سیاسی 00:00 - 14 آذر 1395
در گفت‌وگو با ایسنا
رییس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا معتقد است نگرانی‌های آمریکا در مورد حزب الله که تنها مربوط به اسراییل است یک موضع زیان‌آور برای آمریکاست چرا که از ایجاد روابط بهتر با ایران که یک توسعه مثبت برای منطقه و جهان محسوب می‌شود جلوگیری می‌کنند.

رییس دفتر کاوین پاول: اسراییل مانع بهبود روابط ایران و آمریکاست

لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته‌ی آمریکایی و رییس دفتر کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکاست که هم اکنون نیز مدیریت «باشگاه رهبری کالین پاول» را بر عهده دارد. او از مهم‌ترین منتقدان جنگ آمریکا علیه عراق محسوب می‌شود. او در ژانویه‌ی 2007 در مصاحبه با شبکه‌ی خبری بی بی سی اعلام کرد که پس از حمله‌ی آمریکا به عراق پیشنهاد ایران به آمریکا برای کمک به ایجاد ثبات در عراق توسط وزارت خارجه‌ی این کشور مورد استقبال قرار گرفت اما توسط دیک چنی، معاون جورج بوش رد شد.

ویلکرسون در گفت‌وگویی به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخ گفت که متن آن به این شرح است:

پرسش: مواضع غیراصولی ترامپ در طول کمپین انتخاباتی‌اش موجب نگرانی بسیاری در اروپا و آسیا به‌خصوص در ایران شده است. به نظر شما ترامپ می‌تواند برجام را با مشکل مواجه کند یا مجبور است برخلاف شعارهایش آن را اجرا کند؟

پاسخ: من معتقدم زمانی که ترامپ به طور رسمی وارد کاخ سفید شود مجبور به اجرای برجام خواهد بود، اگرچه نگران آن هستم که برخی از اعضای کنگره آمریکا و همین طور عناصر تندرو در ایران به تلاش خود برای تضعیف برجام ادامه خواهند داد. مقابله با تندروها در واشنگتن و تهران کار بسیار دشواری خواهد بود اما معتقدم که ترامپ در نهایت در حفظ و اجرای برجام موفق خواهد بود.

پرسش: مواضع اخیر اتحادیه اروپا در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ‌خانم موگرینی در دفاع از برجام این توافق را برای اروپا حیاتی دانسته و با هرگونه تغییر آن مخالفت کرده است.

پاسخ: به نظر من اتحادیه اروپا در حمایت خود از برجام ثابت قدم خواهد بود و هم‌چنین معتقدم که چنین حمایتی از سوی اتحادیه اروپا بر روی ترامپ تاثیرگذار خواهد بود، همین‌طور حمایت محکم روسیه و چین از توافق نیز بسیار موثر است.

پرسش: پیش‌بینی شما درباره کابینه ترامپ در حوزه سیاست خارجی چیست؟ آیا ترامپ به افراد تندرو که به خصوص مخالف مسلمانان و مهاجران هستند در کابینه خود میدان خواهد داد؟

پاسخ:‌ معتقدم اغلب سخنان ضدمسلمانان و ضدمکزیکی‌ها و دیگر سخنان نفرت‌انگیز ترامپ تنها نوعی فرصت‌طلبی سیاسی بوده و نمی‌توان آن را موضع سیاسی ترامپ دانست.

به نظر من ترامپ پس از آغاز کار خود اظهارات خود را با احتیاط بیش‌تری بیان خواهد کرد.

پرسش: باتوجه به مواضع سرسخت ترامپ علیه داعش آیا احتمال همکاری بیش‌تر میان آمریکا و متحدان سوریه یعنی روسیه و ایران وجود دارد یا آمریکا هم‌چنان به حمایت از گروه‌های تروریستی میانه‌رو مخالف اسد ادامه می‌دهد؟

پاسخ: احتمال افزایش همکاری میان طرف‌ها برای خاتمه دادن به جنگ و خونریزی در سوریه وجود دارد. معتقدم که ترامپ ضمن این که سیاست‌های دولت اوباما را ادامه خواهد داد آماده خواهد بود تا با ایران و روسیه و دولت سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه همکاری کند.

پرسش: چمدان هسته‌ای در دستان ترامپ قرار می‌گیرد، چقدر ترامپ آماده‌ تصمیم‌گیری درباره تهدیدات هسته‌ای و استفاده از تسلیحات هسته‌ای است؟

پاسخ: هیچ یک از رییسان جمهوری آمریکا آمادگی استفاده از تسلیحات هسته‌ای بر اساس حمله پیش‌دستانه را ندارند.

پرسش: ترامپ در کمپین انتخاباتیش کره جنوبی و ژاپن را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در مقابل پیونگ یانگ تشویق کرده بود، آیا اجرایی شدن این پیشنهاد، تهدیدی برای منع اشاعه نیست؟

پاسخ: بار دیگر تاکید می‌کنم که سخنان پیش از انتخابات ترامپ تنها نوعی فرصت‌طلبی سیاسی بوده است و چنین اظهاراتی را عملی نخواهد کرد.

پرسش: ارزیابی شما از اعتراضات مخالفان ریاست جمهوری ترامپ چیست؟ این اعتراضات چه پیامی دارد و تا کجا ادامه خواهد داشت؟ 

پاسخ: افراد زیادی به دلیل آن که کلینتون با حاشیه بسیار اندکی انتخابات را به ترامپ واگذار کرد در آمریکا وجود دارند. در طول چند هفته آینده تلاش‌های مختلفی در راستای آرام کردن معترضان انجام خواهد شد اگر این شرایط به طور دقیق کنترل نشود امکان دارد شرایط خطرناکی ایجاد شود که البته فکر نمی‌کنم شرایط پرتنش ایجاد شود.

پرسش: ارزیابی شما درباره نقش ایران در مبارزه علیه تروریست‌ها در عراق و سوریه در سال‌های اخیر چیست؟

پاسخ: ایران کارهای مثبتی را در عراق و سوریه انجام داده است البته حمایت ایران از حزب الله برای آمریکا و اسراییل نگران کننده است. حزب الله مانند گروه‌های دیگر به دنبال افزایش حیطه نفوذ خود در مناطق مختلف و کشورهای دیگر نیست و به نظر نمی‌رسدکه دلیلی برای انجام چنین اقدامی داشته باشد. بنابراین نگرانی‌های آمریکا در مورد حزب الله تنها مربوط به اسراییل است که این یک موضع زیان‌آور برای آمریکاست چرا که از ایجاد روابط بهتر با ایران که یک توسعه مثبت برای منطقه و جهان محسوب می‌شود جلوگیری می‌کنند. در طولانی مدت بهبود روابط آمریکا و ایران یک توسعه مثبت برای امنیت اسراییل نیز محسوب می‌شود اما حاکمیت کنونی اسراییل به چنین امری مایل نیست. دولت اسراییل هم‌اکنون تنها به فکر ایجاد یک اسراییل قدرتمندتر است که برای امنیت منطقه و خود اسراییل امری بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، ترامپ در اوایل کارزار انتخاباتی خود بارها اعلام کرد که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست و پس از رسیدن به صندلی کاخ سفید آن را پاره خواهد کرد. این موضع ترامپ نیز با مخالفت‌های گسترده حزب دموکرات و دولت آمریکا روبه‌رو و نیز باعث ایجاد نگرانی‌های عمیق میان کشورهای مذاکره کننده برجام شد تا جایی که طرف‌های اروپایی برجام بارها نگرانی خود را در این باره ابراز کردند.

اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی کارزار انتخاباتی آمریکا ترامپ موضع نرم‌تری را در قبال برجام اتخاذ می‌کرد که نشان از مشورت بیش‌تر او با مشاوران خود در این باره بود.

ترامپ در آخرین اظهار نظرهای خود در مورد برجام با خودداری از به کار بردن لفظ "پاره کردن برجام" تاکید کرد که برجام کنونی را قبول ندارد و باید طرف‌های مذاکره کننده در راستای ایجاد تغییراتی در آن مذاکرات هسته‌ای را بار دیگر انجام دهند.

اما با پیروزی ترامپ در انتخابات هشتم  نوامبر ضمن شوکه شدن اغلب رهبران جهان از شکست کلینتون در برابر ترامپ نگرانی‌ها از اقدام احتمالی ترامپ در راستای لغو برجام افزایش یافت و رهبران اروپایی در این باره واکنش نشان دادند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا، پوریا فیروزنژاد

انتهای پیام


8442767
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان با قربانعلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی حماس صبح روز پنجشنبه در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان محیط زیست گفت: از مهمترین برنامه‌هایمان قانون هوای پاک است که امسال آن را عملیاتی خواهیم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت: باید یک آشتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولویت های امسال وزارتخانه متبوع خود توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح مجلس در خصوص اتباع خارجی بخش‌های مختلفی دارد که باید تصویب شود، چون در این زمینه خلاء قانونی داریم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کند تا اقدامی صورت گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه اجتماعی ایکس جنگ علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه بسیار غم‌انگیز و دردناک عنوان کرد و در پیامی از آن به شدت انتقاد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران از تماس تلفنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است