فرهنگی‌هنری 14:22 - 07 آذر 1400

سومین استان خسارت‌دیده از جنگ باغ‌موزه ندارد/پروژه‌ای که۱۱ساله شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: باغ موزه دفاع مقدس لرستان با گذشت ۱۱ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان در جدال با معضل تکراری کمبود اعتبار به سر می‌برد تا این پروژه عظیم فرهنگی در میان وعده‌ها نیمه‌تمام باقی بماند.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات فرهنگی لرستانی‌ها از دولت به موضوع پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان خواهیم پرداخت.

عدم تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان بعد از ۱۱ سال

پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان در سال ۱۳۸۹ در مساحت شش هزار مترمربع کلید خورد تا رشادت‌های رزمندگان لرستانی در این موزه ثبت و برای همیشه در تاریخ ماندگار بماند.

توقف موزه دفاع مقدس در یک قدمی افتتاح/ وعده‌های استاندار عملی نشد

اما طی این سال‌ها تزریق قطره چکانی اعتبارات و عدم تحقق وعده‌های مسئولان برای تخصیص اعتبارات عامل عدم تکمیل و افتتاح این پروژه فرهنگی بوده است.

حالا پروژه‌ای که می‌تواند در کنار ظرفیت‌های فرهنگی ویژه ای که دارد به عنوان یک بستر گردشگری نیز مطرح باشد، در بن بست کمبود اعتبار گرفتار است.

در باغ موزه دفاع مقدس لرستان بخش‌های ویژه گالری، سالن‌های آمفی تئاتر و کلاس آموزشی، بخش‌های ویژه نمایش ادوات جنگی و … پیش بینی شده است که در جوار یادمان شهدای گمنام شهر خرم آباد می‌تواند به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود.

اعتبارات پروژه پرداخت نشد

سرهنگ پاسدار محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در خصوص پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان با اشاره به اینکه تلاش ما این است که از دو طریق ملی و استانی اعتبارات برای تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان دریافت کنیم، اظهار داشت: در حوزه اعتبارات ملی ۸ میلیارد تومان اختصاص داده‌اند که اوراق ۱۴۰۳ است، یعنی مبلغ آن در نهایت به ۳ میلیارد می‌رسد.

توقف موزه دفاع مقدس در یک قدمی افتتاح/ وعده‌های استاندار عملی نشد

وی با بیان اینکه استاندار لرستان سابق هم در جلسه‌ای با حضور سردار کشکولی فرمانده سپاه لرستان و دیگر مسئولان استانی قول مساعد دادند ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه کمک می‌کنند، تصریح کرد: در نهایت زمانی که آقای جغتایی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور به استان آمدند ۱۰ میلیارد تومان تخصیص برای پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان دادند و استاندار لرستان هم گفتند ۵ میلیارد اعتبار وعده داده شده از سوی ایشان هم در همین ۱۰ میلیارد دیده می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اینکه ما اعلام کردیم که حداقل اعتبار کمکی به میزان یک میلیارد تومان پرداخت شود تا پیمانکار برای ادامه کار ترغیب شود، ادامه داد: متأسفانه این میزان اعتبار پرداخت نشد که اگر پرداخت می‌شد پیمانکار ما دست به عصا راه نمی‌رفت و شاید حداقل ورودی باغ موزه امسال آماده شده بود.

سرهنگ رشیدی با تاکید بر اینکه از آن اعتبار هیچ مقداری ندادند و از زمان وعده اختصاص این اعتبار تا کنون دو ماهی می‌گذرد، افزود: انتظار داریم در لرستان هم مثل استان‌های دیگر برای کارهای فرهنگی همچون تکمیل باغ موزه دفاع مقدس و چاپ کتب این حوزه کمک بدهند؛ به طور مثال در یزد شورای شهر و شهرداری سالانه یک میلیارد برای حمایت از چاپ کتاب اختصاص می‌دهند.

تکمیل باغ موزه دفاع مقدس مطالبه لرستانی‌ها

وی افزود: تکمیل باغ موزه دفاع مقدس لرستان مطالبه عمومی مردم و کسانی است که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند، حق مردم است که باغ موزه داشته باشند.

موزه دفاع مقدس لرستان چشم انتظار اعتبار

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با انتقاد از اینکه چرا در استان‌های دیگر کارها روان است اما در لرستان حرکت لاک پشتی است، گفت: آن کاری که ما باید انجام دهیم را همواره پیگیری می‌کنیم اما از بودجه استانی خبری نیست و اعتبارات قطره چکانی است.

سرهنگ رشیدی با تاکید بر اینکه حمایت از انجام کارهای حوزه دفاع مقدس وظیفه ذاتی همه ماست، خاطرنشان کرد: استاندار لرستان ریاست شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار استان است و نیاز است با توجه به مسئولیتی که دارند از اقدامات این حوزه حمایت کنند.


11340593
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است