سیاسی 20:00 - 04 آبان 1395
"اسکن ایگل" هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین که قابلیت حمل تسلیحات دارد و برای نظارت در شرایط جنگی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسکن ایگل یکی از پهپادهای شناسایی آمریکایی است که چند نمونه از آن در گذشته توسط نیروهای مسلح کشورمان به دام افتاده اند. پهپاد Scan Eagle در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم هزینه بود که توسط شرکت «اینسیتو» که یکی از شرکت‌های تابعه بوئینگ است، ساخته شد. این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام  داده‌اند. ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.




جاسوس هوایی آمریکایی در تور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+ تصاویر
** مشخصات پهباد اسکن ایگل


اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از 100 کیلومتر و استقامت پرواز تا بیش از 20 ساعت است. این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود. این پهپاد با 1.19 متر طول و 3.05 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند. پهپاد اسکن ایگل با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16000 پا می تواند بیش از 20 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.


دوربین الکترو اپتیکال
غیرمسلح
بدون نیاز به باند برای پرواز
دوربین مادون قرمز
برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از ۱۰۰ کیلومتر
استقامت پرواز تا بیش از ۲۰ ساعت
مشخصات ظاهری
۱٫۱۹ متر طول
۳٫۰۵ متر عرض 
۱۸ کیلوگرم جرم




جاسوس هوایی آمریکایی در تور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+ تصاویر


** مهندسی معکوس پهپاد "اسکن ایگل" در کوتاه‌ترین زمان/شکست مفتضحانه برای آمریکا


پهپاد اسکن ایگل، همان پهپادی است که آذر ماه سال 91 گرفتار تور پدافند هوایی سپاه پاسداران شده و متخصصان سپاه توانستند که این پهپاد را سالم به زمین نشانده و چند هفته بعد، خط تولید آن را نیز راه‌اندازی کنند. دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: این گونه پرنده‌ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می‌آیند. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این که پهپاد اسکن ایگل رکورددار پرواز میان پهپادهای جهان است، گفت: تاکنون سه فروند از این پهپاد توسط نیروهای مسلح کشورمان شکار شده است.


شکار این پهپاد بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل نظامی و سیاسی جهان داشت.شکار این پهپاد بازتاب‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت به طوری که یک کارشناس ارشد روسیه ایران را تنها کشوری دانست که توانایی شکار پهپادهای پیشرفته آمریکایی را داراست.مقامات آمریکایی از همان ابتدا که خبر شکار اسکن ایگل منتشر شد سعی کردند با تکذیب این خبر اصل موضوع را کتمان کنند اما پس از انتشار عکس و پخش فیلم شکار این پهپاد به ناچار اذعان کردند که این پهپاد پیشرفته متعلق به آمریکاست. پس از اعتراف نیز مقامات نظامی و سیاسی آمریکا خواهان پس دادن این پهپاد از سوی ایران شدند در حالی که شکار این پهپاد در سرزمین کشورمان انجام شده و به عنوان غنیمت محسوب می‌شود.


در گذشته عملیات‌های انتحاری توسط انسان‌ها و یا همان‌طور که در جریان جنگ تحمیلی توسط جمهوری اسلامی ابداع شد، از طریق قایق‌های تندرو انجام می‌شد اما امروز پهپادها علاوه بر انهدام اهداف از طریق بمب یا موشک، می‌توانند در یک عملیات انتحاری، توسط هدایت‌گرانی که کیلومترها آن طرف‌تر فقط نظاره‌گر عملیات هستند، خود را به بدنه اهداف مهم بکوبند و آن هدف را منهدم کنند.


پهپادهای انتحاری با حمل مقدار زیادی از مواد منفجره خاص، در صورت تصمیم هدایت‌گر، خود را به اهداف کوبیده و بلافاصله منفجر می‌شوند. اگرچه هزینه این کار (انهدام پهپاد) شاید زیاد به نظر برسد اما داشتن این جنس از پهپادها، در جنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ عنوان مثال اصابت یک پهپاد انتحاری با بدنه و یا کابین هدایت یک ناو هواپیمابر در جریان یک جنگ و یا برخورد یک پهپاد انتحاری به رادارهای یک ناوشکن (رادار اصلی و یا رادار کنترل آتش)، می‌تواند به‌طور کامل آن ناو را از کار بیندازد و یا به‌مدت طولانی در انجام مأموریتش وقفه ایجاد کند.


جاسوس هوایی آمریکایی در تور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+ تصاویر


** بمب‌های محرک نزاجا قدرتمندتر می‌شوند


یسیر، یک پهپاد کوتاه‌برد نیروی زمینی ارتش است که با حضور امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. به‌گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، پهپاد "یسیر" از قابلیت پروازی بالایی برخوردار بوده و به تولید انبوه نیز رسیده است، سقف پروازی 15هزار پا، مداومت پروازی هشت‌ساعته و پرواز تا شعاع 200 کیلومتر در اجرای پروازهای عملیاتی، از مهمترین ویژگی‌های این پهپاد است. یسیر همچنین از طریق ارتباط با ایستگاه‌های کنترل زمینی متحرک، کنترل می‌شود. امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، پهپادهای انتحاری نزاجا را "بمب متحرک" توصیف کرده است، بمب‌هایی که با ورود یسیر به جمع‌شان، حالا قدرتمند‌تر و به‌روزتر شده‌اند.


این پهپاد به‌دست متخصصان کشورمان ساخته شده و از طریق لانچر (سکوی پرتاب) به پرواز درآمده و از طریق چتر نیز بازیابی می‌شود. یسیر، مجهز به دوربین‌های شناسایی با فناوری روز دنیا بوده و سبک‌وزنی، چالاکی و قدرت تحرک بالا، از دیگر ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین است. این پهپاد در شکل ظاهری بسیار به پهپاد اسکن ایگل که به عقاب جست‌وجوگر یا سایه آمریکایی مشهور است، شباهت دارد. یسیر از دُم "هشت‌شکل" و دماغه خاص پهپادهای اسکن ایگل آمریکایی و دوربین تعبیه شده در زیر دماغه، بهره می‌برد.


دبکا فایل وبگاه رژیم صهیونیستی نوشت: پهپاد «یسیر» ساخت ایران با قدرت مانور استثنایی نتیجه مهندسی معکوس از سامانه الکترونیک پهپاد «اسکن ایگل» است. پهپاد «یسیر» ایران با بهره‌گیری از سامانه «اسکن ایگل» موشک‌های پاتریوت را دور می‌زند. این پهپاد ساخت ایران توسط نیروهای حزب الله از پایگاه خود در کوه قلمون در 60 کیلومتری مرکز بلندی‌های جولان به پرواز درآوردند. پهپاد یاسر قادر به پرواز در ارتفاع 5000 پایی ، شعاع علمیاتی 200 کیلومتری و ماندگاری پروازی 8 ساعته است.


دبکا فابل در ادامه نوشت: این پهپاد با قدرت مانور استثنایی برخلاف دیگر پهپاد‌ها است و گفته می‌شود ایران با مهندسی معکوس بر سامانه الکترونیک پهپاد «اسکن ایگل» که در 17 دسامبر 2012 آن‌را سالم بر زمین نشاند. موجب موفقیت پهپاد یاسر در انجام مانورهای فوق‌العاده شده است.


دبکا فایل در خاتمه ضمن اشاره به این‌که ایران در اکتبر 2013 یک فروند پهپاد ساخت خود را که در آن سامانه هوشمند الکترونیکی آمریکا بکار رفته بود، به سرلشگر «ویکتور بوندارف» فرمانده نیروی هوایی روسیه هدیه داد، نوشت: دو شلیک موشکی علیه این پهپاد به شکست انجامید و  آن دو موشک از مسیر منحرف شده و به هم اصابت کردن . این امر به احتمال زیاد به خاطر بهره‌بری ایران از قابلیت‌های سامانه الکترونیک پهپادهای آمریکا بوده که اینک پهپادهای ایران و حزب‌الله از آن برخوردارند.






جاسوس هوایی آمریکایی در تور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+ تصاویر


این پهپاد پیشرفته برای استقرار و راه‌اندازی نیازی به باند ندارد. در واقع، این پهپاد برای پرواز از یک پرتابگر استفاده می‌کند. در سال 2009، بویئنگ و اینستو اعلام کردند که مدل عقاب شب را طراحی کرده‌اند که نوعی مدل تغییر یافته اسکن ایگل است. این مدل جدید دارای دوربین عملیات در شب نیز است. در آگوست 2010 شرکت بوئینگ اعلام کرد که برای کنترل اسکن دیگل از ایستگاه‌های کنترلی راه دور دست به برنامه‌ریزی‌هایی زده است. در جولای 2011، تیمی از طراحان اسکن ایگل و یک پهپاد دیگر برای تحقیق و بررسی در مورد نوع جدیدتری از این سامانه دست به یک پروژه تحقیقاتی مشترک زدند.


شایان ذکر است Scan Egle" نامی است که این پهپاد آمریکایی را در ناتو با آن می‌شناسند؛ "عقاب تصویربردار" آمریکایی که از عرشه ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس با مأموریت جاسوسی مراکز نظامی حساس و هسته‌ای به حریم هوایی کشورمان وارد شده است علی‌رغم جسه کوچک دارای دوربین‌های متعدد پیشرفته جاسوسی با آخرین فناوری‌های روز جهانی است. پس از شکار RQ170 آمریکایی توسط سپاه پاسداران، آمریکا ساخت و به کارگیری پهپادهای کوچک را در دستور کار خود قرار داد تا از پوشش راداری ایران عبور کند اما شکار این عقاب اسکنر آمریکایی ثابت می‌کند که رادارهای هوایی ایران، اجازه هیچ‌گونه پروازی را به پرندگان جاسوس و متخاصم دشمن نخواهد داد.


گزارش از مهدی شهرودی


انتهای پیام/

8247840
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است