استانی 00:25 - 03 اسفند 1395
دانشیار دانشگاه خوارزمی:
قزوین- دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: با استفاده از فرصت های بین المللی و ترویج خط، زبان و فرهنگ کشورهای اسلامی می توان برای تمدن سازی اسلامی گام برداشت.

فرصت های بین المللی برای ایجاد تمدن اسلامی استفاده شود

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا کریمی روز دوشنبه در دومین همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی که در پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت: با اتخاذ راهبرد مناسب برای حضور در مجامع بین المللی می توان از فرصت هایی که این مجامع برای تمدن سازی ایجاد می کنند برای ساختن تمدن نوین اسلامی استفاده کرد.

کریمی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های جهان اسلامی برای شکل دادن تمدن نوین اسلامی، منازعات و اختلافات موجود در جهان اسلام را مانعی بر سرراه شکل گیری تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: باید این منازعات را به حداقل رساند و زمینه ها و بسترهای داخلی جهان اسلام را برای تمدن سازی فراهم کرد.

دانشیار دانشگاه خوارزمی بیان کرد: محیط بین المللی به عنوان محیط و بستری که جهان اسلام در آن قرار دارد و از آن تاثیر می پذیرد در محیط خارج از جهان اسلام شرایطی ایجاد شده است که فرصت های زیادی برای تمدن سازی در اختیار کشورهای اسلامی قرار می دهد و با استفاده از این فرصت ها می توان عوامل موثر بر ظهور تمدن ها را که خارج از جهان اسلام قرار دارند برای شکل دادن تمدن نوین اسلامی به خدمت گرفت و از آن برای ایجاد تمدن نوین اسلامی استفاده کرد.

کریمی بهره گیری از ظرفیتها و بسترهای بین المللی، تاثیر گذاری بر اتاق های فکر و اعضای آنها، حضور در مجامع و نهادهای بین المللی و استفاده از دستاوردهای علمی موجود در جهان و گسترش خط و زبان و فرهنگ کشورهای اسلامی را به عنوان راهکاری برای استفاده از فرصت های بین المللی در جهت تمدن سازی معرفی کرد.

کریمی اضافه کرد: با اتخاذ راهبردهای مناسب می توان از تمام این فرصت ها استفاده کرد و از آنها برای تمدن سازی و پیشبرد فرایند شکل دادن تمدن نوین اسلامی سود برد.

مولوی عضو هیأت علمی دانشگاه بین الملی امام خمینی (ره) هم مقاله خود با عنوان تاثیر گرایش اجتماعی درتفاسیر قرآن کریم بر شکل گیری و شکوفایی  تمدن نوین اسلامی را ارائه کرد.

مولوی با اشاره به گرایش های گوناگون و متعدد در تفسیر قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه قرآن کریم تمام جنبه های مختلف زندگی بشر را در بر می گیرد و با توجه به اینکه یکی از این جنبه ها و ابعاد، جنبه های اجتماعی زندگی است، گرایش اجتماعی در تفسیر قرآن کریم شکل گرفته که در آن مفسران اجتماعی به دنبال ارائه راهکارهایی برای اصلاح جامعه براساس آموزه های قرآنی برآمده اند.

وی گفت: با تفسیر اجتماعی قرآن کریم می توان برای تمام مسائل و مشکلات جامعه راه حلی بر مبنای آموزه های قرآنی یافت و مشکلات را برطرف کرد.

مولوی با تاکید بر توانمندی تفسیر اجتماعی از قرآن برای ارائه راهکار برای رسیدن به اهداف مطلوب و شکل دادن فرهنگ و تمدن مورد نظر تصریح کرد: با تفسیر اجتماعی می توان به هویت بخشی جامعه اسلامی براساس قرآن، ایجاد اتحاد بین ملل مسلمان، اجتماعی کردن تعالیم قرآنی و ترویج آنها در جامعه، ایجاد نگرش مطلوب به زندگی و امید به آینده، تقویت بنیه و جایگاه علمی جهان اسلام و تربیت نیروی انسانی آگاه و آینده ساز براساس قرآن مدد رساند و از این طریق در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی اقدام کرد.



نجف زاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم با ارائه مقاله ای با عنوان عقلانیت سه گانه در تمدن اسلامی و امکان تکوین تمدن نوین اسلامی در همایش آینده نگاری تمدن نوین اسلامی امکان یا امتناع تمدن نوین اسلامی را مورد بررسی قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با اتکا به اصل عقلانیت می توان حوزه های تقابل و تنازع را کاهش داد و با جلوگیری از تبدیل اختلافات به بحران ها فضایی برای زیستن به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر فراهم ساخت و از این طریق با ایجاد جامعه بی تنش و آرام راه تمدن سازی را هموار کرد.

نجف زاده با اشاره به منازعات و تنش ها در جهان اسلام، این منازعات را مانع شکل گیری تمدن نوین اسلامی دانست و اضافه کرد: با عقلانیت اجتهادی می توان درباره مصلحت های اجتماعی سخن گفت و به راه حل رسید و با عقلانیت استراتژیک به تدبیر امور کشورهای جهان اسلام با یکدیگر پرداخت و منازعات رابه همکاری تبدیل کرد.

وی یادآورشد: با کاربرد عقلانیت های سه گانه و ترکیب آنها می توان به تدبیر امور پرداخت و با واقع نگری بحران های مختلفی را که امروز جامعه بشری با آن مواجه است حل کرد و این اتفاق  می تواند حوزه ای از زیست مسالمت آمیز را ایجاد  کند که بر بستر آن شکل گیری تمدن نوین اسلامی امکانپذیر می شود.


8835646
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است