اقتصادی 11:10 - 04 خرداد 1398

واردات کالاهای اساسی ۲۸ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، یزدان سیف صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه علی رغم فشارهای آمریکا و برخی متحدانش، کشور در تأمین کالاهای اساسی وضعیت بسیار مطلوبی دارد، گفت: تا امروز یک میلیون و ٢٠٠ هزارتن ورودی کالا به داخل کشور داشتیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: هفته گذشته که بنده در بندر امام (ره) بودم اسکله خالی برای تخلیه کشتی‌ها نداشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخایر کشور نسبت به ١٨ ماه گذشته بی نظیر است، افزود: در حوزه واردات کل کالاهای اساسی در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال ٢٨ درصد رشد داشتیم.

افزایش ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخش کشاورزی امسال از بلایای طبیعی دچار آسیب های زیادی شد، به طوری که دو استان اول تولیدکننده گندم کشور و همچنین استان لرستان که بخشی از گندم مورد نیاز ما را تامین می کند، از این بلایا آسیب دیدند؛ با این حال بارندگی های مطلوب باعث افزایش تولید در بسیاری از نقاط کشور شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل میزان خرید تضمینی گندم از سال گذشته بیشتر بوده و ما تا ۴ خرداد ۹۸ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده ایم که حدود ۱۵ درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با همت دولت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مسئول تاکنون حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال (۹۰ درصد مطالبات گندم کاران) پرداخت شده و باقی آن نیز به زودی به حساب آنان واریز می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه دانه های روغنی نیز تاکنون حدود ۱۳۰ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده که این رقم نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳ درصد رشد دارد و حداکثر تا بعد از ظهر امروز یا صبح فردا مطالبات کلزاکاران به طور صددرصد پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول میزان مطالبات کلزاکاران را حدود ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

شکر به وفور در بازار وجود دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در دو ماه پایانی سال گذشته به دلیل بارندگی برداشت نیشکر به تاخیر افتاد و ما ناچار شدیم با ورود ذخایر استراتژیک به بازار شرایط بازار را کنترل کنیم، اظهارداشت: با وقوع سیلی که در اوایل سال جاری رخ داد، علاوه بر اینکه برداشت نیشکر کاملاً متوقف شد، شکرهایی که تولید شده بود نیز در انبارها محبوس شد. ضمن اینکه برخی از مزارع نیشکر آسیب دیدند. با این حال تا به امروز برای جبران این مسئله واردات خوبی انجام شده و روند واردات امیدبخش بوده است.

وی اضافه کرد: از دوم اردیبهشت ماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال ۳۴۹ هزار تن پیش فاکتور به عنوان حواله دریافت شکر به مصرف کنندگان اعم از صنایع شیرینی و شکلات، ستاد های تنظیم بازار استانی و سایر متقاضیان داده شده که برای ۲۳۲ هزار تن آن پول پرداخت شده است.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت خرید ۱۷۶ هزار تن و ظرف چهار روز ابتدای خرداد ۳۰ هزار تن شکر مورد نیاز متقاضیان را تأمین کردیم.

عرضه روزانه ۲ هزار تن شکر در تهران

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه روز گذشته ۳۵۰ تن شکر فقط در میادین میوه و تره بار تهران توزیع شد، اظهار داشت: روزانه فقط دو هزار تن شکر برای تهران تأمین می شود که این میزان بی سابقه است. ضمن اینکه در حال حاضر شرایط بازار شکر از آرامش نسبی برخوردار است اما هنوز آرامش مطلوب مورد نظر نرسیده است.

عده‌ای نمی‌خواهند قیمت شکر کاهش یابد

وی با اشاره به چسبندگی اقتصادی در بازار شکر یادآور شد: عده ای شکر را گران خریده اند و مایل نیستند که قیمت این کالا کاهش پیدا کند بنابراین هر ترفندی به کار می برند تا کمتر زیان کنند و در این راه حتی ممکن است از رسانه ها استفاده کنند بنابراین رسانه های ما باید در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه شکر در سطح بازار برای صنف صنعت و مصارف خانوار به وفور وجود دارد، تصریح کرد: قیمت این کالا به صورت فله در میادین کیلویی سه هزار و ۴۰۰ تومان، در واحدهای خرده فروشی سه هزار و ۵۰۰ و برای واحدهای صنف و صنعت هر کیلوگرم ۳ هزار و ۴۰۰ تومان است. ضمن اینکه قیمت شکر بسته بندی نیز بسته به مقدار آن متفاوت است به عنوان مثال شکر با بسته بندی ۹۰۰ گرمی تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شود.

مردم از گرانفروشان خرید نکنند

سیف در باره اینکه مغازه های خرده فروشی در سطح شهر تهران شکر فله را کیلویی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و بسته بندی ۹۰۰ گرمی را حدود ۱۱ هزار تومان عرضه می کنند، گفت: در این زمینه باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه وقتی واحدی کالایی را گران می فروشد مردم از آن خرید نکنند. دوم اینکه این گران فروشی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی کنند. ضمن اینکه بحث چسبندگی قیمت که به آن اشاره کردیم در اینجا مطرح می شود. این فروشندگان شکر را گران خریده اند و در حال حاضر نیز می خواهند آن را گران بفروشند اما مردم باید از مراکزی که شکر را با نرخ مصوب عرضه می کند، خریداری کنند.

تولید گندم در استان بوشهر سه برابر شد

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برآورد می شود امسال ۱۱ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، گفت: سال گذشته ما ۷۰۰ هزار تن گندم در استان فارس خریداری کردیم اما امسال این رقم به بالای یک میلیون تن می رسد. همچنین در استان های غربی و مرکزی امسال میزان تولید افزایش زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر امسال تولید گندم سه برابر سال گذشته خواهد بود.

نانوایی ها اجازه ندارند قیمت نان را افزایش دهند

سیف با تأکید بر اینکه نانوایی آزادپز نداریم، اظهار داشت: با توجه به اتفاقات اخیر تمام نانوایی های سطح کشور از طریق سامانه بانک سپه، آرد یارانه ای دریافت می کند. به همین دلیل اجازه افزایش قیمت ندارد.

وی افزود: از دستگاه های نظارتی می خواهیم به تخلفات نانوایی ها رسیدگی کنند و اجازه فروش نان بالاتر از نرخ مصوب را ندهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزودن کنجد به نان گفت: اگر این اتفاق به اجبار رخ دهد، تخلف است و باید با آن برخورد شود اما گاهی مقاومتی از طرف مصرف کننده اتفاق نمی افتد و مصرف کننده به راحتی آن را می پذیرد. بنابراین این اتفاق تثبیت می شود.

قیمت برنج وارداتی تغییر نمی کند

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره افزایش قیمت برنج وارداتی تصریح کرد: بعید می دانم در حوزه برنج وارداتی شاهد تغییر قیمتی باشیم تا امروز نیز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی ادامه داد: امسال در زمینه واردات برنج، تنوع خواهیم داشت و این واردات از مبادی بیشتری انجام می شود و درجه تمرکز واردات از برخی از کشورها کاهش پیدا می کند.

اتخاذ تمهیدات ویژه برای افزایش راندمان کامیون ها

سیف همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره مشکل حمل چغندر کشاورزان خوزستانی با بیان اینکه استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم و نزدیک به ۸۰۰ هزار تن چغندر دارد که باید حمل شود، اظهار داشت: علاوه بر این در ورودی بندر امام خمینی نیز حجم بارها و کالاهای اساسی بسیار بالاست و ما نیاز به یک برنامه ریزی جدی تری داریم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: هفته گذشته جلسه ای با معاون وزیر راه و مسئولان سازمان حمل و نقل جاده ای در این زمینه داشتیم که براساس آن مقرر شد برای کامیون هایی که از بندر امام و خوزستان بار حمل می کنند تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود. به عنوان مثال میزان سوخت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود. لاستیک مورد نیاز آنها تأمین شود و مواردی از این قبیل تا راندمان و بهره وری آنها افزایش پیدا کند که خوشبختانه از هفته پیش تاکنون نیز وضعیت بهتر شده است.


10136393
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که درآمد حاصل از مالیات واحدهای خالی و لوکس در بودجه ۱۴۰۳ یک هزار و۴۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که طبق آخرین آمارهای وزارت راه وشهرسازی ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی به بازار مسکن عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است