اجتماعی 14:07 - 03 اردیبهشت 1398
دبیر هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، جزییات برگزاری این مجمع از 9 تا 10 اردیبهشت ماه در جزیره کیش را تشریح کرد.

مجمع جهانی سلامت؛ فرصتی برای شناساندن نظام سلامت ایران به جهان

به گزارش ایسنا، دکتر امیرحسین تکیان - دبیر هفتمین مجمع جهانی سلامت، در نشستی خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: مجمع جهانی سلامت، نشستی غیر سیاسی در فرآیند دستورگذاری قوانین سلامت است که نقش مهمی دارد. اعضای پیمان گروه هشت شامل ۲۵ عضو در این نشست حضور خواهند داشت.

وی افزود: دبیرخانه و کمیته علمی این نشست با همکاری ۱۷ نفر از اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۴۶ نفر عضو اجرایی از حدود ۲۰ ماه قبل شروع به فعالیت کرده است. این نشست با سه دستور کار شروع به فعالیت می‌کند که این سه دستور شامل: توسعه‌ی پایدار و چالش‌های سلامت، شامل چالش‌های سلامت منطقه نظیر آوارگی و جنگ زدگی و در نهایت محلی برای انتقال تجربیات و گفت و گوی بین کشورهای عضو است.

وی افزود: بر اساس این دستورات، ایران به همراه ۱۹۳ کشور عضو ملل متحد، دنبال کردن هدفمند دستور توسعه سلامت پایدار را با ۱۷ هدف و ۱۶۹ زیر هدف دنبال می‌کند. این اهداف شامل پنج زیر بخش مردم، محیط زیست، صلح، رفاه آدمیان و مشارکت است.

تکیان ادامه داد: این نشست با ۶ دستور اصل آغاز به کار خواهد کرد. اولین دستور بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان هستند که از ۵۵ میلیون مرگ در سراسر جهان حدود ۷۰ درصد بر اساس بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان، سکته قلبی، دیابت و چاقی جان خود را از دست می‌دهند. در ایران نیز ۸۱ درصد از مرگ و میر در سنین ۳۰ تا ۶۹ سال بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است. اما خوشبختانه کشور ما در زمینه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از کشورهای پیشرو شناخته شده است. دستور دوم، سلامت در شرایط ناپایدار مانند سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی است و همانطور که می‌دانید ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که از این نظر بسیار شرایط ناپایداری دارد.

وی افزود: سومین دستور شامل بهداشت محیط و تغییرات آب و هوایی است که سالانه ۱۰ میلیون نفر به واسطه آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می‌دهند. آموزش سلامت و پزشکی چهارمین دستور کار این نشست است و نکته قابل توجه در مورد کشور ایران آن است که ما پس از انقلاب اسلامی و حضور وزارت بهداشت به شکل فعلی از ۳۴ سال پیش تا کنون در حوزه تربیت پزشک به آمار قابل توجهی دست یافته‌ایم. ایران تا سال ۵۷ و قبل از پیروزی انقلاب ۱۴ هزار پزشک داشته که این آمار امروز به ۱۶۸ هزار پزشک و دندان پزشک فعال رسیده است.

تکیان گفت: دستور پنجم، سلامت جهانی در جهان در حال گذار شناخته می‌شود. دستور ششم که مهم‌ترین دستور نیز شناخته می‌شود درباره توسعه پایدار سلامت است تا عدالت بین نسلی برای برنامه‌ریزی سلامت در جامعه رعایت شود و استفاده از منابع برای تأمین نیازهای جمعیت به منابع آیندگان دست درازی نکند.

وی افزود: این نشست که به منظور سهولت در رفت و آمد میهمانان خارجی در منطقه آزاد کیش در دو روز برگزار می‌شود، حدود ۸۱۲ شرکت کننده خواهیم داشت که از این تعداد ۲۷۶ نفر اساتید دانشگاه‌ها و هیئت علمی از ۴۱ دانشگاه هستند. همچنین ۱۵۶ دانشجوی ایرانی و ۴۰ دانشجوی خارجی در این مراسم حضور خواهند داشت. سخنرانی‌ها توسط ۷۴ سخنران داخلی و ۱۰۹ سخنران خارجی صورت می‌گیرد. میهمانان از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، قطر، عمان، ترکیه، قزاقستان، سودان، قاهره و مراکش دعوت شده‌اند.

تکیان ادامه داد: علاوه بر سخنرانی پزشکان و متخصصان حوزه، از سایر سازمان‌ها مانند هلال احمر نیز سخنرانی خواهیم داشت. نکته قابل توجه آن است که قرار نیست این سخنرانی‌ها به شکل کنفرانس علمی و با ارائه مقاله صورت گیرد و افراد تجربیات خود را انتقال خواهند داد.

تکیان همچنین از اولین نشست دانشجویی پیمان گروه ۸ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت :۲۰۰ دانشجو در کنار نشست اصلی، نشست و افتتاحیه‌ای مجزا خواهند داشت.

وی همچنین این نشست را فرصت بی‌نظیری در دیپلماسی سلامت دانست و ابراز امیدواری کرد تا در اوج تحریم‌ها این نشست فرصتی برای شناساندن نظام سلامت کشور به جهانیان باشد. در یکی از نشست‌های این مراسم درباره مسائل جنگ زدگان، تحریم‌ها و نقش تحریم‌ها در تهیه دارو صحبت خواهد شد. آخرین پنل گفت و گو نیر به حفظ سلامت در تجمعات میلیونی مانند مراسم حج و پیاده‌روی اربعین پرداخته می‌شود.

در روز دوم نشست پنلی طراحی شده تا ارزیابی فناوری‌های سلامت در آن عرضه شود. در حاشیه این نشست نیز نمایشگاهی داریم که ۱۷ شرکت دانش بنیانی که محصولات‌شان صادر می‌شود، حضور دارند. اما شرکت‌های داروسازی برای تبلیغات در نشست حضور نخواهند داشت.

تکیان امنیت غدایی در ایران را یکی از ستون‌های توسعه پایدار دانست و افزود: ما در این زمینه ساز و کار حاکمیتی داریم و این ساز وکار پس از طرح تحول سلامت به صورت جدی‌تری برای امنیت غذایی پیگیری می‌شود. به عنوان مثال برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون مصرف نمک در کشور از ۱۲/۳ به ۸/۹ کاهش یافته است. همچنین یکی از اهدافی که به خوبی دنبال شده کاهش اسیدهای چرب و و رساندن مصرف آنها به صفر تا سال ۲۰۲۰ است.

وی در خصوص سلامت سالمندان گفت: یک پنل خاص از برنامه به سالمندان اختصاص خواهد یافت؛ چرا که ۷۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند. همچنین با فعالیت‌های صورت گرفته برای ارتقای بهداشت در ایران، امید به زندگی که در سال ۵۷ به طور میانگین ۵۴ سال بود به ۷۶ سال افزایش یافت.

وی افزود: از ۳ سال قبل نشریه «لنست» با دانشمندان ایرانی در حال همکاری است تا دستاوردهای ایران به جهان گزارش شود. نظام مراقبت بهداشتی اولیه ما نیز در دنیا شناخته شده است. همچنین ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در تولید مقالات علمی شناخته شده است.

انتهای پیام


10109663
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: امسال توجه جدی تری به مسئله مسکن کارگری با همکاری کارفرمایان خواهیم داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا اعلام کرد که گزارش‌های خبری در خصوص شکایت فرمانده فراجا از دروازه‌بان باشگاه استقلال صحت ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب قانون افزایش جرایم راهنمایی رانندگی هنوز این قانون برای اجرا به پلیس راهور ابلاغ نشده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است