استانی 13:08 - 28 اسفند 1396
بازار سرپوشیده ارومیه یکی از بازارهای تاریخی و مهم کشور محسوب می‌شود که پیشینه‌ای چندین صدساله داشته و حوادث بسیاری را نیز شاهد بوده است.

بازار سرپوشیده ارومیه؛ شاهکار دوره صفویه

‌به گزارش ایسنا‌، بازار ارومیه یکی از آثار تاریخی شهر ارومیه  _ مرکز استان آذربایجان غربی است که در بافت قدیمی این شهر واقع شده و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. بازار ارومیه معماری ساده‌ای داشته و طاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی را در خود جای داده‌ است. این بازار دارای تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مسجدهای مربوط به دوران زندیان و قاجاریان است.

این بازار با مساحت 5 هکتار شامل بیش از 1000 باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد 7 تیمچه و سرای  بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد (مساحت مسجد جامع شهر) است.

بازار ارومیه دارای سرا و کاروانسراهای متعددی از جمله سرای حاج ابراهیم و کاروان‌سرایی واقع در شمال مسجد جامع محل بارانداز فرش بوده، و سرای شجاع الدوله (محل بارانداز) سایر مصنوعات مورد نیاز سایر راسته‌های دیگر را تامین می‌کرد.

 از راسته‌های پر رونق بازار می‌توان به مسگران، چاقو سازان، زرگران، فرش فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران اشاره کرد، این راسته‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و از طریق چهار سوق‌هایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند که علاوه بر افزودن زیبایی ظاهری بازار گشت و گذار در بین راسته‌های مختلف را برای بازدید کنندگان آسان‌تر کرده و نیز در بین این راسته‌ها حمام‌های آخوند، تجلی، قائم و قراجه وجود دارد که هنوز هم استحمام برای بازاریان و مردم دراین حمام‌ها امکان‌پذیر است.

از ویژگی های بارز این مجموعه سادگی معماری آن است‌؛ هر راسته و بخشی از بازار سرپوشیده ارومیه به سبک و شکل خاص از دوره خود پیروی کرده و بقایای به جا مانده، نمایانگر ذوق معماری دوره‌های مختلف مردم این خطه سرسبز کشورمان است.

با وجود تنوع شکل طاق‌ها و گنبدها، مجموعه بازار از سادگی ویژه‌ای برخوردار است، مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اکثرا فاقد اندود ساده گچ است.



انتهای پیام


9720321
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است