سیاسی 05:00 - 04 خرداد 1398
/پاسخ به دعوت رئیس قوه قضائیه در بررسی دلایل وقوع نزاع‌ها/
یک وکیل دادگستری گفت: اینکه قوه قضائیه تصور کند که مشکل کثرت نزاع و دعاوی مسأله قضائی بوده و فقط از طریق قضائی حل می‌شود اشتباه است بلکه این موضوع نیازمند تعامل جدی پیشگیرانه بین هر سه قوه است.

آذربایجانی: کاهش دعاوی قضایی نیازمند تعامل جدی سه قوه است

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با توجه به درخواست ریاست قوه قضائیه مبنی بر پیگیری علل نزاع و دعاوی و کثرت تشکیل پرونده‌های قضائی اظهار کرد: در خصوص کثرت پرونده‌های کیفری به مفهوم اعم که نزاع و درگیری و چاقوکشی یکی از مصادیق آن هست، اولین نکته‌ای که وجود دارد این است که این موضوعی نیست که صرفاً مرتبط با یک قوه خاص باشد، اما چون تجلی این مسائل و طرح این دعاوی بیشتر در قوه قضائیه صورت می‌گیرد، احتمالاً ریاست قوه قضائیه زودترین فردی است که به این مسأله توجه دارد.

وی تاکید کرد: برای اینکه مشکل عصبیت و روحیه تهاجمی که در مردم ایجاد شده به طور نسبی حل شود، نیازمند تعامل میان هر سه قوه هستیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: قدر متقین آن است که یکی از عوامل کثرت نزاع و دعاوی که مستقیماً مرتبط با قوه قضائیه می‌شود این است که اصولاً احقاق حق در قوه قضائیه بسیار طولانی و پر دردسر است و وقتی کسانی که مورد ظلم واقع می‌شوند به راحتی نمی‌توانند استیفای حق کنند به همان نسبت کسانی که ظالم هستند و به دیگران تجاوز می‌کنند، از این طولانی بودن جریان دادرسی و سهل بودن سو استفاده می‌کنند و حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند.

آذربایجانی مسائل فرهنگی را نیز یکی دیگر از موارد مؤثر در رابطه با کثرت نزاع‌ها و دعاوی دانست و گفت: کارهای فرهنگی کارهایی نیست که بشود یکی دو روزه انجام داد بلکه مستلزم یک حمیت بسیار مهم است که مجری آن می‌تواند بخش‌های مختلفی از جمله صداوسیما، وزارت ارشاد و آموزش پرورش باشد که بتوانیم این مقوله را از نظر فرهنگی تعدیل کنیم.

وی ضمن بیان اینکه به جای عصبیت و تندی باید سعی کنیم به سمت مهرورزی برویم، یادآور شد: اخیراً محققان مضامین کتاب‌های فارسی را با کتاب‌هایی که در چین و آلمان چاپ می‌شود با هم مقایسه و مشاهده کردند مضامینی که در کتاب‌های فارسی ما درج شده کمتر مبتنی بر مهرورزی واقعی است که این خود یک نقطه ضعف است.

این وکیل دادگستری در خصوص تأثیر مسائل اقتصادی در کثرت نزاع در جامعه بیان کرد: تورم، گرانی و بیکاری یکی دیگر از عوامل این موضوع بوده و اینها عواملی هستند که مسائل مرتبط با روحیه تهاجمی را تشدید می‌کنند.

آذربایجانی خاطرنشان کرد: همچنین مشاهده مواردی مانند رانت خواری یا تبعیض در جذب و استخدام و امثال آنها، مجموع عواملی هستند که کسانی که درگیر این وقایع می‌شوند را بیشتر به سمت جبران این مسأله می‌برد تا سعی کنند ظلمی که به صورت مستقیم به آنها وارد شده را از طریق تجاوزطلبی جبران کنند.

وی گفت: اینکه قوه قضائیه بخواهد در این زمینه فکر جامع و درازمدتی داشته باشد خوب است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت، اما اینکه این قوه تصور کند که این مسأله قضائی بوده و فقط از طریق قضائی این مشکل حل می‌شود اشتباه است و این موضوع به طور قطع نیاز به تعامل جدی پیشگیرانه با هر سه قوه دارد.

انتهای پیام


10135636
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است