای صادره در جمهوری اسلامی ایران، به تنهایی مربوط به 3.5 سال گذشته بوده است. بنابراین انتساب توقف فعالیت به این هیأت نادرست و شاید بی‌انصافی باشد. سیاست‌های مورد نظر هیأت نظارت بر مطبوعات، در کنار رعایت مسئولیت دروازه‌بانی و نظارت‌های لازم حاکمیتی در تراز انقلاب اسلامی، عمدتا ناظر به محورهای زیر است:

الف- استقبال از تریبون‌داری نحله‌های مختلف فکری سیاسی، در چارچوب قانون

ب- توسعه نشریات علمی و دانشگاهی

ج- توسعه نشریات محلی و استانی

د- استقبال از قانونمندی و شناسنامه‌دارشدن پایگاه‌های خبری

نگاهی به فهرست مجوزهای صادره در این مدت، مؤید ادعای بالاست.

همچنین با طراحی و استقرار سامانه الکترونیکی برای ارائه تقاضا و پیگیری آن، اولا با کاهش کاغذبازی‌ها و مسیرهای پیچیده اداری، سردرگمی متقاضیان، منتفی شده است. ثانیا فرایند ثبت‌نام تا اعطای مجوز از چند سال به 6 ماه رسیده است و ثالثا با اعلام شفاف نوبت‌ها، تمامی متقاضیان از نبود تبعیض، اطمینان حاصل می‌کنند.

3- علاوه بر فهرست نوبت‌ها، انتشار برخط فهرست‌ رسانه‌های دارای مجوز هم از مواردی بوده که همواره حسرت، حق و مطالبه منطقی برنامه‌ریزان، پژوهشگران و فعالان رسانه‌ای بوده است. استقرار سامانه الکترونیکی این امکان را فراهم آورده است.

4- در صدور مجوزها، توقفی ایجاد نشده است. اگرچه تعداد جلسات هیأت نظارت بر مطبوعات در 6ماهه دوم سال جاری کمتر از 6ماهه اول بوده؛ اما در همین مدت علاوه بر بررسی و رسیدگی به صدها تقاضای تغییر وضعیت نشریات موجود، مجوز317 عنوان نشریه و پایگاه خبری هم صادر شده است.

لذا توصیه می‌شود به جای کلی‌گویی، حداقل یکی از متقاضیان را بیابید که اعلام کند نوبت او در صف تقاضا متوقف شده است و نتیجه را به اطلاع افکار عمومی و اصحاب رسانه برسانید.همچنین هیأت نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفته است؛ با توجه به درخواست‌های متعدد اهالی مطبوعات و جمعی از پیشکسوتان این عرصه، با تدوین آیین‌نامه‌ای، صلاحیت متناسب حرفه‌ای، مدیریتی و مالی متقاضیان با نوع رسانه درخواستی نیز به نوعی احراز گردد تا با چاره‌جویی پیشینی، تبعات منفی ورود افراد غیرحرفه‌ای به حداقل برسد.

هیأت نظارت بر مطبوعات به عنوان عالی‌ترین مرجع رسانه‌ای کشور از راهنمایی و نقد مدیران رسانه‌ای، استادان ارتباطات، روزنامه‌نگاران، صنوف مرتبط و مخاطبان رسانه‌ها در جهت بهبود سیاستگذاری و عملکرد خود و همچنین کمک به ارتقای کیفیت مطبوعات استقبال می‌کند و قدردان است.

  • پاسخ همشهری

1-تبصره 5 ماده10 قانون مطبوعات تصریح می‌کند: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را برعهده خواهد داشت و پاسخگوی عملکرد هیأت مذکور در مجلس و دیگر مراجع ذیصلاح خواهد بود.

2-در هیچ جای گزارش همشهری «توقف صدور مجوز» به هیأت نظارت نسبت داده نشده است. همچنین سیاست‌های هیأت نظارت نباید مخالف مر قانون باشد. ضمنا اقرار به اینکه روند صدور مجوز 6‌ ماه است بر فرض صحت ادعا نشانه تخلف روشن از ماده13 قانون مطبوعات است.

3-در هیچ جای گزارش همشهری مطلبی دال بر توقف صدور مجوز وجود ندارد. همه محتوای گزارش همشهری مطالبه اجرای ماده13 قانون مطبوعات در مورد لزوم پاسخگویی (مثبت یا منفی) به متقاضیان جواز نشریه توسط هیأت نظارت در مدت 3‌ماه است.

4-در قانون مطبوعات صلاحیتی برای تدوین آیین‌نامه یا بررسی صلاحیت مدیریتی و مالی متقاضیان توسط هیأت نظارت به رسمیت شناخته نشده است.


8835451
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است