استانی 09:25 - 01 شهریور 1396
گزارشی از نذر فرهنگی یک گروه خودجوش مردمی
«مهدیه»‌ شخصیتی فرهنگی است که «جبهه فرهنگی خودجوش محجبه‌ها» آن را تولید کرده است. خیریه‌ای فرهنگی که توسط عده‌ای از طلبه‌ها و دانشجویان با هدف تولید و پخش رایگان محصولات فرهنگی تراز اول انقلاب اسلامی در بین کودکان و نوجوانان به راه افتاده است.

ترویج حجاب با یک کتاب داستان

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دخترک کتاب را به دست گرفته است، می‌نشیند و با خوشحالی آن را نگاه می‌کند. کتاب را ورق می‌زند. با اینکه مشخص است که سواد خواندن ندارد اما به دقت عکس‌های کتاب را نگاه می‌کند. کتاب طرح جلد خوبی دارد و ناخودآگاه چشم را جذب خود می‌کند و بچه‌ها را به سمت خود می‌کشد. نام کتاب «مهدیه و لباس‌های سخنگو» است.

«مهدیه»‌ شخصیتی فرهنگی است که «جبهه فرهنگی خودجوش محجبه‌ها» آن را تولید کرده است. خیریه‌ای فرهنگی که توسط عده‌ای از طلبه‌ها و دانشجویان با هدف تولید و پخش رایگان محصولات فرهنگی تراز اول انقلاب اسلامی در بین کودکان و نوجوانان به راه افتاده است. نثر داستانی کتاب، آن را جذاب کرده است. شروع کار به چرایی ارجح بودن حجاب چادر برای زنان مسلمان می‌پردازد. کتاب با نثری روان به شیوه‌ای کاملا منطقی و عقلانی برای دختربچه‌ها توضیح می‌دهد که چرا باید حجاب داشته باشند و چرا چادر برترین حجاب است.

رواج عروسک‌های باربی و امثال آن در ایران که فرهنگ غربی را با خود یدک می‌کشند، عرضه لوازم التحریر با نمادهای غربی و فراگیر شدن شخصیت‌های غربی در بین کودکان باعث شده است تا جبهه فرهنگی خودجوش محجبه‌ها شخصیتی را برای کودکان طراحی کنند که بتواند ارتباط مناسبی را با کودکان داشته باشد.

در کنار کتاب، عروسک مهدیه که در واقع همان شخصیت اصلی کتاب است، توسط این گروه فرهنگی طراحی و تولید شده است. اعضای این گروه می‌گویند که با توجه به اینکه عروسک پاشنه‌آشیل تربیت در کودکان به‌ویژه دختران است، این کار را انجام داده‌اند.

طراحان این عروسک معتقدند که آمریکا ۲۰ نوع عروسک را در ایران رواج داده است که باربی تنها یک نوع آن است. آنها می‌گویند: «نکته جالب اینجاست که این عروسک‌ها لوازم التحریر، فیلم، کارتون و تی‌شرت هم دارند و آنها با این عروسک‌ها تفکر، اندیشه وسبک زندگی غربی را در ذهن فرزندان ما وارد می‌کنند. مطمئنا در زمینه ساخت عروسک ما به اندازه غربی‌ها موفق نبوده‌ایم، اما همین که در این چند سال باز هم بخش خصوصی به‌طور خودجوش ساخت عروسک را برای کودکان جدی گرفته‌اند جای امیدواری دارد. در کتاب «مهدیه و لباس‌های سخنگو» درخصوص مفهوم نامحرم و محرم بودن و مفاهیم دیگر دینی بحث نشده است، بلکه ابتدا به لزوم پوشش از نظر عقلانی اشاره شده است و اینکه هر کسی متناسب با شانیت خود پوششی دارد و این پوشش با همه حرف می‌زند.»

نویسندگان این کتاب می‌گویند: «در این کتاب اشاره شده است که لباس کثیف یا تمیز هم حرف می‌زند یا لباس عروس، پلیس و …. چون تخیل کودکان قوی است باید ابتدا عنصر تخیل کودک را به صورت عقلانی جلو برد. برای همین به مساله سخن گفتن لباس‌ها با دیگران پرداخته‌ایم.»

در جایی از کتاب، مادر از دخترش سوال می‌کند که دخترم زنی که لباس عروس پوشیده چه کسی است و دختر می‌گوید او عروس است. هرلباسی نشان می‌دهد که چه فردی آن را پوشیده است، مانند لباس پلیس یا یک روحانی یا... . وقتی این اتفاق می‌افتد به فرزندش می‌گوید لباس‌های تو هم صحبت می‌کند، باید به‌گونه‌ای لباس بپوشی که خدا راضی باشد.

نویسندگان این کتاب می‌گویند: «در دنیای امروز که مفاهیمی مثل حجاب، محرم و نامحرم برای کودکان ناآشناست، این کتاب، با تم داستانی که دارد می‌تواند دختران را جذب کند که اگر کودک، خودش کتاب را می‌خواند با سوال کردن‌های مداوم از مادر بتواند به جواب‌هایش برسد. کتاب کودک را وادار به سوال کردن می‌کند. همین سوال کردن باعث می‌شود ذهنش نسبت به هدفی که کتاب دارد، باز شود. حتی آشنا شدن کودک با برخی واژه‌ها یکی دیگر از اهداف این کتاب است.»  این کتاب در بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران معرفی و توزیع شد، اما تنها مکان معرفی این کتاب، نمایشگاه کتاب نبود. دست‌اندرکاران توزیع کتاب با نذر خیریه‌ای که برای کتاب برگزار کرده‌اند، توانسته‌اند این کتاب را به اقصی نقاط کشور برسانند تا همه کودکان کشور کتاب را داشته باشند. ، حتی برخی مراکز درمانی یا مهدکودک‌ها و مدارس هم در خواست برای توزیع این کتاب را داشته‌اند.

این کتاب توسط وحید جهان تیغ براساس روش آموزش فلسفه به کودکان نوشته شده است و با اصول اندیشه، تفکر و فلسفه و با زبان کودک می‌خواهد به صورت عقلانی حجاب را به کودکان آموزش دهد.

 این کتاب براساس روایات و احادیث هم این امر را برای کودکان ثابت می‌کند. این روزها که بازار کتاب کودک پر است از « سوپرمن»‌ها، «بت‌من»‌ها، «مرد عنکبوتی»ها و هزاران شخصیت خارجی دیگر، وجود شخصیت‌هایی مثل «مهدیه» که طراحی جذابی دارد می‌تواند در جذب کودکان به سمت کتاب‌های این چنینی که هدف والایی دارند، مثمرثمر باشد.

* منبع: روزنامه فرهیختگان

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

انتهتای پیام/


9382467
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است