سیاسی 10:07 - 03 مهر 1397

مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه «پالرمو» را رفع کرد

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه «الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در راستای رفع ایراد شورای نگهبان، به انتهای بند یک ماده واحده، یک تبصره اضافه شد. براساس بند یک ماده واحده این لایحه، «جمهوری اسلامی ایران مفاد مواد ۲، ۳، ۵، ۱۰و ۲۳ آن را براساس قوانین و مقررات داخلی خود به ویژه اصول قانون اساسی تفسیر و اجرا خواهد کرد».

همچنین «در مواردی که اجرای بند یک ماده ۱۴ مستلزم مصرف خلاف شرع اموال باشد جمهوری اسلامی ایران به مفاد این ماده در  این خصوص متعهد نخواهد بود»

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری خطاب به لاریجانی اعلام کرد؛ گفت شما نمی توانید به صورت مشروط به این لایحه ملحق شوید.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اظهارداشت: جمهوری اسلامی می تواند با حق تحفظ به این لایحه بپیوندد. اگر کشوری قبول نکرد، در آن راستا با ما معاضدت قضایی نمی کند.

در ادامه، به انتهای بند یک ماده واحده این لایحه یک تبصره اضافه شد؛ بر اساس این تبصره، در مواردی که اجرای بند یک ماده ۱۴ مستلزم مصرف خلاف شرع اموال باشد، جمهوری اسلامی ایران به مفاد این ماده در این خصوص متعهد نخواهد بود.

در نهایت نمایندگان با ۱۴۱ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در مجلس، اصلاح صورت گرفته در این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان را به تصویب رساندند.

لاریجانی اظهارداشت: ایرادات دیگر شورای نگهبان نیز ایرادات شکلی است و نیازی به تصویب آن در صحن علنی نیست.

گفتنی است، پیش از این مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به دبیر شورای نگهبان ایراداتی را نسبت به این دو لایحه اعلام کرده بود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«حضرت آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان

سلام علیکم

در اجرای مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، ابلاغیه مقام معظم رهبری و در چارچوب اقدامات مصرح در ماده ۷ مقررات مذکور نظر هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، در جلسه مورخ نهم تیرماه ۱۳۹۷ در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به شرح زیر ابلاغ می گردد:

نظر به اینکه ارائه و افشای اطلاعات مالی و اقتصادی در شرایط تحریم آسیب پذیری کشور را افزایش می دهد، بنابراین جزء ب بند یک ماده ۷، بند یک ماده ۱۲، بندهای ۳ و ۵ ماده ۱۵ و همچنین مواد ۱۶ و ۱۸ کنوانسیون مذکور مغایر با بند ۲۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تشخیص داده شد. ضمناً جدول مغایرت لایحه با سیاست های کلی پیوست می شود.

تذکر: مصوبه مجلس دارای ابهاماتی به شرح ذیل است که امکان سوء استفاده از آنها علیه امنیت و منافع ملی وجود دارد. از این حیث پس از رفع ابهامات توسط مجلس شورای اسلامی، امکان اظهارنظر وجود دارد.

۱ ـ با توجه به مفاد ماده ۳۵ مصوبه مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۹ کنوانسیون وین امکان پذیرش قطعی شروط ۵ گانه مصوب مجلس مندرج در ماده واحده نامعلوم بوده و مبهم می باشد.

۲ ـ مصادیق و عناوین مجرمانه در مواد ۲، ۳، ۵، ۶، ۸ و ۲۳ مبهم می باشد.

۳ ـ مرجع تقصیر و تشخیص در شروط ۵ گانه مجلس و مواد ۲، ۳، ۴، ۶ و ۳۵ کنوانسیون نامعلوم بوده و ابهام دارد.

۴ ـ مصادیق پیشگیری، تحقیق و پیگرد در بند یک ماده ۳ نامعلوم و مبهم می باشد».

رئیس مجلس در جلسه امروز و در جریان بررسی این لایحه گفت: در مورد لایحه پالرمو و پولشویی، کمیسیون نظارت مجمع ایراداتی گرفته و به شورای نگهبان اعلام کرده بود؛ این در حالی است که معمولاً ایرادات مجمع به لوایح، به کمیسیون ارائه می شد.

لاریجانی ادامه داد: به همین دلیل کمیسیون ایرادات مجمع را رفع نکرد. این دو لایحه پس از تصویب در مجلس به مجمع تشخیص ارسال می شود تا ایرادات کمیسیون نظارت مجمع در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد. اگر اعضای مجمع در صحن این ایرادات را نپذیرند، مصوبه کمیسیون اصل است.

وی بیان داشت: در جلسه مجمع نیز در خصوص این اقدام شورای نظارت بحث شد، اعضای مجمع نیز ایراداتی داشتند. آقای رضایی اعلام کردند که این ایرادات در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد.


9918540
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» باهنر درباره الزام وحدت در مجلس دوازدهم توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، گفت: اگر اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مهمانپرست گفت: جلسه شورای امنیت دستاورد بزرگی برای کشور ما و شکست مهمی برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» موشک‌ها و پهپاد‌هایی که از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت و در ادامه اصابت کرد، بزرگترین عملیات پهپادی جهان را به نام ایران ثبت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ترابی گفت: فشار روانی به صهیونیست‌ها در زمان پاسخ ما بسیار سنگین و سخت بوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: عبور دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کار بسیار خارق‌العاده‌ای بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است