فرهنگی‌هنری 10:25 - 06 بهمن 1398

«فیلم وفلسفه»به چاپ دوم رسید/فیلسوفان سینما از مونتسبرگ تا کارول

به گزارش خبرنگار مهر، نشر شورآفرین دومین چاپ کتاب «فیلم و فلسفه» اثر دنیل شا و ترجمه قاسم مومنی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۷۰ صفحه و بهای ۲۹ هزار تومان منتشر کرد.

نخستین‌چاپ این کتاب، بهار سال ۹۷ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. این‌کتاب، سومین مجلد از مجموعه کلوزآپ نشر شورآفرین است که با دبیری سعیده طاهری و بابک کریمی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

دنیل شا سردبیر مجله‌ای به نام «فیلم و فلسفه»  است. او در این کتاب سعی کرده با گردآوری و بررسی نظریه‌ها و مجادلات فیلسوفان در زمینه‌ سینما، وجوه مختلف رویکرد فلسفی در تحلیل فیلم‌ها را به ما نشان دهد.

کتاب ۴ فصل به‌ترتیب با این عناوین دارد: «نظریه‌پردازان فلسفه‌ فیلم»، «پیشگامان فلسفه‌ فیلم»، «اعتبار علوم شناختی» و «مضامین، ژانرها و جستارها».

نویسنده در فصل اول که به نظریه‌پردازان فلسفه‌ فیلم می‌پردازد، هوگو مونستربرگ را اولین‌کسی معرفی می‌کند که درباره سینما اندیشه‌ورزی کرد. او در سال ۱۹۱۶ رساله‌ای فلسفی راجع به سینما نوشت. مونستربرگ تحت تاثیر قابلیت‌های بیانگرانه‌ سینما نسبت به تئاتر، تکنیک‌های ویژه‌ سینما مثل فلاش‌بک را منعکس‌کننده‌ ذهن انسان می‌داند و به دلیل همین همسانی‌های نزدیک‌تر سینما با فرآیندهای فکری ما، آن را برتر از تئاتر قرار می‌دهد.

نویسنده در ادامه صحبت از نظریه‌پردازان به آیزنشتاین با نگارش «رویکرد دیالکتیکی به فرم فیلم» و آندره بازن اشاره می‌کند. آیزنشتاین سعی داشت با کمک تدوین، شاکله‌ سینمایی را به خدمت مفهوم دیالکتیک هستی در آثار کارل مارکس درآورد. برای همین سعی داشت تا از تدوین بتواند به معنای جدیدی از ترکیب پلان‌ها دست یابد. برخلاف او بازن معتقد بود که کار سینما بازنمایی واقعیت است و از تدوین باید در خدمت ابهام‌زدایی و ساده‌سازی پیام فیلم بهره برده شود.

نظریه‌پردازان بعدی که کتاب به معرفی آنها می‌پردازد، زیگفرید کراکوئر، رابین وود و لورا مالوی هستند که اولی در ادامه‌ رئالیسم مورد نظر بازن و دفاع از دستاوردهای اولیه‌ سینما صحبت کرده و دو نظریه‌پرداز بعدی به مسائل جنسی و فمینیستی در فیلم‌ها پرداخته‌اند.

در فصل دوم، با عنوان پیشگامان فلسفه‌یفیلم از استنلی کاول به عنوان کسی که پیوند منسجمی میان فیلم و نظریه‌پردازی فلسفی برقرار کرده، سخن به میان می‌آید. «یکی از جذاب‌ترین مزایای سینما در نظر کاول این است که بدون نیاز به هنرهای دیگر، توانایی بی‌نظیری در ترکیب واقعیت و خیال دارد، و نشان می‌دهد پیوند آن دو عجیب نیست. از نظر کاول فیلم‌هایی مانند پرسونا اثر برگمان، بل دو ژور اثر لویس بونوئل و سرگیجه ساخته هیچکاک بر این اصل خیالی استوارند که دنیای واقعیت‌های تحقق ناپذیر و دنیای آرزوهای برآورده شده، کاملاً به هم شبیه‌اند و می‌توان در سینما بدون گنجاندن هیچ نشانه‌ تمایزی، این دو دنیا را در کنار هم نشاند و لحظاتی از حیرت و شگفتی برای بیننده آفرید.» کاول معتقد بود که: «فیلم خوب، فیلمی است که به اندازه‌ ادبیات خوب، دارای جزییات تفسیری باشد.»

مخاطب در فصل سوم کتاب، با یکی از بهترین زیبایی‌شناسان سینما به‌نام نوئل کارول آشنا می‌شود. او از معروف‌ترین مدافعان رویکرد شناختی در نظریه فیلم بود و مدافع چیزی بود که آن را «نظریه‌ اندیشگیِ» پاسخ‌های هیجانی می‌نامید. فصل چهارم که طولانی‌ترین بخش کتاب است با رویکرد فلسفی به ژانرهای وحشت و علمی-تخیلی آغاز می‌شود و آرای برخی فیلسوفان را در این ژانرها مورد بررسی قرار می‌دهد.

دنیل شا معتقد است: «علت لذت بردن از تماشای ژانر وحشت این است که ما را قادر می‌سازد به جای شخصیت‌های فیلم از احساس قدرتی لذت ببریم که از فرآیند پیچیده‌ همذات‌پنداری دوگانه با هیولا (یا شخص روانی) و قهرمانِ رودرروی آن حاصل می‌شود… همذات‌پنداری با دشمن قهرمان، ما را قادر می‌سازد با قرار گرفتن در جای او از قدرت ویرانگرش لذت ببریم و همزمان با قهرمان فیلم همدلی می‌کنیم تا دوباره مهار امور را در دست بگیرد.»

شا در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «وقتی از سرکوب، شناخت علل روان‌پریشی و یا نیروگذاری اولیه‌ رانه‌های غریزی سخن برانید، این کار، روان‌کاوی فیلم است؛ وقتی از نحوه‌ بازنمایی ارزش‌های یک فرهنگ یا خرده‌فرهنگ خاص متعلق به زمانی خاص در فیلم بحث کنید، این جامعه‌شناسی فیلم است؛ وقتی دلمشغول از هم گشودن عناصر نشانه‌شناختی «زبان» فیلم باشید، در واقع کار شما زبان‌شناسی است، و غیره. از دیگر سو، وقتی درباره‌ نهیلیسم و معنای زندگی در نور زمستانی برگمان یا اراده‌ نیک در عمل نزد کانت در هتل روآندا یا بازگشت ابدی نزد نیچه در درخشش ابدی ذهن پاک یا پالایش ترحم و ترس در گرگ‌نمای امریکایی در لندن سخن بگویید، کار شما فلسفه‌ فیلم است.»


10362435
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد رسولی شاعر آئینی درباره عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعری سرود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم کوتاه «آنیتا، گمشده در اخبار» در پی حضور در چهل و هشتمین جشنواره فیلم کلیولند، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه واجد شرایط حضور در رقابت اسکار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سید مجید پوراحمدی از افزایش اعضای این صندوق به بیش از ۱۰۳ هزار نفر خبر داد و گفت: خدمتگزاری به اصحاب فرهنگ و هنر سرلوحه برنامه‌های صندوق قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است